, , ,

טרקטורים קטנים לילדים גדולים


קורט סמית נולד ב-1977 וגדל בחווה בקרבת מילאן שבמישיגן, ארה"ב. היתה זו חווה משפחתית – Smith Brothers Farms – שהוקמה בראשית המאה ה-20 על ידי אבות אבותיו של קורט, בשטח כולל של כ-6,500 דונם, והחיים בה נסובו מן הסתם סביב לחקלאות על כל גווניה. קורט גילה עוד כילד כישרון רב בידיו, הצטיין בציור, איור, פירוק והרכבת מכונות ומאוחר יותר אף בריתוך (אביו לימד אותו לרתך כבר בגיל 9…), עבודות מתכת ושרטוט. בגיל 19 עזב את החווה אל העיר הגדולה במטרה ללמוד ולפתח קריירה בתחום העיצוב הגרפי. הוא למד עיצוב גרפי, הקים עסק משלו (צביעה מיוחדת למיתוג משאיות, טנדרים, כלי רכב מסחריים, שלטי פרסומת וכיו"ב), הקים משפחה וחיי חיים רגילים למדי; על אף שהוא כבר יצא מהחווה, החווה וחיי הכפר כנראה שלא ממש יצאו ממנו. טרקטורים ומכונות חקלאיות המשיכו לרתק ולהלהיב אותו, בפרט הישנים והקלאסיים יותר, כפי שחווה בילדותו.

כך זה החל: טרקטורון כיסוח ישן מתוצרת Cub Cadet...

כך זה החל: טרקטורון כיסוח ישן מתוצרת Cub Cadet…

שהפך להעתק מוקטן יפהפה של אינטרנשיונל IH 826

שהפך להעתק מוקטן יפהפה של אינטרנשיונל IH 826

לפני כעשור, לאחר שחיידק הריתוך והעבודה במתכת החל לבעור בו ביתר שאת, החליט – כתחביב – להסב את טרקטורון הכיסוח הישן בחוות הוריו להעתק של טרקטור אינטרנשיונל IH 826 כפי ששירת נאמנה שנים ארוכות בחווה, בקנ"מ של 1:2, פחות או יותר. "זה היה מימוש של כמה תחביבים;" סיפר לנו קורט בשיחה שקיימנו אתו כרקע לכתבה. "כשנה עבדתי על הפרויקט: פירקתי את טרקטורון ה-Cub Cadet הישן (1968) לגורמים, שחזרתי והחלפתי חלקים מכאניים שונים במטרה להכשירו לנסיעה, ועל סמך תמונות והעתקה מהטרקטור ששימש כהשראה, ייצרתי חלקים אופייניים כמו הסבכה הקדמית ('גריל'), חופת המנוע ועוד – הכל בעבודת יד". התוצאה מדברת בעד עצמה, וקשה להאמין איך "נולדה" מערימת הברזל החלוד והישן הזה יצירת מופת כה מגניבה, העתק שלא ניתן לטעות בו ובהחלט מקור לגאווה. "אני עדיין חיי באיזור חקלאי והצגתי את הטרקטור המוקטן בכמה וכמה תערוכות חקלאיות, והכלי עורר עניין רב. רבים שאלו אותי "מה עם איזה ג'ון דיר?", וכאשר חבר פנה אלי, החלטתי להרים את הכפפה".

ג'ון דיר 1020

ג'ון דיר 1020

במהלך 2009 ביקש חבר קרוב מקורט לבנות עבורו העתק של ג'ון דיר 1020, כפי שהיה בחוותו בילדותו, ואף העביר לקורט כבסיס טרקטור ישן – גם הוא מתוצרת Cub Cadet – ותוך כמה חודשים עמדה היצירה המוגמרת על הגלגלים. קורט ביקש להציג את הטרקטור במהלך השנה בכמה תערוכות חקלאיות, וכך העמיד בדוכן משלו כבר 2 טרקטורים מוקטנים – מה שהספיק לעורר תשומת לב רבה, ובעקבותיה החל ביקוש, בטפטוף תחילה ולאחר מכן ברצף שדרש חישוב מסלול מחדש. "באחת התערוכות ניגש אלי איש מבוגר ושאל אותי ישירות "כמה יעלה לי ג'ון דיר 430 מוקטן?" זרקתי איזה מחיר, כללי מאוד וכבסיס לשינויים, והסברתי שזה תלוי במצב הטרקטור שישמש כבסיס, בתוספות ובכמות החלקים שאצטרך לשחזר. האיש הודה לי והלך, ואני שכחתי מזה".

ג'ון דיר 430

ג'ון דיר 430

"לאחר כחודש האיש הופיע לפתע עם טנדר בביתי, על ארגזו טרקטור כיסוח ישן (נכון… Cub Cadet…) וכסף מזומן כתשלום מראש". קורט לא ציפה לזה, אבל החל לחשוב שאולי יהיו עוד אנשים שירצו טרקטורים מוקטנים, ובאותו הרגע הוא החליט לעשות מהרעיון עסק. קורט הקים חברה עם שם מתבקש – Little Tractor Co. – החל לפרסם בהיקף קטן מאוד באתרים העוסקים בטרקטורים קלאסיים ובחקלאות בכלל, פינה מחסן ישן בחוות הוריו לצורך בניית הסדנה, אייר לוגו, הכין שלט וריכז כלי עבודה מתאימים. "למרות שמדובר ב-81 מ"ר בלבד, אני מכנה את הסדנה שלי כ"המטה העולמי של חברת Little Tractor", כי זה מה שזה… מההתחלה החלטתי שאני לא הופך את בניית הטרקטורים המוקטנים לעסק העיקרי שלי, שכן מצב החקלאות לא מזהיר, וברגע שתהיה ירידה קלה בעסקים – המותרות והתחביבים ייפגעו ראשונים". החלטה שהתבררה כחכמה, שכן מאז החל בבניית הטרקטורים המוקטנים על פי הזמנה, ידע הביקוש עליות ומורדות, ואם היה תלוי בעסק כמקור פרנסה הוא היה חווה זמנים קשים וככל הנראה כבר לא היה קיים.

כך החל עוד פרוייקט: Iseki עתיק כפול הנעה...

כך החל עוד פרוייקט: Iseki עתיק כפול הנעה…

...שהופשט, נוקה, שופץ...

…שהופשט, נוקה, שופץ…

...נצבע והורכב מחדש, עד שהפך ל...

…נצבע והורכב מחדש, עד שהפך ל…

...להעתק מדהים ומוקטן של אינטרנשיונל IH 1456 כפול הנעה

…להעתק מדהים ומוקטן של אינטרנשיונל IH 1456 כפול הנעה

"עבורי מדובר קודם כל בתחביב ובעיסוק שאני מאוד אוהב" מסביר קורט את הרציונל מאחורי העסק הייחודי שלו. "כאן בסדנה אני מבלה את זמני הפנוי, אני לא לוקח יותר מדי הזמנות ומשקיע בין 200 ל-300 שעות עבודה בכל פרויקט, תלוי במצב הכלי הבסיסי ובדרישות הלקוח, בפעם הראשונה. לאחר שייצרתי את כל החלקים וההתאמות יידרשו לי כחודש ברוטו לבניית העתק נוסף. יש טרקטורים שכבר בניתי באי אלו העתקים". קורט עוסק כאמור בגרפיקה ממוחשבת ובצביעה ייחודית, ואת הטרקטורים שלו הוא "בונה" קודם כל על המחשב, בתוכנה המאפשרת בנייה בתלת-ממד והמאפשרת תכנון מדויק של חלקים בהתאם לבסיס עליו מתבסס ההעתק. "כך אין לי הפתעות לאחר שייצרתי חלקים מסוימים, וההתאמה היא מושלמת. כמובן שפעם אחת תכננתי חלק – והוא נשאר במחשב לשימוש חוזר בעתיד, מבלי שאצטרך לתכנן שוב מחדש העתק שכבר בניתי".

בתוך הסדנה

בתוך הסדנה

לקורט אין ארסנל של דגמים במלאי או בתכנון, אותם ניתן להזמין. כל טרקטור הוא פרויקט בפני עצמו ובסופו של דבר נבנה ביד, בעבודה מוקפדת – וככל הנראה איכותית ביותר. ישנם דגמים מבוקשים יותר מבין אלו שכבר נבנו, ואז כמובן נדרש פחות זמן לבנייתם וגם המחיר נמוך יותר. והנה הגענו למחיר; עלות טרקטור מוכן מסתכמת באופן גס בין 10-20,000$, תלוי בדגם, בכמות העבודה, בכמות החלקים שיש לייצור ובאיכות החלקים (למשל: שיפוץ או התבססות על מנוע ישן, או התקנת מנוע חדש לגמרי וכיו"ב). "אני אבנה כל טרקטור קיים לפי דרישות הלקוח" מבטיח קורט. הוא גובה 300$ כמקדמה, לתחילת העבודה, 60% מהעלות הכוללת עם התחלת ייצור החלקים והרכבתם, 25% לפני הליך הצביעה ואת היתר עם מסירת הטרקטור ללקוח. בסה"כ נמשכת עבודה על טרקטור מוקטן חדש בין חודש לשלושה חודשים, תלוי במצב הכלי, בדרישות הלקוח …ובזמן של קורט. הלקוח יכול לבקש שהטרקטור יישלח אליו – על חשבונו, או להגיע אלי ולאסוף אותו מהסדנה. קורט סמית' מכר עד כה למעלה מ-40 טרקטורים מוקטנים – כולם בהזמנה מיוחדת ובעבודת יד, וכולם לארה"ב ולקנדה. בנוסף הוא מוכר חלקים להרכבה לעסק בדנמרק, המייצר שם העתקים מוקטנים בשיטות דומות.

עוד Cub Cadet ישן שהגיע מלקוח...

עוד Cub Cadet ישן שהגיע מלקוח…

...פורק לגורמים, שופץ ונצבע...

…פורק לגורמים, שופץ ונצבע…

...עד שנולד מחדש כהעתק של Minneapolis Moline G750

…עד שנולד מחדש כהעתק של Minneapolis Moline G750

"המשותף לי ולכל לקוחותי ואלו המתעניינים בכלים שאני יוצר הוא האהבה לחקלאות", מסכם קורט. "אלו אנשים שאוהבים טרקטורים, שכן כל חקלאי מבין מה משמעות כלי זה ועד כמה הוא השפיע על כל מי שגדל בסביבה חקלאית. הטרקטורים האלו מחברים אותנו אל העבר שלנו, אל השורשים החקלאיים. לי הם מזכירים את סבא שלי, לאחר את הדוד או האבא או החווה בה גדלו. אני ממש אוהב טרקטורים, וגם אם אני לא ממש מתעשר מהעסק הזה, הוא ממלא אותי אהבה וסיפוק. לראות בכל פעם את הלקוח אוסף את הכלי שביקש, שהחל כערימת פח וחלודה, שווה הכל".
נדלקתם? רוצים עוד פרטים? ניתן להתקשר אל קורט בטל' 734.368.3273 או לשלוח מייל לכתובת brushfiredesign@yahoo.com.

טרקטורון הכיסוח הזה היווה בסיס לאתגר מעניין...

טרקטורון הכיסוח הזה היווה בסיס לאתגר מעניין…

הסרן הקדמי הוחלף במשהו כזה, כולל מערכת היגוי חדשה שנבנתה במיוחד...

הסרן הקדמי הוחלף במשהו כזה, כולל מערכת היגוי חדשה שנבנתה במיוחד…

וזו התוצאה: Farmall 1206 Narrow Front

וזו התוצאה: Farmall 1206 Narrow Front

עוד דוגמא יפהפיה: אינטרנשיונל IH 1568

עוד דוגמא יפהפיה: אינטרנשיונל IH 1568

ואחרונה להפעם: Oliver 1650

ואחרונה להפעם: Oliver 1650