ARDCO AMT 400
ARDCO AMT 400

ARDCO AMT 400

ARDCO היא חברה אמריקאית השוכנת בלואיזיאנה העוסקת בייצור כלי רכב מיוחדים לעבודות עפר, לתעשיית המכרות, כלי רכב אמפיביים לעבודת באיזורי ביצות, מקדחי קלונסאות מיוחדים, סירות למים רדודים המונעות מדחף אוויר וכיו"ב.
זה עתה חושפת ARDCO שני כלי רכב מיוחדים חדשים, שעם השקתם החלו לעורר עניין רב הן בתחום הצמ"ה והן במגזר החקלאי בצפון אמריקה; AMT 400 ו-AMT 600 הם כלי רכב רב תכליתיים פירקיים המוצעים על בסיס 2 או 3 סרנים (4 או 6 גלגלים) והמיועדים לשמש פלטפורמה למגוון רחב של יישומים – גם בתחומי החקלאות. הרעיון של ARDCO הוא להציע למעשה טרקטור פירקי בסיסי, פשוט יחסית ואמין, שיוצע במחיר תחרותי מאוד ויתחרה בטרקטורים הפירקיים (ולא רק) המוצעים על ידי יצרניות מוכרות אחרות. כלים אלו מוסבים לנשיאת מקדחי אדמה, גרירת מטענים כבדים בשטח קשה לעבירות, בסיס למיכלי מים, גרירת נגררים או בולי עץ בתעשיית העץ, בסיס למכונות לכריתת עצים ועוד. עוד פונים כעת ב-ARDCO למגזר החקלאי, כאמור, כאשר ה-AMT 400 (בעיקר) וה-AMT 600 מוצע כאלטרנטיבה זולה לטרקטורי עיבודים המיועדים לגרר ציוד כבד. המבנה הפירקי, ההינע הכפול (או המשולש ב-AMT 600) והשימוש במכלולים מוכרים ונפוצים מתיימרים להפוך כלים אלו לאטרקטיביים במיוחד, בעיקר לנוכח הקלות המובטחת שבהסבתם לייעודם הספציפי, בין אם באמצעות הוספת מערכת זרועות אחוריות, יציאות הידראוליות, וו גרירה וכדומה, ובין אם באמצעות התקנת מערכות על גב שלדת הקורות החשופה בחלקו האחורי של הכלי, דוגמת מיכלי דשן או חומרי הדברה, מרססים, ארגז פתוח וכיו"ב כל אפליקציה חקלאית אחרת.

ARDCO AMT 600

ARDCO AMT 600

צמד כלי הרכב הרב תכליתיים החדש של ARDCO הוא המשך שושלת כלי רכב בסיסיים דומים המוצעים מזה שנים ארוכות על ידי החברה שנוסדה ב-1955, והם ממשיכים את אותה גישה מסורתית של היצרנית בבניית כלי רכב דומים; הפלטפורמה – שלדה, סרנים, מנועים – בנויה בפשטות עם דגש עיקרי על עמידות, קשיחות ויכולת עמידה בעומסים קיצוניים. הכלים בנויים שני חלקים – בדומה למוכר מטרקטורים פרקיים – המחוברים זה לזה באמצעות ציר מרכזי Heavy Duty המאפשר צידוד לצדדים של 37 מעלות לכל כיוון (ההיגוי. מופעל באמצעות משאבות הידראוליות) ו-20 מעלות מעלה ומטה, לאפשר גמישות מרבית ואחיזה של ארבעת הגלגלים גם בתנאי קרקע מאתגרים ומשובשים.
היצע המנועים הסטנדרטי נלקח ממדך קאמינס, וכולל שתי יחידות מוכרות ונפוצות בנפח 6.7 ליטר (מנועי ה-QSB6.7 בתקני Tier 4 Final) – האחת עם 200 כ"ס והשנייה עם 250 כ"ס. העברת הכוח נעשית באמצעות תיבת הילוכים מתוצרת Dana מסוג powershift עם 6 מהירויות, עם מהירות מרבית מוצהרת העומדת על 37 קמ"ש. כאמור ניתן לבחור בין גרסת 4 גלגלים (AMT 400) או 6 גלגלים (AMT 600) כאשר למגזרי החקלאות השונים תתאים על-פי רוב יותר גרסת ה-AMT 400. זו האחרונה מאפשרת הוספת מערכות ומתקנים שונים עד למשקל של 12.7 טון על גבה (20.4 טון ב-AMT 600). המשקלים העצמיים של הגרסאות הבסיסיות הנם כ-10.25 טון עבור גרסת ה-4×4 וכ-14.3 טון עבור גרסת ה-6×6. הסרנים מגיעים מחברת Dana או AxleTech ותוכננו לעמוד בעומסי קיצון. הלקוח יכול לבחור גם בין דיפרנציאלים מוגבלי-החלקה לבין נעילות דיפרנציאל רוחביות מכאניות מלאות הנשלטות מתא המפעיל, בכל הסרנים.

ARDCO AMT 600

ARDCO AMT 400/600

הקבינה כוללת שני מקומות ישיבה מלאים (בניגוד למושב מרכזי ומושב מתקפל בנוסף, ברוב הטרקטורים הגדולים) ואבזור בסיסי ביותר, אם לא ספרטני, במטרה להותיר את המחיר נמוך; כל המערכות הבסיסיות קיימות (כולל כמובן מזגן…), אך "פינוקים" כמו ריפוד הדפנות, צביעה מיוחדת, שטיחים, כיסאות מפנקים יותר, מערכות שמע מתקדמות וכיו"ב נעדרים מההיצע הסטנדרטי לטובת תג המחיר התחרותי. בגרסאות הבסיסית יכול הלקוח לבחור בין מגוון רחב של חישוקים וצמיגים – הן לשימוש עבודות עפר, שתשתיות, מכרות וכיו"ב, והן לשימוש חקלאי מובהק.

ARDCO AMT 400

ARDCO AMT 400

והשורה התחתונה, החשובה ביותר, היא המחיר; עבור ה-AMT 600 המחיר הבסיסי עומד על כ-255,000$. עבור הגרסה המתאימה יותר ליישומים חקלאיים – ה-AMT 400 – תג המחיר אומר 180,000$ כבסיס. עבור מי שצריך טרקטור גורר לעבודות עיבודים "כבדות", ושאינו צריך את כל התוספות, העיצוב והמכלולים המגיעים "מהמפעל" ברכישת טרקטור חקלאי קונבנציונלי – מדובר בעסקה מעניינת מאוד. כיום עולים טרקטורים סטנדרטיים כמו ג'ון דיר 6215R (215 כ"ס) או ניו הולנד T7.245 (245 כ"ס) בגרסאותיהם הבסיסיות החל ב-185,000$ (כל המחירים מתייחסים לארה"ב). מדרגה אחת למעלה, עם טרקטורים דומים בהספקם אך מסגמנט גדול במקצת, תקפיץ את הפער עוד יותר: ג'ון דיר 7250R (250 כ"ס) מתומחר החל בכ-245,000$ וג'ון דיר 8245R (245 כ"ס) עולה 250,000$ ומעלה. אם נשווה את הטרקטורים הפירקיים של ARDCO לטרקטורים פירקיים בסיסיים של ג'ון דיר, למשל, המחיר פחות או יותר מוכפל כאשר ג'ון דיר 9370R, למשל, עולה החל בכ-330,000$. בהחלט פער משמעותי, למרות שחשוב לציין שהג'ון דיר חזק באופן משמעותי ביחס לדגמי ה-ARDCO האמורים.

ARDCO AMT 400

ARDCO AMT 400

יוצא אם כן שקבלן או חקלאי המחפש "סוס עבודה" גורר תחרותי במחיר, העושה שימוש במכלולים מוכרים, מוכחים ובעיקר – נפוצים, יידרש להוסיף על מחיר הקנייה בתחרותי של אחד מדגמי ה-ARDCO דנן את עלות ההתאמה לשימושו הספציפי (זרועות אחוריות, ייצור לגרירה, יציאות הידראוליות וכיו"ב אפשרויות), שעלותן נמוכה ביחס לעלות הטרקטור עצמו, ושניתן להתקינן בפשטות תוך כדי התאמת הטרקטור לדרישות הספציפיות. בנוסף מציעה החברה "אינספור תוספות", כהגדרתה, המוצעות עבור הטרקטורים החדשים, כך שניתן להזמין – ולקבל – את הכלים כבר מוכנים לפעולה. למתעניינים בפרטים נוספים מומלץ לפנות ל-Tom Leahy מחברת ARDCO, בדוא"ל tleahy@ardcoequipment.com. מהחברה נמסר לנו כי הם מחפשים סוכנים באיזורינו, כך שייתכן ומדובר במוצר רלוונטי גם עבורנו

ARDCO AMT 400

ARDCO AMT 400