שפך הגרמנייה (Schepach) עוסקת בייצור מגוון רחב של כלי עבודה, ציוד לגינון, לתעשייה ולבניין. לאחרונה חשפה מחלקת הגינון בחברה כלי חדש להדברת עשבייה – ללא שימוש בכל סוג של חומרי הדברה; השיטה: ריסוס הצמח בסילון מים רותחים.
נושא הטיפול בעשבייה שוטה הוא עניין משמעותי באירופה, ורבים עוסקים בו כדרך להתמודד עם התופעה. הגופים המוניציפליים האמונים על תחזוקת הערים והכפרים עוסקים ללא הרף בטיפול בעשבייה הצצה מכל חריץ או שפת מדרכה, ומעבר למאמצים המושקעים בכך, הטיפול נעשה כיום בשתי צורות: השיטה הנוחה יותר היא ריסוס באמצעות חומרי הדברה, אשר למעשה מחסלים את הצמח זמן מה לאחר הריסוס. כיום, בשל השימוש בחומרי הדברה רעילים והמודעות הגוברת בנושא – בעיקר באירופה – סופגת שיטה זו יותר ויותר התנגדויות, ובלא מעט רשויות אסור לרסס עם חומרים רעילים. השיטה השנייה, ה"נקייה יותר" ושאינה כוללת שימוש ברעלים, היא קיצוץ או כיסוח מכאני, באמצעות חרמשים מנועיים, מכסחות המוסעות על ידי מפעיל או הנוסעות בעצמן (דוגמת מכסחת ייעודית המחוברת לטרקטור). שיטה זו אמנם אינה כוללת שימוש ברעלים אך היא מסורבלת יותר, דורשת ציוד ייעודי, עלויות הטיפול בעשבייה גבוהות יותר בשל כך, ועל כך יש להוסיף כי מדובר בטיפול הנדרש לחזור על עצמו, שכן לרוב שורשי הצמח נותרים באדמה.
המרסס הייעודי של Schepach מעורר עניין רב באירופה, גם בשוק המוסדי וגם בשוק הפרטי, שכן השימוש במים נקיים (אך רותחים…) אינו פוגע בסביבה, אינו כולל רעלים הנספגים באדמה ולפיכך גם ניתן לטפל בעשבייה בכל שעה וליד אנשים, ללא חשש בפגיעה. גם השימוש במים בלבד, ללא חומרי הדברה יקרים, מוזילים את עלויות ההדברה. איך זה עובד?

המרסס החדש מכונה Schepach Therbio והוא נראה במבט ראשון כעוד מרסס סטנדרטי הנגרר על ידי אדם אחד. הכלי הראשון המושק למכירה הוא קומפקטי למדי: גובהו 112 ס"מ, רוחבו ואורכו 35.5 ו-37.5 ס"מ, בהתאמה ומשקלו – ללא מים – 9.0 ק"ג בלבד. מיכל המים מכיל 20 ליטר, כך שהמרסס שוקל פחות מ-30 ק"ג מוכן לעבודה. המכשיר כולל בנוסף למיכל עצמו היושב על מעין שלדה עם גלגלים וידית אחיזה – גם צינור באורך כ-2.0 מטרים עם "אקדח" ריסוס בקצהו, בדומה לכל מרסס סטנדרטי מוכר, והוא מופעל באמצעות מנוע חשמלי הניזון מסוללות ליתיום-איון נטענות, האחראי הן ללחץ במיכל לטובת יכולת הריסוס, והן לחימום המים לכדי 99 מעלות צלסיוס. החימום הראשוני נעשה באמצעות חיבור עם כבל חשמל לשקע ביתי סטנדרטי.
על פי היצרנית נדרשות ל-Schepach Therbio 45 דקות להגיע לטמפרטורת עבודה, ואז ניתן לרסס באמצעותו בספיקה מרבית של עד חצי ליטר לדקה.
ריסוס על הצמח גורם להרס התאים ומבנה העלים, הענפים העליונים ושל חלק או אף כלל השורשים. מבדיקות שערכה החברה בשלבי פיתוח המרסס התברר כי באופן זה לא רק נהרסים הצמחים השוטים במלואם, אלא ברוב המקרים פוגע סילון המים הרותחים גם במערך השורשים, ובכך נמנעת צמיחה חוזרת של העשב. כל האמור מתבצע כאמור ללא שימוש ברעלים, והצמח מתקלה באופן טבעי, תחת קרני השמש.
ב- Schepachרשמו על המרסס הייחודי פטנט ושיווק הגרסה המתוארת – המיועדת בעיקר לעבודות בהיקפים קטנים יחסית ולשימוש ביתי/חובבני – כבר החל. בהמשך מתעתדים בחברה להרחיב את היצע המוצרים הפועלים על בסיס סילון מים רותחים לכדי ליין שלם, הכולל ציוד גדול יותר, לעבודות בקנה מידה רחב יותר, להקלת השימוש בידי רשויות וגופים מוניציפליים גדולים.
מיבואנית Schepach לארץ – חברת בסט טולס בע"מ – נמסר לנו כי מרסס ה-Therbio עושה דרכו גם אלינו. המחיר באירופה עומד על כ-200 יורו; הצפי למחיר בארץ טרם פורסם. לקבלת פרטים ניתן לפנות ליבואנית בטל' 02-6722050