ג'י.סי.בי Teleskid
ג'י.סי.בי Teleskid

ג'י.סי.בי Teleskid

ג'י.סי.בי הבריטית מפתיעה עם חשיפת ה-Teleskid הייחודי במסגרת תערוכת הצמ"ה הגדולה Conexpo בלאס ווגאס. מדובר ביעה אופני או זחלי (מיני מעמיס) שבמקום צמד זרועות או זרוע אחת העולות ויורדות ובקצותיהן כף, מזלג או כל ציוד קצה אחר, מוצע כאן אותו הכלי הבסיסי (יעה אופני או זחלי) אך עם זרוע אחת – והיא טלסקופית.

ג'י.סי.בי Teleskid

ג'י.סי.בי Teleskid

מדובר בשעטנז המתיימר להציע את יתרונות היעה האופני/זחלי – ממדים קומפקטיים, יכולת סיבוב על צירו, זריזות, חלוקת משקל טובה ומרכז כובד נמוך – יחד עם מעמיס טלסקופי קומפקטי. המנוע המשרת בדגמים השונים הוא ה-JCB Ecomax העדכני והמתקדם – פרי פיתוח משותף של JCB עם קוהלר האמריקאית. מנוע זה מציע כאן 74 כ"ס והוא עומד בתקני 3B האירופאיים ו-Tier 4 Final האמריקאים. אנשי היצרנית טוענים כי מנוע זה מצטיין במומנט גבוה כבר בסל"ד נמוך ובצריכת דלק נמוכה.
אנשי היצרנית מתארים את ה-JCB Teleskid החדש ככלי המשלב תכונות של 4 כלים שונים, מבטיחים בג'י.סי.בי: מעמיס טלסקופי, מלגזת שדה, מעמיס (שופל) קומפקטי ויעה אופני/זחלי.

ג'י.סי.בי Teleskid

ג'י.סי.בי Teleskid

ב-JCB לא מפרטים בשלב זה לגבי נתונים טכניים מלאים, ביצועים, מידות ומשקלים, אך ברור כי הבסיס לכלים חדשים אלו הם דגמי מיני מעמיסים אופניים וזחליים וותיקים יותר בהיצע היצרנית, ולאחר ההתאמות הנדרשות לחיבור ועיגון התווספה הזרוע הטלסקופית במקום הזרועות הסטנדרטיות הקשיחות. הזרוע היא יחידה ומותקנת בצידו הימני של הכלי – כמקובל אצל המיני מעמיסים של ג'י.סי.בי. שיטת הזרוע החד-צדדית הומצאה על ידי ג'י.סי.בי כבר לפני כ-25 שנים ולמעשה מהווה היכולת מעתה להאריך זרוע זו (טלסקופית) מעין המשך אבולוציוני טבעי, מזכירים אצל היצרנית.
ל-JCB Teleskid טווח הגעה אופקי מרבי לפנים של 2.4 מטרים – מן הסתם יותר מלכל יעה אופני/זחלי אחר בשוק. הוא גם הכלי היחיד בסגמנט המסוגל – הודות לזרוע המתארכת – לחפור גם לעומק, מתחת לגובה פני הקרקע (כאשר הכלי עומד מיושר עם קו האופק), עד מטר אחד. עוד ייחוד הוא בשילוב בין יכולת הרמה וורטיקלית להרמה רדיאלית – יכולות שמוכרות אצל מעמיסים טלסקופיים קלאסיים אך עד כה לא הוצעו על ידי מיני מעמיסים.

ג'י.סי.בי Teleskid

ג'י.סי.בי Teleskid

ה-JCB Teleskid פונה הן לשוק עבודות הבניין, העפר, הסלילה והצנרת, הן לשירות מוניציפלי מגוון (בעיקר עם חיבור ציוד לזרוע, דוגמת מטאטא כביש, מפנה שלג, גוזמת גדר חיה וכיו"ב) וכמובן – לשוק החקלאי; ככלי רב שימושי – הרבה מעבר למעמיס טלסקופי לבדו או יעה אופני/זחלי לבדו – מדובר בחלופה מעניינת לכמה כלים בכלי אחד, בעיקר במשקים קטנים ובינוניים. זהו כלי שיכול לבצע משימות פינוי זבל, קירוב מזון, יישור קרקע וכיו"ב משימות 'קלאסיות' למיני מעמיס, ובמקביל להעמיס או לפרוק חציר לגובה, להעמיס עגלת מזון, להעמיס שקי דשן או זרעים וכיו"ב משימות המתאימות למעמיס טלסקופי – הכל בכלי אחד.
JCB Teleskid יוצע בשוק האמריקאי כאופניי וכזחלי, בעוד שבאירופה ישווקו הדגמים האופניים בלבד. יבואנית ג'י.סי.בי לארץ היא חברת קומסקו.