יצרניות המיכון החקלאי הגדולות בעולם
, , ,

ענקיות המיכון החקלאי

בין יתר סיכומי שנת 2016 הגיע הזמן גם לדרג את יצרניות המיכון החקלאי והטרקטורים בעולם. למרות שהמקום הראשון נותר – כבשנים עברו – צבוע ירוק, הרי ששינויים גלובליים, התחזקויות מפתיעות, רכישות ומיזוגים הובילו לצמצום הפערים בפסגה ויותר ממרמזים כי 'לא לעולם חוסן'. מזה כמה שנים עובר מחזור מכירות המיכון והציוד החקלאיים העולמי את קו 100 מיליארד הדולר בשנה כאשר למעלה ממחצית מהסכום דנן מתחלק בין 3 היצרניות המובילות כיום. נציין כי בדירוג שלפניכם מדורגות החברות הגדולות ביותר בכל הקשור להכנסות ומחזור עסקים; אילו מדובר היה בהיקפי מכירות מבחינת הכמות, הרשימה היתה משתנית עם כניסת אי אלו יצרניות מסין ומהודו.
הנה, אם כן, חמשת יצרניות המיכון החקלאי הגדולות בעולם, בסדר יורד:

מקום 5: קלאאס, גרמניה
מחזור מכירות ב-2016: 3.82 מיליארד דולר
קלאאס
משפחת קלאאס הגרמנייה היא ככל הנראה המשפחה המשפיעה והעשירה ביותר בעולם בתחום המיכון החקלאי. מיצרנית קטנה של מכונות דייש וקציר בגרמניה בתחילת המאה ה-20 הפכה החברה המשפחתית – המנוהלת כיום על ידי הדור השלישי של המייסדים – לקונצרן החמישי בגודלו בעולם, בתחום המיכון החקלאי. ההישג המשמעותי והמובהק ביותר של קלאאס הוא בהפיכתה למובילה עולמית – וללא עוררין – בתחום הקומביינים, הן לתבואות והן לתחמיץ. קלאאס לא רק שולטת בשוק בו מתחרות הגדולות והחזקות שביצרניות המיכון החקלאי בעולם, היא אף נחשבת למובילה טכנולוגית ובאיכות מוצריה. מאז רכישת חטיבת הטרקטורים של רנו ב-2003, הולכים ותופסים גם הטרקטורים הירוקים-לבנים של קלאאס – שהתפתחו מרכש זה – נפח הולך וגדל במחזור המכירות של הקונצרן.

קומביין קלאאס

קומביין קלאאס

מקום 4: AGCO, ארה"ב
מחזור מכירות ב-2016: 7.86 מיליארד דולר
photo
קבוצת יזמים ממוצא גרמני שפעלו בארה"ב הקימו ב-1990 יש מאין קונצרן המייצר מגוון עצום ורחב של מיכון וציוד חקלאי, באמצעות מהלכים מתוחכמים שכללו רכישות, מיזוגים, קיצוצים, בנייה מחדש ומהלכי פרסום ותדמית מתקדמים. שם הקונצרן הוא קיצור של Allis-Gleaner Corporation והוא מסגיר את הבסיס להקמת הקונצרן: יצרניות המיכון החקלאי האמריקאיות הדועכות Gleaner ו-Allis-Chalmers שהיוו את הבסיס. כיום בבעלות הקונצרן מגוון מותגים רחב ומוכר בתחום, בכלל זה מסי פרגוסון, צ'לנג'ר, וואלטרה וכמובן – ה"רולס-רויס" של עולם המיכון החקלאי והטרקטורים: מותג העל הגרמני Fendt.

טרקטור Allis-Chalmers

טרקטור Allis-Chalmers

מקום 3: קובוטה, יפן
מחזור מכירות ב-2016: 13.71 מיליארד דולר
kubota_logo
מיצרנית יפנית גדולה – אך בעיקר מוכרת במזרח אסיה או מתחום הציוד המכני הנדסי הקומפקטי, הופכת קובוטה משנה לשנה לאיום של ממש על הגדולות בתחום המיכון החקלאי בעולם. יש לציין כי לקונצרן מגוון עיסוקים רחב, הכולל בין היתר חטיבות ענק בתחום הציוד המכני ההנדסי, ייצור המנועים והצנרת, אך המיכון החקלאי מהווה את מנוף הצמיחה המהיר ביותר של הקונצרן הכתום בשנים האחרונות. עקשנות, התמדה, הקפדה על איכות לאורך זמן והימורים נכונים לגבי התפתחויות השווקים בעולם הפכו את קובוטה זה מכבר ל"ילד הפלא" של עולם המיכון החקלאי כיום.

טרקטור קובוטה

טרקטור קובוטה

מקום 2: CNH Industrial, איטליה
מחזור מכירות ב-2016: 24.87 מיליארד דולר
cnh2_large
מטה הקונצרן שוכן אמנם כיום בלונדון ורוב הפעילות של החברות-הבנות ממוקם בארה"ב והמדינות נוספות, אך קונצרן בי"ל ענק זה שייך כיום לפיאט האיטלקייה. CNH – קיצור של CASE ו-New Holland, הבסיס החקלאי של הקונצרן – עבר תהפוכות אינספור במהלך המאה וחמישים+ השנים האחרונות עד שהגיע למעמדו כיום: יצרן המיכון והציוד החקלאי השני בגודלו בעולם, בפער ההולך וקטן ביחס לראשונה בטבלה: ג'ון דיר האמריקאית. הקונצרן מאחד כיום תחת כנפיו מגוון רחב ביותר של יצרניות מוכרות – הן בתחום המיכון החקלאי, והן בתחום הציוד מכני הנדסי, הרכב הכבד, המנועים ועוד, בהן נמנה את קייס וניו הולנד, כאמור, שטאייר האוסטרית, איווקו ואסטרה (רכב כבד), FPT (מנועים) ועוד. בשנים האחרונות מיישמים קברניטי הקונצרן את כוונותיהם להפוך למוביל עולמי בתחום, והפער ההולך ומצטמק בפסגה מרמזים שהכיוון ברור.

טרקטור קייס

טרקטור קייס

מקום 1: ג'ון דיר, ארה"ב
מחזור מכירות ב-2016: 26.64 מיליארד דולר
John_Deere_logo_logotype
הפער אמנם הולך וקטן וכבר לא ניתן לומר "בבטחה", אך ג'ון דיר הוא עדיין הקונצרן המוביל והגדול בעולם בתחום המיכון החקלאי. זאת ועוד: המותג הירוק הפך עם השנים למוכר, למפורסם ולמזוהה ביותר בעולם, כאשר רוב הקונוטציות ל'טרקטור חקלאי' מתחברות לירוקים המפורסמים. ג'ון דיר, האיש שעל שמו קרוי הקונצרן, היה חרש ברזל שב-1837 החל לייצר מחרשה פשוטה אותה המציא, שנגררה על ידי סוס או שניים, ותרמה תרומה מכרעת להתפשטות המהירה של תושבי צפון אמריקה החדשים מערבה, התפשטות החקלאות וכיבוש שטחים שכיום מהווים את ארצות הברית. בסיס ההצלחה של ג'ון דיר – שעוד בימיו הפך לתעשיין מוביל ועשיר – היה השימוש בפלדה במקום בברזל בלהבי המחרשה. הפלדה הגיעה תחילה מהסבת להבי מסור גדולים, עגולים ומשומשים באמצעות כיפוף וחיתוך לצורת להבי מחרשה. להבי פלדה אלו היו דקים יותר, גמישים וקלים יותר ביחס ללהבי הברזל היצוקים, והם היטיבו להתמודד עם כל סוגי הקרקע שעמדו בפני המתיישבים הלבנים בהגירתם אל שטחי הספר. צחוק הגורל הוא שכאשר נפטר ג'ון דיר בשיבה טובה ב-1886 הוא לא הכיר, ידע או חלם על טרקטור חקלאי – המוצר שהפך בדיעבד מזוהה יותר מכל עם שמו…

טרקטור ג'ון דיר

טרקטור ג'ון דיר