קובוטה MG-X III
,

קובוטה: החלפת סדרה MG-X

קובוטה MG-X III

קובוטה MG-X III

קובוטה החלה לשווק את דור הטרקטורים המודרניים הגדולים יותר מתוצרתה – סדרה MG-X – במהלך 2012; היו אלו טרקטורים שהוצעו בטווחי ההספק שבין 100-140 כ"ס בקירוב, הסגמנט המבוקש ביותר באירופה, ובכך העלו את המותג היפני הכתום ליגה בעולם הטרקטורים החקלאיים, ממקמים את קובוטה לראשונה מול יצרניות טרקטורים רב-תכליתיים בינוניים בעוצמתם כמו ג'ון דיר, קייס, ניו הולנד, פנד ועוד. סדרה MG-X 'עשתה עלייה' לארץ בתחילת 2013. כבר ב-2015 הושקה סדרה M6 שהציעה טרקטורים בטווחי ההספק שבין 105 ל-140 כ"ס בקירוב ושדרוגים נוספים ביחס לסדרה MG-X, ולמעשה החליפה אותה.
עתה מוחלפת סדרה MG-X המשווקת גם אצלנו באופן רשמי על ידי סדרה MG-X III. קובוטה חשפה את הסדרה החדשה לראשונה בסוף אוקטובר, במסגרת כנס סוכנים שנערך בצרפת. סדרה MG-X הראשונה קצרה שבחים ופרסים רבים מאז הוצגה, והיא נמכרת בהצלחה רבה באירופה ובארה"ב, לבטח בהתחשב בכך שמדובר בכניסה ראשונה של קובוטה לסגמנט תחרותי ביותר: טרקטורים רב-תכליתיים בינוניים, פרימיום. בכך מציבה עצמה היצרנית היפנית ישירות מול יצרניות מובילות, וותיקות ועתירות ניסיון בסגמנט, בפלח שוק תובעני ותחרותי ביותר, בעיקר באירופה. תוך זמן קצר רכשה קובוטה שם של מתחרה איכותי בקטגוריה ולפיכך הוחלט בהנהלת החברה לשמר את התנופה ולשדרג את ההיצע כעת.
עיקר החדשות בסדרה MG-X III הן בהרחבת טווח ההספק; בשלב ההשקה נחשפו 5 גרסאות בטווחי הספק שבין 90 ל-140 כ"ס – ובכך מוצע לראשונה טרקטור עם פחות מ-100 כ"ס בסדרה במטרה להרחיב את קהל היעד אליו היא פונה. ההיצע כולל 2 מנועים המגיעים מבית (מתוצרת קובוטה) בנפח 3.8 ו-6.1 – שניהם עם 4 צילינדרים. גרסאות הסדרה החדשה נחלקות לשתי קבוצות: בסיס גלגלים קצר (245 ס"מ, בקובוטה M95GX ו-M105GX), בהן מוצע מנוע ה-3.8 ליטר, ובסיס גלגלים ארוך (269 ס"מ, ב-M115GX ,M125GX וב-M135 GX) בהן מוצע המנוע הגדול יותר, בנפח 6.1 ליטר. מנועים אלו עברו ריענון מקיף שנועד להוריד את צריכת הדלק בכל טווח הסל"ד ולהציע עקומת מומנט שטוחה יותר, במטרה להרחיב את טווח הפעולה היעיל של המנוע בעיקר כלפי מטה, בטווח הסל"ד הנמוך יותר. בקובוטה מצהירים כי המנועים המעודכנים והמשופרים, בשילוב מחשב ניהול מנוע חדש וכיול מחדש של תיבות ההילוכים מביאים בשורה התחתונה לחיסכון מרשים ביותר של צריכת הדלק ביחס לסדרה הקודמת, המגיע עד ל-26% בממוצע. תיבות ההילוכים מוצעות עם 8 הילוכים המשולבים בלחיצת כפתור (Powershift), או בגרסאות אוטומטיות, כאשר תנאי העבודה דורשים תשומת לב מרבית בשמירה על הכיוון, ובכך נחסכת מהמפעיל ההתעסקות עם בחירת ההילוך הנכון.

קובוטה MG-X III

קובוטה MG-X III

פטנט מעניין המוצע בסדרה MG-X III החדשה הוא מנגנון העברת כוח נוסף אוטומטי אל הגלגלים הקדמיים בעת פנייה; במטרה להציע זריזות ויכולת תמרון נוספת, בעיקר בעבודה במקומות צרים ונעדרי אחיזה דוגמת רפתות מועבר כוח נוסף אל הגלגלים הקדמיים ברגע שהמערכת מזהה צידוד של 35 מעלות ומעלה במערכת ההיגוי. המחשב המפקח על מנגנון זה גורם להעלאת מהירות סיבוב הגלגלים הקדמיים במצבים כאלו, ובכך מחזק את היכולת לנוע אל כיוון הנסיעה המבוקש גם במצבי אחיזה רעועה. המערכת מבטלת את העברת הכוח הנוספת ברגע שזווית הצידוד חוזרת אל מתחת ל-35 המעלות. בקובוטה טוענים כי תוספת זו מונעת נסיעות תיקון רבות לאחור בתנאי צפיפות ומרווח מוגבלים.
עוד חדשה היא האופציה לקבל סרן קדמי משוכך וצירוף שתי כפות קדמיות חדשות להיצע, לאחר שהותאמו במיוחד עבור סדרה MG-X III. כל גרסאות הסדרה החדשה מותאמים ל-100% Isobus לפיכך לעבודה עם ציוד רתום ונגרר המתקדם ביותר. בקובוטה טוענים כי תא המפעיל בכללותו עבר שדרוג בכל היבט, החל משיפור בשדה הראיה ההיקפי, שיפור נוסף בארגונומיות (הנדסת אנוש), בידוד טוב יותר בפני רעשים ומזגן חדש ויעיל יותר.
שיווק הטרקטורים החדשים של קובוטה מתחיל בשבועות הקרובים. יבואנית קובוטה לישראל היא חברת מכשירי תנועה.