רכב חשמלי מיוחד Aebi EC170
, , ,

רב-כלי חשמלי משוויץ (וידאו)

רכב חשמלי מיוחד Aebi EC170

רכב חשמלי מיוחד Aebi EC170

Aebi השוויצרית, חלק מקונצרן ASH המאגד מגוון חברות בתחומי המיכון החקלאי, הרכבות, ציוד לפינוי שלג, כלי רכב לשדות תעופה, הסבת משאיות לייעודים שונים, מטאטאי כביש ועוד, חשפה במסגרת תערוכת פיתוח נופי, גננות ועבודות מוניציפליות בנירנברג שבגרמניה צמד כלי רכב מהפכניים. Aebi הנה יצרנית כלי רכב חקלאיים ייעודים, ומפורסמת בעיקר הודות למשאיות הקומפקטיות המיוחדות שלה, המיועדות לנוע בשיפועים חסרי תקדים באלפים שבמרכז אירופה, בציוד איסוף הירק, המקצרות, הטרקטורים החד-סרניים, המגובים החד סרניים ועוד מיכון חקלאי מיוחד מתוצרתה. שני הכלים החדשים שהוצגו הם עדיין בגדר אבות טיפוס, אך עם הצהרה על ייצור סדרתי קרוב. המיוחד בכלים אלו הוא ההינע – זחלי גומי, הרב שימושיות שלהם, וכמובן – ההינע החשמלי.

רכב חשמלי מיוחד Aebi EC170

רכב חשמלי מיוחד Aebi EC170

שני הכלים החדשים מיועדים לקירוב מזון ברפתות ודירים, פינוי זבל (ניתן לחבר להב או כף), טיאוט, כיסוח מדשאות או עשבייה נמוכה, קציר עשבייה גבוהה או ירק להאבסת בע"ח, הובלת נגרר, תיחוח, דיסוק ועוד. הממדים הקומפקטיים והרב שימושיות מייעדים כלים חדשים אלו עבור הנדרשים לכלים רב משימתיים או המוגבלים במקום וביכולות התמרון עבור טרקטור סטנדרטי – הודות להינע הזחלים המאפשר סיבוב על הציר, או לתנאי שטח שאף טרקטור סטנדרטי לא יכול לפעול בהם (בעיקר שיפועים קיצוניים). Aebi מציעים את הכלים החשמליים החדשים שלהם עם הבטחה לביצועים ראויים, עלויות תחזוקה נמוכות, אפס צריכת דלק, אפס פליטת מזהמים וקרוב לאפס רמות רעש. בשלב זה חסר עדיין הנעלם החשוב במשוואה, והוא – מחיר הרכישה, אך מ-Aebi נמסר כי זה יהיה אטרקטיבי ותחרותי.

הדגם הגדול יותר הוא ה-EC170 המופעל באמצעות מפעיל היושב בתוכו. הדגם הקטן יותר הוא ה-EC130, המופעל באמצעות שלט רחוק והמיועד בעיקר לעבודות בשיפועי צד קיצוניים ומסוכנים, תנאים בהם יעדיף המפעיל לא לשבת בתוך הכלי. כאופציה ניתן לקבל גם מערכת הפעלה מרחוק עבור ה-EC170, בדיוק למצבים דומים של סכנה עבור המפעיל.

כבסיס מכאני לשני הכלים משמש רכב מיוחד בשם Mattro Ziesel המיוצר באוסטריה, מונע במנוע בעירה פנימית והמיועד כפתרון תחבורתי לאיזורים מושלגים והרריים. מרכב זה נלקח גם רעיון הזחלים, כאשר כאן מדובר בזחלי גומי ייעודיים לשימוש על מצע קשה, בדומה לזחלים המשמשים יעים זחליים. Aebi פיתחו על בסיס ה-Mattro Ziesel מערכת שיכוך יעילה במיוחד, לטענתם, המאפשרת תנועה מהירה הן בשטח והן על הכביש מבלי לטלטל ולהרעיד את חוליות גב וצוואר המפעיל. ההינע נעשה באמצעות צמד מנועים חשמליים – אחד בכל צד. כוח המנועים הוא כ-10 kW האחד (כ-13.5 כ"ס), אך העברת הכוח אינה ישירה אלא דרך תיבת הפחתה המחוברת לציר הגלגל המניע (הגדול יותר במערכת – ראו בתמונות) במטרה לאפשר העברת כוח רב ומספק אל הקרקע.

רכב חשמלי מיוחד Aebi EC130

רכב חשמלי מיוחד Aebi EC130

עם משקל עצמי העומד על כ-400 ק"ג מתיימר הכלי לטפס כל שיפוע ולהגיע למהירויות נסיעה של 20 קמ"ש – גם במצב עמוס – ללא בעיה. המנועים החשמליים משמשים גם כבלמים ולהיגוי (עצירה או האצת מנוע בכל צד לפי הצורך) כך שנכסכות מערכות מכאניות נוספות, מה שמבטיח פחות משקל, בלאי, תחזוקה ועלות רכישה. מערכת נעילה מתקדמת וחזקה מכניסה את הזחלים למצב נעול עם דימום המנוע, ומשחררת ממצב זה עם הלחיצה על ידית ההאצה.

רכב חשמלי מיוחד Aebi EC170

רכב חשמלי מיוחד Aebi EC170

יציאות הכוח הן חשמליות (לחיבור כלים המופעלים באמצעות חשמל) או מכאניות באמצעות ציר, כאשר בשני המקרים המנוע להפעלת ציוד נגרר או נישא הוא חשמלי גם כן. מדובר במנוע המייצר הספק של 14 kW (כ-19 כ"ס) המתיימרים – על פי הצהרות היצרנית – להספיק להפעלה של מגוון כלים דוגמת מקצרות, מרסקות קומפקטיות, מכסחות, מטאטאי כביש, מרססים, מערכות לפינוי שלג, מפוחים וכיו"ב.
מ-Aebi מוסרים כי עד לייצור הסדרתי תוצענה בנוסף גם יציאות הידראוליות, כאשר את הלחץ הנדרש ייצר מנוע חשמלי אף הוא. לשני הכלים זרועות הרמה קדמיות המסוגלות להרים מטען של 250 ק"ג, כאשר בכלים הסדרתיים מדובר יהיה במשקל כפול לפחו, מבטיחים השוויצרים. כאופציה תוצענה גם זרועות אחוריות והכנה למערכת כף קדמית.

רכב חשמלי מיוחד Aebi EC170

רכב חשמלי מיוחד Aebi EC170

אבות הטיפוס מאפשרים עבודה רציפה של 2-4 שעות, תלוי באופי, סוג ועומס העבודה. לטעינה מלאה של הסוללות נדרשות 2.5-4 שעות, ועל פי הבטחת היצרנית תוצענה הגרסאות הסדרתיות עם יחידת מצברים שניתן יהיה להוציאה בשלמותה ולהחליפה ביחידה שכבר הוטענה, לאפשר רצף עבודה ארוך יותר ולצמצם את מוגבלות התלות בהטענה משקע החשמל והזמן הנדרש לכך.
שני הדגמים העתידיים מעוררים עניין רב באירופה, כמובן בעולם החקלאי אך גם בתחומי הגינון, התחזוקה העירונית והמוניציפלית, במפעלים, אצל קבלני עבודות עפר, צנרת, ביוב וכיו"ב. תגובות התקשורת הנלהבות מדברות על פוטנציאל רב הטמון בכלים אלו, כאשר בשלב זה, כאמור, נותרו שתי שאלות קריטיות ללא מענה: מתי יושקו כלים סדרתיים, מוכנים ובשלים, וכמובן – מה יהיה מחירם?… נמשיך לעקוב ולעדכן

רכב חשמלי מיוחד Aebi EC170

רכב חשמלי מיוחד Aebi EC170