פנד 500 ואריו
פנד 500 ואריו

פנד 500 ואריו

פנד חושפת בגרמניה את סדרת ה-500 ואריו המחודשת, דור שני לסדרה בשם זה שהוצגה לראשונה בסוף 2012. על פניו מדובר בסדרת טרקטורים סטנדרטיים, בינוניים בהספקם (הגרסאות השונות מוצעות עם 125-165 כ"ס) שבהחלט מתאימים להיכנס לנישה המוגדרת לא פעם כ'לחם וחמאה' בסגמנט הטרקטורים החקלאיים. סדרה 500 ואריו החדשה מושקת לאחר רענון ועדכון מקיפים, פחות במראה, בעיצוב או במהות – יותר באינספור פרטים קטנים, שכולם יחד מתיימרים להפוך סדרה זו לבשלה, יעילה, חסכונית ומוצלחת מעד כה. המנוע מגיע מדויץ; מדובר ב-4-צילינדרי בנפח 4.04 ליטר המוצע כאמור עם 125-165 כ"ס, מערכת הזרקה בלחץ גבוה ובמסילה משותפת, וכמובן – עמידה בתקני Tier 4 Final. בין יתר השיפורים במהדורה החדשה מצוינת הירידה הדרסטית – כ-50%! – בצריכת האוריאה, בין היתר הודות לסדרת עדכונים ושיפורים במערכת הפליטה וסינון החלקיקים הרעילים.
שיפורים נעשו גם בתא המפעיל, בעיקר בסעיפי התוספות והיכולת להתאים את המכלולים השונים לפי העדפות המזמין. מערכת הניהוג האוטומטי שופרה אף היא, ומציעה אופציות חדשות, נוחות גבוהה יותר למשתמש ורמת דיוק משופרת, מבטיחים בפנד. עוד נזכיר מבין אינספור המערכות המתקדמות והתוספות המוצעות בסדרה המעודכנת כיסא חדש – משופר ביחס לזה המוצע עתה בסדרה, והכולל כמובן מיזוג פנימי (חום וקור), 4 מהירויות ל-PTO, סרן אחורי מחוזק (יכול לעמוד מעתה במשקלים של עד 8.5 טון; הטרקטור שוקל 6.1 טון וניתן להעמיס עליו משקל של 4.4 טון, כסטנדרט). ברשימת התוספות החדשות בתשלום נמצאות מעתה גם מערכת מגבים משופרת לעבודה בתנאי גשם וערפילים, ומערכת תאורת LED מורחבת ומחוזקת, לאלו הנדרשים לעבוד בשעות החשיכה.

פנד 500 ואריו

פנד 500 ואריו

מה שפחות רלוונטי או ידוע בגרמניה, היא המהות והכוונה האמיתיות מאחורי השקת הסדרה המעודכנת; בפנד 'ניצחו' את ג'ון דיר זה מכבר בגרמניה וברוב השווקים הגדלים באירופה בסגמנט הטרקטורים הכבדים, אשר למרות מחיריהם הגבוהים יותר ביחס לדגמי ג'ון דיר מקבילים – לעיתים מדובר ב-50%! – הם נמכרים יותר. מסתבר שלשם הטוב שיש למותג-העל הזה בתחום החקלאות קבלות אמיתיות בדמות איכות חסרת פשרות, טכנולוגיה מתקדמת ותפוקה גבוהה, שבשורה התחתונה הופכת עבור רבים את הבחירה בירוק הבהיר יותר כעדיפה על הירוק הכהה עם הפס הצהוב. העובדה שפנד הפך בשווקים רבים באירופה לבחירה המועדפת על קבלנים (לא כסיסמא אלא בנתוני המכירות!), מהווה גושפנקא משמעותית לעדיפות של מותג זה – למרות מחיר הרכישה הגבוה. מסתבר כי בפנד העבירו במהלך שלוש השנים האחרונות בחשאי עשרות טרקטורים מסדרה 500 ואריו לארה"ב לעבודה אצל חקלאים נבחרים מתוך כוונה להיכנס עם סדרה זו אל השוק האמריקאי הענק והתובעני בתחילת 2017. הטרקטורים הועבדו בפרך "בסגנון אמריקאי", באופי שימוש אמריקאי, על ידי מפעילים אמריקאים – ולא פחות חשוב: לצד ובתחרות מול מתחרים אמריקאים דוגמת קייס, ניו הולנד ובעיקר – ג'ון דיר. התוצאות, כך על פי מקורות בתקשורת הגרמנית – מעודדות מאוד עבור פנד. מסתבר שדגמי סדרה 500 ואריו קצרו שבחים והוגדרו לא פעם על ידי החקלאים שהשתתפו בניסוי כ"עולם אחר", הן מבחינת הרמה הטכנולוגית, הן מבחינת הידידותיות למשתמש ובעיקר מבחינת התפוקה ועלויות התפעול שהתבררו כתחרותיות ביותר. במהלך השנים בהן בוצעו הניסויים של פנד עם סדרה 500 ואריו בארה"ב עבוד בצמוד לחקלאים שהשתמשו בכלים מהנדסים, מכונאים ומעצבים מפנד, מקבלים הערות והארות, מבצעים שיפורים, שינויים ושדרוגים וכך הגענו להשקה הנוכחית של הסדרה.

פנד 500 ואריו

פנד 500 ואריו

יחד עם פנד 1000 ואריו הענק, שלא מזמן החל את חדירתו לשוק האמריקאי (תחת השם והצביעה של צ'לנג'ר – מותג השייך אף הוא ל-AGCO, לו שייך גם פנד, המוכר יותר בארה"ב), מתחילה בקרוב "פשיטה" בחזית נוספת של פנד לארה"ב, בסגמנט קטן וחלש יותר, אך ממש לא פחות חשוב. ה-500 ואריו – לפחות על פי הבדיקות והניסויים של פנד – עולה על כל מתחריו המוצעים בארה"ב, ובעיקר על דגמי ג'ון דיר המקבילים (ג'ון דיר 6R ו-6M והגרסאות החזקות בסדרה 5M), המתחרה העיקרית מעבר לים כמו גם במגרש הביתי. בקונצרן האם של פנד – AGCO – הוחלט ככל הנראה להציע את דגמי סדרה 500 ואריו אף הם תחת שם המותג והצביעה הצהובה של צ'לנג'ר, בדומה ל-1000 ואריו הגדול. בפנד "ילכו על האיכות" ויציעו טרקטור במחיר דומה או אולי אף יקר במקצת ממקביליו מתוצרת מתחרה, אך עם רמת טכנולוגיה, עלויות שוטפות, ביצועים ותפוקה גבוהות יותר. דווקא מצב השוק הרגיש כיום, בו החקלאי בוחן בשבע עיניים כל דולר שהוא מוציא על ציוד חקלאי חדש, מאמינים בפנד שמוצר סופר-איכותי ומתקדם שיתן תמורה מלאה לכסף מהווה בגדר יתרון. הכוונה היא לחדור לשוק בקצב איטי יחסית, בגדר 'שלח לחמך', ולהיכנס לאיזורים חדשים במטרה להישאר.

פנד 500 ואריו

פנד 500 ואריו

המותג פנד הולך מחיל אל חיל בשנים האחרונות. בניגוד למגמות ברחבי העולם ולגורל רוב יצרניות המיכון החקלאי בשנה האחרונה (וגם קודם לכן), שעיקרן עצירה או ירידה במכירות, בפנד יכולים לחכך ידיים בהנאה; השוק החזק והמשמעותי ביותר עבור פנד, השוק הגרמני, רשם ירידה של כ-7% במכירות הטרקטורים ב-2015 לעומת 2014, ומגמה זו החריפה ב-2016 עם ירידה צפויה של כמעט 10% ביחס ל-2015. לא עבור פנד; למרות המחירים הגבוהים הודיעה הנהלת פנד על עמידה מדוייקת ביעדים, המשקפים יציבות לא אופיינית בשוק זה. ב-2015 מכרו בפנד כ-13,500 טרקטורים, כאשר את 2016 מצפים לסגור שם עם מכירות טרקטורים בכמות זהה, מה שנראה כרגע כיעד הגיוני, ואף עם סיכוי לעבור אותו. בפנד טוענים כי מספרים אלו במדויק היוו את יעד המכירות של החברה, והיא עמדה בו. פנד החזיקה בסיכום 2015 כ-17% ממכירות הטרקטורים החדשים בגרמניה ושנה זו 2016) צפויה להסתיים עם עלייה לנפח שוק של כמעט 20%. פנד חזקה בעיקר באירופה, כאשר במדינות מרכז וצפון אירופה נמכרים 90% מהטרקטורים של החברה. כיום אוחזת פנד בנפח שוק של 8.3% במכירות הטרקטורים במדינות אלו, והיעד עומד על 10%, מה שנראה עבור קברניטי פנד כיעד בר השקה ובקרוב. פנד מהווה חריגה בנוף יצרניות הטרקטורים בעולם בסעיף ההשקעות בפיתוח ומחקר, כאשר גם ב-2015 וגם ב-2016 הוקצבו לנושאים אלו 60 מיליון יורו.
מעבר להצלחה בתחום הטרקטורים, שם שמירה על כמות הכלים הנמכרים בדומה לשנה הקודמת נחשבת בתנאי השוק כיום להצלחה, מדווחים בפנד על עלייה במכירות ציוד חקלאי נוסף מתוצרת החברה; בפנד מצפים לסיים את 2016 עם עלייה קלה במכירות הקומביינים לתבואות ומכבשי החציר בהשוואה ל-2015. תחום הקומביינים לתחמיץ מצופה לשמור על יציבות עם מספרים דומים לנתוני 2015.