טרקטור מסי פרגוסון MF6713
, ,

AGCO יוצאת מאנגליה; הראשונה בסדרה?

AGCO

לוגו קונצרן AGCO, יצרנית המיכון החקלאי השלישית בגודלה בעולם

בראיון לעיתון הגרמני רב התפוצה Frankfurter Allgemeinen Zeitung חשף מרטין ריכנהאגן (Martin Richenhagen), הבוס של קונצרן הטרקטורים והמיכון החקלאי השלישי בגודלו בעולם – AGCO – את כוונתו לעזוב את אנגליה ולהעביר את מרכז פעילות הקונצרן באירופה למדינה אחרת החברה בגוש היורו, ככל הנראה לגרמניה, שם ממוקמת גולת הכותרת של הקונצרן – יצרנית הטרקטורים והמיכון החקלאי Fendt, ובכלל זה מפעל אולטרא-מתקדם, מרכז פיתוח הנחשב למוביל בעולם, אתרי ניסויים ועוד. מדובר בהודעה רשמית ראשונה של יצרנית ציוד חקלאי, לבטח בסדר גודל שכזה, בהקשר למחיקת עסקיה באנגליה ויציאה מהמדינה. מדובר בצעד בעל השלכות רבות לא רק על חקלאי בריטניה והתעשייה המקומית, אלא על כלל תעשיית המיכון החקלאי באירופה, בפרט כאשר ככל הנראה מדובר רק בצעד ראשון, עם חשש ריאלי שיצרניות נוספות ילכו בעקבות AGCO.

Martin Richenhagen

מרטין ריכנהאגן, יו"ר AGCO, לצד פסגת המוצרים שמוצעים על ידי הקונצרן – טרקטור פנד

AGCO הוקם ב-1990 לאחר שקבוצת מנהלים ואנשי עסקים גרמניים רכשו את המותג האמריקאי Deutz-Allis והחלו לרכוש מותגים נוספים מתחומי החקלאות, אמריקאים תחילה, עד לכדי הבאת החברה להפוך ליצרנית המיכון החקלאי השלישית בגודלה בעולם כיום. בין מותגיה נמנים מסי פרגוסון הקנדית במקור, פנד הגרמנייה, צ'לנג'ר (לשעבר קטרפילר), הסטון, אליס ועוד מותגים אמריקאים, יצרניות הקומביינים לברדה (Laverda S.p.A) מאיטליה, סאמפו רוזנלב (Sampo Rosenlew), ואלטרה (Valtra Tractor) ו-Sisu Diesel מפינלנד, ועוד. לקונצרן כ-15 מפעלים ברחבי העולם – 8 מהם באירופה. בשנת 2015 עמד מחזור המכירות של AGCO על כ-7.5 מיליארד דולר והחברה מעסיקה כיום קרוב ל-20,000 עובדים. המטה העולמי של החברה נמצא ב-Duluth שבג'ורג'יה, ארה"ב. מטה ההנהלה האירופאי ממוקם מאז 2007 ב-Neuhausen שבשוויץ. באנגליה ממוקם לא רק אחד המפעלים הגדולים של הקונצרן, אלא גם מרכז המימון, הבקרה, הלוגיסטיקה והשינוע של פעילות הקונצרן באירופה.

מפעל מסי פרגוסון

מפעל מסי פרגוסון בקובנטרי, בימים טובים יותר

"מרגע שאנגליה יוצאת מגוש היורו אין כל היגיון להשאיר בה את מרכז פעילות הקונצרן באירופה, הכולל מרכזי פיתוח, בקרה, לוגיסטיקה, פיננסים ומשפטי" מסביר מרטין ריכנהאגן. על פי יו"ר הקונצרן יפוטרו מחצית מעובדי מפעל ההרכבה של מסי פרגוסון (בבעלות AGCO) בקובנטרי – כ-250 מתוך 500 – כאשר החשש בבריטניה הוא כי מדובר בצעד ראשון שבעקבותיו – בסופו של דבר – המפעל ייסגר בשל חוסר כדאיות. ב-AGCO טוענים כי הייצור בקובנטרי "יישאר לעת עתה, ויספק את הצריכה המקומית באנגליה בלבד". כאמור, לא כולם באנגליה קונים הסבר זה, ובחשש.

ניו הולנד

ל-CNH מפעל ייצור של ניו הולנד בבסילדון שבאנגליה, הנמצא בסכנת סגירה בשל תוכניות העברת הפעילות לאוסטריה

ההכרזה של הבוס של AGCO מצטרפת ל'איום' מוקדם יותר שהשמיע סרג'יו מרצ'יאונה, מנכ"ל קבוצת פיאט אליה שייך בין היתר קונצרן CNH (קייס, ניו הולנד ועוד), עוד בטרם הצביעו הבריטים להיפרדות מאירופה; "במידה ואנגליה תעזוב את גוש היורו – נעביר את מפעלינו שבאנגליה לאוסטריה". מאז הכריעו תושבי אנגליה על ההיפרדות טרם נשמעה תגובה רשמית מצד בכירים בפיאט או ב-CNH, אך סבירות גבוהה ביותר שגם קונצרן זה יעזוב את אנגליה בקרוב. במקרה זה מדובר במכה גדולה עוד יותר מיציאת AGCO מאנגליה עבור האנגלים – אך ברכה גדולה עבור האוסטרים, בפרט אנשי שטאייר (Steyr – מותג טרקטורים מקומי בבעלות CNH) שיכפילו ואולי ישלשו את מפעליהם וכמובן – יוכלו לגייס עוד עובדים רבים. ל-CNH מפעל ייצור ענק של ניו הולנד בבסילדון המעסיק למעלה מ-1,000 עובדים והמייצר למעלה מ-22,000 טרקטורים בשנה.