זטור קריסטל (Zetor Crystal); סדרה עם טרקטורים בטווח ההספק שבין 150-160 כ"ס
זטור Z-25 מ-1946. הטרקטור הסדרתי הראשון של היצרנית. יוצר עד 1961

זטור Z-25 מ-1946. הטרקטור הסדרתי הראשון של היצרנית. יוצר עד 1961

כאילו לציון יום ההולדת ה-70, עושה זטור (Zetor) הצ'כית עלייה, ובקרוב יחלו הטרקטורים והמיכון החקלאי מתוצרתה להימכר בישראל. פרטי היבואן ותוכניותיו עדיין חסויים בשלב זה, אך כבר הוקם דף פייסבוק ודרכו קיבלנו אישור לכך שיש יבואן מורשה בישראל, ובפנייה להנהלת זטור בצ'כיה נענינו כי אכן אלו פני הדברים – אך גם שם שומרים לעת עתה בסוד את זהות הזכיין לארץ. נוכל לחשוף פרטים אלו בקרוב, וכמובן שנעדכן.
זטור מציינת כתאריך היווסדה את ה-15 במרץ 1946, המועד בו יצא הטרקטור הראשון מתוצרתה לשוק. היה זה הזטור Z25 שנולד תוך זמן שיא של כחצי שנה מרגע שהמחלקה הטכנולוגית בממשלה החדשה של אחרי מלחה"ע ה-2 מינתה את פרנטיסק מוסיל, מהנדס מכונות, כאחראי על פרויקט ה"טרקטור העממי" הצ'כי. כביתר מדינות אירופה באותה העת היתה גם צ'כוסלובקיה קרועה והרוסה מהמלחמה והדבר החשוב והדחוף ביותר להישרדותה היה שיקום והחייאת החקלאות. לשם כך נדרשו טרקטורים, פשוטים, נוחים לתפעול ולתחזוקה ובעיקר – זולים לרכישה.

Zetor Pininfarina Prototype

העתיד על פי זטור; אב הטיפוס המצולם עוצב על ידי סדנת פינינפארינה המהוללת, ומתיימר להראות כיצד ייראה דור הטרקטורים הבא של זטור

מפעל שהוקם בישוב הנקרא Zbrojovka יחד עם המוצר שיוצר בו – Tractor – היוו את הבסיס לשם היצרנית: Ze – האות הראשונה בשם היישוב ו-Tor, מהמילה Tractor. בסוף 1946 הוצג הטרקטור הסדרתי הראשון בפני הציבור במסגרת תערוכה בפראג ובשנה שלאחר מכן כבר יוצרו 3,500 טרקטורים, שנמכרו רובם לחקלאים בצ'כיה (כשני שליש), אך כשליש מהם מצאו קונים באירלנד, פולין, דנמרק ובלגיה. כמעט בן לילה הפך זטור לשם המוכר גם מחוץ לגבולות צ'כיה ולטרקטור המוכר בפשטותו ואמינותו. למרות הביקוש הגואה הצליחו בזטור לייצר כ-28 טרקטורים ביום, בעיקר בשל היעדר כלי עבודה וייצור. מציאת מחסן מוסתר ברשת מנהרות באזור ברנו (Brno) בו החביאו הנאצים כמויות של כלי עבודה וייצור למכוניות וציוד נוסף, הוביל להסבתם לייצור טרקטורים, להרחבת פסי הייצור ולהגדלת התפוקה.
בזטור התמקדו בטרקטורים קטנים וזולים יחסית וההצלחה האירה פנים. בתחילת 1949 נמכר כבר הטרקטור ה-10,000 ובאותה השנה החלו בזטור להציע כאופציה קבינות סגורות – מהיצרניות הראשונות להציע תוספת כזו בטרקטורים.

טרקטור זטור Major

זטור Major; טרקטורים עם 60-80 כ"ס

במהלך השנים התמקדו בזטור בשיתופי פעולה בעיקר עם יצרניות מהגוש המזרחי/סובייטי באותם השנים, בראשם Ursus הפולני, ונתוני המכירות עלו בהתמדה; ב-1961 הופסק ייצור הזטור Z25 לאחר שכמעט 160,000 ממנו יוצרו – מתוכם 97,000 נמכרו מחוץ לגבולות צ'כיה. זטור מכרה טרקטורים רבים במדינות כמו ארגנטינה, מיאנמר, הודו, עיראק וזאיר – כאשר בכל המדינות דנן גם יוצרו והורכבו הטרקטורים מתוצרתה.
בזטור המשיכו לייצר טרקטורים קוטמפקטים בעיקר, עם פה ושם חריגות בדמות כלים גדולים קצת יותר; רק ב-1975 יוצר הזטור הראשון עם מנוע 6 צילינדרים וההתמחות בשווקים מפותחים פחות, כמו גם בציוד בסיסי וזול הנשען על רבות על טכנולוגיה "סובייטית" הוציאו את זטור מהתחרות על לב חקלאי מערב אירופה, ארה"ב ומדינות מתקדמות נוספות. יחד עם זאת שמרה היצרנית על שם טוב מאוד במדינות בהן שיווקה את מוצריה, וגם בשווקים מתקדמים יותר נודעו הטרקטורים של זטור ככלים אמינים, תחרותיים ושורדים.

טרקטור ג'ון דיר 2100

ג'ון דיר 2100 יוצר על ידי זטור ברישיון בין השנים 1993-98

עם הפיכת שוק המיכון החקלאי העולמי לגלובאלי יותר ויותר החלה זטור להציע כלים גדולים יותר, כאשר הכניסה לשוק האמריקאי ב-1983 נתנה למגמה זו דחיפה. בזטור מכרו עד היום כ-25,000 טרקטורים בארה"ב, כהצהרת אנשי החברה, ובין יתר הדגמים הוצעו טרקטורים עם הינע כפול, קבינה סגורה וממוזגת ומנועים עם למעלה מ-100 כ"ס. בין השנים 1993-98 נמכרו טרקטורים מתוצרת זטור תחת השם ג'ון דיר והצבועים ירוק-צהוב במדינות דרום אמריקה, כפועל יוצא מהסכם שת"פ עם ענקית המיכון החקלאי האמריקאית. קוריוז מעניין הוא שהייצור נעשה על ידי אנשי זטור, בפיקוחה ובהתאם למפרטים שלה – במפעלי ג'ון דיר במקסיקו, במקביל לייצור באירופה, במפעלי זטור בצ'כיה.
ב-1993 חל גם המפנה המשמעותי ביותר בתולדות זטור, עת הפכה החברה מבעלות ממשלתית לחברה פרטית – פחות או יותר, בבעלות עיקרית של בנק ועם מניות הנסחרות בבורסה, במקביל לרוחות השינוי והתפרקות הגוש המזרחי באירופה. סדרה של רכישות ושיתופי פעולה הניבה היצע טרקטורים חדש, מלא ועשיר מתמיד, ובמקביל הרחיבה החברה פעילויותיה בשווקים רבים בעולם – עדיין רובם במדינות מפותחות פחות, אך לא רק.

טרקטור זטור Proxima

זטור Proxima; טרקטורים עם 80-120 כ"ס

אבל, ההתחלה החדשה לא היתה אופטימית; השנים הבאות היו קשות עבור זטור, עם פה ושם אף הפסקות ייצור ועמידה על סף פשיטת רגל. החברה עברה כמה ידיים עד שנרכשה לבסוף ב-2002 על ידי חברת השקעות צ'כית בשם HTC Holding המנוהלת על ידי אנשי עסקים שאפתניים שהחליטו להחזיר עטרה ליושנה, ומעבר לכך. ההנהלה החדשה הזרימה מיידית סכומי כסף משמעותיים שהופנו להפיכת היצרנית הוותיקה והענייה ליצרנית מתקדמת עם שאיפות להצליח אל מול היצרניות המובילות בעולם, ולמכור טרקטורים וציוד חקלאי במערב אירופה. כל היצע הטרקטורים חודש, המנועים והמכלולים נרכשו מיצרניות אירופאיות ואמריקאיות מובילות, דגש רב הושם על העיצוב, המראה והנדסת האנוש וההצלחה החלה לחזור. כיום מציעה זטור ליין ארוך ומרשים של טרקטורים מתקדמים, ללא זכר, שריד או קשר לשוק המזרח אירופאי לשעבר, ועם קבלות והצלחה משמעותית בשוק האירופאי, כמו גם האמריקאי. זטור הוא מותג הטרקטורים הצומח הכי מהר באירופה כיום, וההיצע, כאמור, לא יבייש כל יצרנית "מערבית" מתקדמת כיום. הנה תזכורת אודות הטרקטורים החדשים של זטור מהעת האחרונה, כפי שאזכרנו כאן באתר, במסגרת החידושים בתחום; לחצו כאן לריכוז הכתבות על זטור באתר

טרקטור זטור Forterra

זטור פורטרה; טרקטורים עם 100-150 כ"ס

כאמור, זטור מצאה סוכן בישראל שזהותו בזמן כתיבת ידיעה זו נותרת חסויה. זטור הוא מותג "נקי" אצלנו, ללא עבר רלוונטי וממילא מדובר במותג וביצרנית חדשים לגמרי, שכאמור אין קשר בינם לבין זטור מן העבר. ככלים מתקדמים אך תחרותיים בעלויות התחזוקה והרכישה, המסתמכים על ספקים מובילים בתעשייה, כמו גם מתגובות והיענות למותג בשווקי אירופה וארה"ב, נראה כי מדובר במתחרה חדש ובעל פוטנציאל רב בארץ. השאלה הגדולה היא התנהלות היבואן והדרך בה יצליח לתמחר את הטרקטורים החדשים – וכיצד יחדירם לשוק בהיבטים של שיווק, חשיפה, מתן שירות, חלפים וכיו"ב. ברגע שתתקבל הידיעה הרשמית על תחילת ייבוא זטור לארץ, נוכל להרחיב אודות צפי הכלים, מערך השיווק וכמובן – לחשוף את זהות היבואן.

זטור Crystal; סדרה עם טרקטורים בטווח ההספק שבין 150-160 כ"ס

זטור Crystal; סדרה עם טרקטורים בטווח ההספק שבין 150-160 כ"ס