, , ,

רגע של היסטוריה: Big Roy חוזר הביתה

Versatile 1080 Big Roy

Versatile 1080 Big Roy


לא פעם העלנו כאן באתר ידיעות על ציוד חדש מתוצרת וורסטיל (Versatile) הקנדית, למרות שמותג זה לא משווק בארץ. מדובר ביצרנית גדולה וחשובה – בעיקר בצפון אמריקה – המתמחה ואף 'נותנת פייט' אמיתי בתחום כלי העיבודים הגדולים כנגד "ארבעת הגדולים" – ג'ון דיר, קייס, ניו הולנד וצ'לנג'ר. כיום, בבעלות קונצרן רוסי ובמקביל להזרמת תקציבי פיתוח וייצור גדולים, נדמה כי וורסטיל הולכת קדימה בצעדים נחושים. אולי לא רלוונטי עבורנו במישרין, אבל לבטח מעניין…
ואם כבר בוורסטיל עסקינן קשה למצוא מוצר מעניין יותר שיצא מבית מפעל היצרנית במניטובה/קנדה מאשר ה-Versatile 1080 – מפלצת עיבודים ניסיונית וחריגה שנודעה יותר בכינוי Big Roy, ולא בכדי. החדשה בידיעה שאתם קוראים היא בהחזרת האב-טיפוס המקורי של ה-Big Roy ממוזיאון החקלאות באוסטין/מניטובה, שם 'גר' בעשרות השנים האחרונות למפעל וורסטיל בוויניפג/מניטובה לצורך שיפוץ כללי ושחזור עד לרמת הבורג והריפוד. השנה חוגגת וורסטיל 50 שנים להיווסדה ובמסגרת החגיגות המתוקשרות של החברה נכלל גם שיפוץ הטרקטור המפורסם מתוצרתה, שהפך – למרות שלבסוף לא יוצר באופן סדרתי – לאבן דרך משמעותית בעולם הטרקטורים החקלאיים הכבדים. "ה-Big Roy הוא אייקון, סמל המוכר בעולם כולו והמתחבר לוורסטיל מאז נחשף" מסביר בהודעה לעיתונות גראנט אדולף, מנהל הייצור בוורסטיל וחבר ההנהלה הבכירה בחברה. "זה היה כלי מהפכני כשהוצג והוא כלל לא מעט מכלולים ומערכות שנחשבו מהפכניות בשעתו, הודות לאומץ ולתעוזה של מהנדסינו דאז – וכיום ברור שהוא הקדים את זמנו, ולא במעט". בשבילנו זה תירוץ טוב מספיק להיזכר בכלי המיוחד והנדיר הזה, אז הנה:

Versatile Big Roy

וורסטיל 1080 בתצורה ראשונית עם תא מנוע עצום מאחור. בהמשך הונמך חלק זה משמעותית אך עדיין מנע מבט על הנעשה מאחור

הרקע להולדתו של הוורסטיל 1080 היה מירוץ החימוש שהיה אז בעיצומו סביב המעבר מטרקטורי עיבודים בינוניים וגדולים לענקיים וחזקים במיוחד. הכלים הפירקיים היו אז על 'קו פרשת המים', בשלב הרגיש שבין הצורך הגואה בשוק לדרישה ליכולות גבוהות בהרבה מהמוכר בתחום טרקטורי העיבודים הסטנדרטיים, לבין המחירים הגבוהים ועלויות בתחזוקה הגבוהות של כלים אלו. בסוף שנות ה-70' נחשבו כטרקטורים גדולים וחזקים כלים דוגמת האינטרנאשיונל Hydro 186 עם 116 כ"ס או הג'ון דיר 4430 עם 139 כ"ס. אם היית ממש בעל 'כלי-כלי' ישבת לבטח בקוקפיט של טרקטור פירקי כבד דוגמת ג'ון דיר 8430 שהתהדר בכמעט 200 כ"ס או באינטרנאשיונל 4586 שהוציא 300 כ"ס אימתניים מגל הארכובה שלו. מפלצות עיבודים אלו שקלו כ-10.3 וכ-11.7 טון, בהתאמה.
ואז נחשף המיפלץ של וורסטיל, שלא רק נשען על ארבעה במקום שני סרנים אלא גם התהדר במפרט ונתונים שגרמו למפעילי הציוד הגדול בשעתו להרגיש ילדי כפות שצריכים להתחבא מתחת לשמלת אימם; כמעט 30 טון משקל, מנוע קאמינס אדיר נפח (19 ליטר) עם 600 (!!) כ"ס, מיכל דלק בנפח 2,100 ליטר – וכל זה היה רק בכותרת. המפרט היה מתקדם ביותר לשעתו, "היי-טק" בסגנון אותם השנים, והתמונה הכוללת התפשטה בקרב חקלאי העולם כאש בשדה קוצים. וורסטיל ייצרו רק אב-טיפוס אחד של ה-1080, אך מסע הדגמות והצגות ברחבי היבשת, יחד עם חשיפה עיתונאים נרחבת הפכו את המותג הקנדי הנחבא למוכר בכל העולם. ה-Big Roy, כפי שכונה במהרה ה-1080, היה הכלי עם הכי הרבה "הכי" בשעתו, ולמעשה גם בקנה מידה בן ימינו מדובר בענק בכל מובן.

Versatile Big Roy

Versatile 1080 Big Roy

הרעיון מאחורי השקת טרקטור כה גדול, כבד וחזק היה ברור והגיוני: ביצוע עבודה בהיקף חסר תקדים על ידי כלי אחד, מה שבשורה התחתונה אמור להסתכם בכדאיות כלכלית. קהל היעד היו כמובן חוות ענק או קבלני חקלאות גדולים – תחום שהיה בשעתו בתנופה כחלק מהמהפיכה החקלאית בקנדה ובארה"ב שריכזה שטחים רבים וחוות קטנות לכדי שטחי עיבוד ענקיים, אם לא עצומים. אין ספק שהיה מקום בשוק לציוד גדול וכבד, ולראייה ניתן היה לראות את ההיצע ההולך וגדל של טרקטורים פירקיים דוגמת אלו שהזכרנו, וההצלחה הגוברת של הסגמנט.
וורסטיל לקחו את הרעיון של טרקטור פירקי גדול המיועד אך ורק לגרירת מיכון כבד צעד נוסף קדימה; במקום 2 סרנים – סרן לכל חלק של הטרקטור, קדמי ואחורי – נשען ה-Big Roy על 4 סרנים. כפועל יוצא הוצעו ממדים גדולים משמעותית וכאמור – גם משקל עבודה גבוה בהרבה מהמוכר. מנוע הקאמינס הענק ייצר כפול ויותר הספק ממה שהציעו הטרקטורים הפירקיים הגדולים בשוק דאז. תיבת הילוכים ידנית עם 6 מהירויות אפשרה מהירות עבודה של למעלה מ-20 קמ"ש. אבל, לא רק הברזל, הממדים וההספק היו מעבר למוכר בשעתו. וורסטיל הציגו עם ה- Big Roy טכנולוגייה כמעט עתידנית לתקופתו ועיצוב סביבת מפעיל שבדיעבד גם הוא הקדים את זמנו; בין היתר הוצעו כיסא מתכוונן וכמובן מזגן, אך גם דלתות הזזה ומרחב פנים שאפשר ישיבה נוחה של עד 3 מבוגרים. המקום הנוסף יועד למפעילים ובוחנים נוספים לשלבי הניסויים ולא לצורך הפיכת הטרקטור לרכב משפחתי, אך הוא משקף את גודל הקבינה והמרווח שעמד לרשות המפעיל. בנוסף שידרו מצלמות שהותקנו סביב לטרקטור תמונה למסך (שחור לבן…) שהותקן מול פני המפעיל, במטרה שיוכל לפקח וראות את הנעשה הרחק שם למטה, ממרום מושבו; בעיית הראייה העיקרית היתה לאחור, שם תפס המנוע הענק את כל הנוף ומנע למעשה לראות את הנעשה מאחורי הכלי.
למרות הנתונים המרשימים והפוטנציאל, התברר די מהר שאב הטיפוס עוד רחוק מהבשלה ומייצור סדרתי. במבחני שדה הוכח אמנם של-Big Roy יכולת משיכה מרשימה ביותר, וכוח לא היה חסר. אבל, מעבר של 4 גלגלים על אותו הפס ב'קוליס' שנוצר, יצר לחץ על הקרקע מעבר למתוכנן. המשקל שהיווה יתרון ובסיס ליכולת הגרירה המרשימה – הפך לחיסרון. בנוסף, יכולת התמרון היתה מגוחכת עם רדיוס סיבוב ענק וקושי לנוע לאחור עם ציוד רתום בשל ממדי הכלי וסרבולו. כל אלו יחד עם מיעוט המיכון החקלאי שהוצע בשעתו שיהיה גדול מספיק לשימוש ה-Big Roy, הובילו למסקנה שיש עדיין לא מעט שיעורי בית לעשות. קברניטי וורסטיל קיבלו חיש מהר החלטה לרדת מהפרויקט, הן בשל הסכומים הגדולים שנדרשו להמשך פיתוח ופתרון הבעיות המהותיות שצצו, והן בשל התחשיב לגבי עלות כלי כזה, לכשישווק, שהפכה סופית את כל העניין ללא כדאי.

Versatile Big Roy

Versatile Big Roy – השיפוץ החל

בימים אלו נמצא Big Roy כאמור במפעלי וורסטיל והוא עובר שיפוץ ושחזור מקוריים, לרמה הדומה לזו איתה יצא מהמפעל בשעתו. לאחר השיפוץ יצא הטרקטור הענק לסיבוב הדגמות בקנדה ובארה"ב, ויוחזר בסופו למוזיאון ממנו יצא. "ה-Big Roy הוא האטרקציה הגדולה ביותר שלנו", אמרה ג'ורג'ט האטלט, מנהלת מוזיאון החקלאות שבאוסטין, מניטובה (קנדה). "מבקרים מכל העולם רוצים לראותו, והשיפוץ המקיף אותו הוא עובר והחזרתו למצבו המקורי תורמים להשארתו מקור העניין והגאווה הקנדית הגדולים ביותר שלנו מבין כל כלי התצוגה במוזיאון".

בדרך הביתה:

תצוגה בפני מבקרי המוזיאון בו שהה ה-1080 עד כה: