MF 345 2WD
, ,

מסי פרגוסון MF300; התחיה

MF 345 2WD

MF 345 2WD

אם זה לא קורה כבר עכשיו, הרי שקל יהיה להאמין שהאופן בו הוקם קונצרן החקלאות האמריקאי AGCO עוד יילמד במסלולים למנהל עסקים ושיווק; רכישה מוקפדת של שמות עבר מוצלחים, מינוף השם הטוב למען המשך פיתוח וייצור מוצרים עדכניים, שילוב כוחות וידע בין המותגים השונים ולא מעט התרפקות על העבר. מסי פרגוסון הוא דוגמא מוצלחת לכך; יצרנית הטרקטורים, הקומביינים וציוד חקלאי נוסף הקנדית שייכת כיום ל-AGCO וממותגת כמוצר היותר עממי, נפוץ ותחרותי בקונצרן. מנגד שייך גם המותג הגרמני פנד (FENDT) לקונצרן, והוא נרכש כמוצר פרימיום מוביל שיהווה סמן ימני ב-AGCO וכמוביל הטכנולוגי בתחום המיכון החקלאי. טכנולוגיה של פנד מצויה כיום גם בטרקטורים או בקומביינים של יתר המותגים של AGCO, בדומה להימצאות טכנולוגיית קצה או ממסלולי המירוצים שפותחה על ידי חטיבות הספורט במרצדס (AMG), אודי (Quatro), ב.מ.וו (חטיבה M) מוצאת את דרכה בדרך זו או אחרת לפרייבט העממית יותר בה אתם נוסעים, או למונית שלוקחת אתכם לסידורים בעיר. בסדרות כמו MF8700 קל לראות ולהבין זאת, אבל קצת מפנד תמצאו גם בסדרות עממיות יותר, דוגמת ה'טרקטור העולמי' של מסי פרגוסון, שאמור להצליח דווקא בשל התמורה לכסף ולא כמוצר פרימיום.

MF 375 2WD

MF 375 2WD

ועכשיו נשנה כיוון ב-180 מעלות: ההתרפקות על העבר. כאמור, לא בכדי נרכש המותג מסי פרגוסון על ידי קבוצת אנשי העסקים הגרמניים שהקימו בתחילת שנות ה-90' את AGCO. הטרקטורים, הקומביינים, מכבשי החציר ועוד ציוד חקלאי אדום מככבים עשרות שנים כמעט בכל חור או פינה על הגלובוס בה יש חקלאות. השם מסי פרגוסון הפך בלא מעט מקרים לשם נרדף לחוזק, קשיחות ובעיקר – אמינות, והצבע ה'אדום-פרגוסון' הפך לסימן היכר לציוד אמין המאריך ימים, לא רק אצלנו.
לא מזמן סיפרנו לכם על תחייתה הרשמית והמלאה של אגדת הטרקטורים מסי פרגוסון MF35. הטרקטור העתיק, הנראה כרפליקה של עצמו, מושק כחדש לגמרי, מודל 2015, עבור שווקים באפריקה, ומיוצר שוב כמעט בדיוק כפי שזקני העמק זוכרים אותו אצלנו. למה? השם הטוב, הדרישות הצנועות מצד החקלאים אליהם הוא פונה והנוסחה המנצחת שלא כדאי לגעת בה הן הסיבות לכך שכיום תוכלו להיכנס לסוכנות טרקטורים בקניה, ולקרוע את הנילונים מעל למושב MF35 מבריק וחדש. ואם אפשר ללכת אחורה עד לאמצע שנות ה-50' בהחייאת קלאסיקות חקלאיות, למה לא "להתקדם" ולחפש מציאות מסוף שנות ה-80'? סדרה 300 של מסי פרגוסון הושקה בסוף שנות ה-80' ועם השנים הפכה לאחת מסדרות הטרקטורים המצליחות אי פעם, עם למעלה ממיליון וחצי טרקטורים שנמכרו – רובם עדיין פועלים. טרקטורים אלו התבררו כבלתי ניתנים להריסה, אמינים באופן מרשים ביותר ורב תכליתיים אמיתיים. דגמי הסדרה הוצעו מהמפעל עם כמה מידות גלגלים, רוחבים שונים, עם או בלי קבינה, עם או בלי כף ובעצם לכל שימוש שהרוכש דמיין לעצמו. הגרסאות הבסיסיות יותר של הסדרה – MF350, MF362 ו-MF375 – הפכו זה מכבר לפריט מבוקש ביותר באירופה, וכיום משולמים על אקזמפלרים משומשים במצב טוב מחיר המתקרב למחיר טרקטור חדש.

MF 385 4WD

MF 385 4WD

חטיבת מסי פרגוסון באפריקה, האחראית גם לשיווק טרקטורים ומיכון חקלאי באסיה ובמזרח התיכון, השיקה בזמביה את "סדרה MF300 החדשה". ולא, במקרה זה אין קשר למותג הפרימיום FENDT, אבל יש – ועוד איך – קשר למורשת ולהיסטוריה של מסי פרגוסון. הטרקטורים מסדרה MF300 מוצעים בטווחי הספק שבין 50 ל-85 כ"ס ולפחות כל נושא הבחינות והבדיקות נחסכו ממחלקת המחקר והפיתוח של מסי פרגוסון; הפח הוא אותו הפח, המנועים הם אותם מנועי פרקינס (כמעט; מעודכנים לימינו ומתיימרים להיות חסכוניים יותר) עם 3 או 4 צילינדרים (3.2 או 4.4 ל' נפח, בהתאמה) והגיר הוא אותו הגיר הבלתי שביר – ידני עם 8 הילוכים קדמיים ושניים אחוריים. בהיצע MF345 עם 50 כ"ס ו-MF375 עם 75 כ"ס המוצעים בגרסת 2×4; MF385 עם 85 כ"ס המוצע (גם) עם הינע 4×4 ובהמשך השנה יצטרפו להיצע ה-MF350 עם 50 כ"ס, ה-MF355 וה-MF360 – שניהם עם 60 כ"ס – שיתבססו על שלדה ארוכה יותר, עם בסיס גלגלים מוארך. לטרקטורים הבסיסיים יכולת הרמה בזרועות האחוריות של 1,415 ועד 2,145 ק"ג, תלוי בדגם. רשימת האופציות הקצרה מאוד כוללת בין היתר קבינה סגורה ו…הגה כוח…
לא מדובר כמובן בגל נוסטלגיה פתאומי מצד מסי פרגוסון או בפנייה אל חובבי הטרקטורים לאספנות באפריקה; החקלאות הגואה באפריקה גורמת לעליית הביקוש לטרקטורים חקלאיים, אך יכולות החקלאים אינן מותאמות לרכישת טרקטור מערבי מתקדם – ויקר מאוד. כמו סדרה MF35 כך גם סדרה MF300 הנה מוכרת ו-וותיקה מאוד באפריקה, ומן הסתם יצרה לעצמה שם טוב עם השנים. כאשר מוצע כיום אותו הטרקטור – כחדש, על כל המשתמע מכך (אחריות, שירות, חלפים) – ובמחיר תחרותי, קל להבין את ההיגיון העסקי. ובינינו, אם הטרקטורים האלו היו נמכרים בארץ, עם התקינה הנדרשת ובמחיר תחרותי – לא היו קופצים על האגדה באדום? סוס מנצח לא מחליפים. תשאלו את הזקנים…