Arbos 5130

Arbos 5130

Arbos 5130


מעט מאוד דלף לפני, כך שהשקת ליין חדש לגמרי של טרקטורים וקומביינים בצביעה ועם שם יחודיים במסגרת תערוכת Agritechnica 2015 שנפתחה ב-8 לנובמבר הפתיעה רבים. העיצוב המושקע, המערבי והייחודי, הצביעה המאפיינת כבר מן ההתחלה (שילוב הירוק כהה עם הלבן) והשם – Arbos – היוו נוסחה יעילה ביותר לקבלת תשומת לב מבאי תערוכת החקלאות החשובה בעולם. מנהלים, אנשי מכירות, כתובת חברה ושם איטלקי מהווים את החזית של מותג הפרימיום של קונצרן Foton Lovol הסיני, שאת הטרקטורים הזולים יותר מתוצרתו (המותג פוטון המיובא על ידי מפרם) אנו מכירים זה מכבר.
המותג האיטלקי Arbos-Bubba חדל להתקיים לפני כ-20 שנה, לאחר עשרות שנות פעילות בייצור מיכון חקלאי באיטליה. פייטרו בובה יסד את החברה הקרויה על שמו ב-1896 עם השקת מכונת הדייש הראשונה שלו. ב-1923 יוצר הטרקטור הראשון של החברה המשפחתית הקטנה בצפון איטליה, וכבר היה זה תחת הנהלת בנו של פייטרו – יוליסה. החברה עברה מספר ידיים מאז, ובמקביל החלה לייצר גם טרקטורים זחליים. ב-1952 רכשה החברה את יצרנית האופניים Arbos ולאחר העתקת מפעלה לצפון איטליה, בסמוך למטה החברה, הוסב ייעוד המפעל החדש ל…ייצור קומביינים. ב-1954 אוחדו המפעלים תחת שם חברה אחד: Arbos-Bubba. ב-1964 נרכשה החברה שוב, הפעם על ידי White האמריקאית והציעה תחת ההנהלה החדשה במשך מספר שנים היצע קומביינים נרחב למדי, תוך התמחות בקומביינים המיועדים לעבוד בשיפועים קיצוניים. גם הרומן הזה הסתיים, כאשר ב-1976 רכשו אנשי העסקים האיטלקיים האחים מאגני (Magni) את החברה. תוך קשיים פיננסיים המשיכה החברה בייצור קומביינים במספרים נמוכים, עד לפשיטת הרגל הסופית ב-1994.
פוטון הסינית מחפשת מזה זמן רב פתח דרכו ניתן לפרוץ אל המערב, ולאו דווקא עם מותגים זולים דוגמת הטרקטורים של פוטון המשווקים גם אצלנו. הקונצרן רכש את הזכויות על שם המותג Arbos האיטלקי והקים חברה איטלקית הממוקמת בבולוניה, כולל מרכז משרדים, תחת השם LOVOL ARBOS GROUP SPA. החברה האיטלקית נמצאת בבעלות מלאה של Foton Lovol אך ההנהלה היא איטלקית, וכך גם המעצב, אנשי השיווק באירופה ונותני השירותים. הייצור מתבצע בסין.
ARBOS

מימין: קומביין Arbos מהסדרה האחרונה שיוצרה; באמצע ומשמאל: טרקטור משנות ה-20' במאה שעברה ומכונת דייש מסוף המאה ה-19, מתוצרת Bubba


ולכלים עצמם; עם ההשקה של המותג נחשפו 4 טרקטורים בטווחי הספק שבין 102 ל-136 כ"ס תחת שם הסדרה 5000. פוטון מייצרת מנועים בעצמה, אך אלו לא עומדים בקריטריונים האירופאיים בכל הקשור לפליטת מזהמים ורמות רעש, ולכן צוידו הטרקטורים החדשים במנועי קוהלר (Kohler) אמריקאים. מדובר במנוע 4-צילינדרי בנפח 3.4 ליטר המוצע ב-3 רמות הספק, והוא מצוייד במסילה משותפת, הזרקה בלחץ גבוה, 4 שסתומים לצילינדר ועמידה ב-Tier 4. העברת הכוח נתונה לבחירה על ידי הלקוח, שיכול לבחור מבין 2 אופציות שונות: 5 הילוכים ידניים בשתי קבוצות כבסיס, כולל שינויי כיוון מכאניים או פאורשיפט. יציאת הכוח האחורית מציעה 2 אופציות לבחירה: 540/1000 או 540E/1000. המשאבה ההידראולית מציעה ספיקה של 110 ל'/דקה והזרועות האחוריות מסוגלות להרים עד 4.4 טון. כאופציה מוצעות גם זרועות קדמיות, המסוגלות – על פי הצהרות Arbos – להרים עד 2.0 טון.
העיצוב איטלקי, כאמור, כאשר הסינים מודים שתחום זה פנו למי שמבינים בעיצוב, ובאיטליה יש בהחלט כמה כאלו, בלשון המעטה. המראה עדכני ומודרני ומתקבל באהדה באירופה, כמיישר קו עם רמת החשיבות הגוברת כיום לנושא המראה החיצוני. פחות מקובלת שיטת חיבור ופתיחת חופות המנוע הצידיות, הדורשת כאן פתיחת ברגים, כך שיש עוד מה לשפר בתחום הנדסת האנוש ורמת הגימור. תגובות חיוביות מקבל גם תא המפעיל, המצויד בארגונומיות גבוהה, כפי שמעידים לקוחות ועיתונאים שכבר ישבו בו, ובמיוחד מודגשת השמשה הקדמית המשוכה גבוה ולמעלה, המעניקה שדה ראיה מצויד לעבודות עם מעמיס קדמי. אבל, גם כאן כבר נשמעות ביקורות על רמת ואיכות הגימור, למרות טענת היצרנית כי בתערוכה מוצגים דגמי טרום-ייצור. חסרה גם לאירופאיים מערכת שיכוך תא המפעיל, אופציה לשיכוך הסרן הקדמי ורמת רעש נמוכה יותר בקבינה, בסטנדרט אירופאי.
Arbos Lineup

הליין המלא עד 2017, מימין לשמאל: טרקטורים מסדרה 5000, 6000 ו-7000, וקומביין מסדרה C5200


העיתונות באירופה מגיבה לניסיונות החדירה של המותג החדש ליבשת הישנה בתגובות מעורבות. בשוק בו שולטים ברוב הקטגוריות מותגי פרימיום, והמעריך מאוד – ודורש – רמת מוצרים גבוהה ביותר, ניתן קרדיט מנומס לכל אורח חדש, אך עם הסתיגויות נדרשות. עם בסיס גלגלים של כ-2.4 מטרים ורמות ההספק המוצעות עבור סדרה 5000 החדשה יאלץ הטרקטור האיטלקי-סיני להתמודד באירופה עם 'כרישים' דוגמת ניו הולנד T5 או ג'ון דיר 5M, ממש לא קוטלי קנים, כך שהתחרות תהיה בעיקר על המחיר. וזה האחרון עומד כרגע על פחות מ-60,000 יורו עבור ה-Arbos 5130 ברמת האבזור הגבוהה ביותר. סדרה 5000 היא רק הצעד הראשון במהלך החדירה של המותג הסיני-איטלקי החדש לאירופה; במהלך 2016 תושק סדרה 6000 הגדולה והחזקה יותר, עם טווח הספק שינוע מ-140 ועד 200 כ"ס, כמו גם סדרת קומביינים קומפקטיים יחסית בשם C5200 אודותיהם טרם נמסרו פרטים טכניים. לקראת סוף 2016 או בתחילת 2017 צפויה להיות מושקת סדרת הטרקטורים השלישית – סדרה 7000. אלו כבר כלים גדולים יותר, עם מנועים בטווחי הספק שבין 200 עד 260 כ"ס.
התגובות הראשונות מפרגנות בעיקר לעיצוב הרענן, להיצע התחרותי ותקווה כי המחירים יהוו פיצוי עבור הטכנולוגיה המיושנת, עדיין. אנליסטים מהמרים כי למותג סיכויי הצלחה טובים – בתנאי שימהר ויישר קו עם הדרישות המכאניות וטכנולוגיות האירופאיות, וכמובן בראש ובראשונה עם היצע מנועים מתקדם, נקי וחזק יותר. הסבירות שכל אלו יתקיימו היא בהחלט גבוהה. ואז, כפי שסיכם מאמר בנושא באתר גרמני מוביל, "מומלץ ליצרניות המקומיות לקחת ברצינות את המותג החדש בתוכניותיהן העתידיות". ימים יגידו.