, ,

התאבד מייסד ויו"ר Maschio Gaspardo

Egidio Maschio

Egidio Maschio


יו"ר ואחד ממייסדי קונצרן המיכון החקלאי האיטלקי מסקיו גספרדו (Maschio Gaspardo) שם קץ לחייו בירייה; אגידיו מסקיו (Egidio Maschio) בן ה-73 נמצא ירוי במשרדו זמן קצר לאחר 06:30 בבוקר יום שלישי, ה-23 ביוני, מסיבות שעד כה טרם הובהרו באופן רשמי, אך הן ככל הנראה על רקע הסתבכות כלכלית. הלוויה התנהלה אתמול (שבת, 27.6) אחה"צ.
קבוצת מסקיו גספרדו נוסדה ב-1964 על ידי האחים אגידיו וג'ורג'יו מסקיו והחלה לפעול ממבנה רפת ישן בצמוד לבית המשפחה בכפר Cadoneghe לא הרחק מפאדובה שבאיטליה. מייצור מתחחות בעבודה ידנית הפכו האחים את העסק המשפחתי הקטן לקונצרן בי"ל המייצר כיום מאות מוצרים חקלאיים, בהם ציוד לעיבודים, מרססים, חציר, ציוד לכיסוח, ריסוק וקציר, פיזור דשן ומזרעות.
החברה צמחה במהירות כאשר ב-1975 הוחל בשיווק ומכירות מחוץ לאיטליה. ב-1979 נרכש והוסב מפעל גדול ב-Cadoneghe במטרה לעמוד בהיקף הייצור הגדל, וב-1994 נרכשה חברת Gaspardo Seminatrici – יצרנית וותיקה שנחשבה שם דבר בתחום המזרעות והמייצרת ברצף מאז 1834, מהלך שבעקבותיו עודכן שם החברה, כאשר אל ה-מסקיו' הצטרף ה'גספרדו'. ב-2003 נפתח מפעל ייצור גדול ברומניה בו מיוצר ציוד לעיבודים (דיסקוסים, קולטיבטורים ועוד) ושנה מאוחר יותר נפתח מפעל גדול בסין בו מיוצרות מתחחות, מכסחות ומקצרות קומפקטיות לשוק המקומי.
Maschio Gaspardo - אחד ממפעלי הקונצרן באיטליה

Maschio Gaspardo – אחד ממפעלי הקונצרן באיטליה


ההתרחבות הבי"ל נמשכה עם הקמת מפעל בהודו ב-2011 בו מיוצרות מרסקות ומתחחות עבור השוק הבי"ל. ב-2013 הוקם מפעל נוסף באיטליה בו מיוצרים מרססים ומזרעות ונוצר שיתוף פעולה עם חברה בשם Moro המתמחית בייצור מחרשות לייצור ציוד עבור מסקיו גספרדו. ב-2014 נרכשה חברת Feraboli האיטלקייה שהתמחתה בייצור ציוד לחציר וקש; נוצר שת"פ עם Calvatone – מומחית בייצור נגררים ומיכלים לשימוש חקלאי ושת"פ עם Friuli Sprayers – יצרנית מרססים לכרמים ולמטעים. באותה השנה נפתח מפעל ייצור גדול של החברה בסין.
כיום בבעלות הקונצרן 19 מפעלים, רובם באיטליה, והוא מעסיק כ-2,000 עובדים. החברה מנוהלת עדיין על ידי שני האחים – לפחות עד להתאבדותו של אגידיו – אליהם הצטרפו דור ההמשך, שני בנים ושתי בנות של האחים.
Egidio Maschio

Egidio Maschio


מה שנראה כצירוף מקרים מתוזמן היטב הוא העובדה שבתחילת החודש (יוני 2015) החליטו בני משפחת מסקיו, בעלי השליטה בקונצרן, להכניס לראשונה הנהלה מבחוץ. כיו"ר הובא לקונצרן מאסימו בורדי (Massimo Bordi), מנהל מוערך שבעברו בין היתר תפקידים של מנכ"ל יצרנית האופנועים דוקאטי וסמנכ"ל יצרנית האופנועים MV Agusta, ורלוונטי עוד יותר – יו"ר קונצרן הטרקטורים והמיכון החקלאי Same Deutz-Fahr. בנוסף נשכרו שרותיו של פאולו בטין (Paolo Bettin) כסמנכ"ל הכספים בקונצרן.
בעיתונות האיטלקית, אשר נכון ליומיים לאחר האירוע עדיין נסערת מההתאבדות, נרמז כי ככל הנראה הסיבה להתאבדות אגידיו מסקיו אינה בריאותית אלא על רקע הסתבכות כלכלית. הקונצרן נמצא בתנופת גדילה משמעותית מזה כמה שנים וידוע כי הוא חייב עשרות מיליוני יורו לבנקים שהוא מתקשה להחזיר, שייתכן והביאו את החברה למצב נואש מכפי שניתן היה להעריך. בשלב זה ההודעות מהחברה הן שילוב של הלם על לכתו של אחד המייסדים והמנהל הכריזמטי והמוערך, יחד עם שידור "עסקים כרגיל". נראה כי בפני הקונצרן תקופה לא פשוטה ואין ספק שהמנהלים החדשים שהובאו מבחוץ לא ישתעממו בזמן הקרוב. בשלב זה עתיד הקונצרן אינו ברור.
המוצרים המשווקים תחת השם מסקיו (Maschio) מיובאים לארץ על ידי חברת 'רם מיכון חקלאי בע"מ'. המותג גספרדו (Gaspardo) מיובא על ידי חברת נ. פלדמן ובנו.