Briggs and Stratton EXi Engine

Briggs and Stratton EXi Engine


מנועים שאינם דורשים החלפות שמנים יש כבר מזמן, אבל לרוב מדובר במנועים חשמליים. מנועי בעירה פנימית – בין אם בנזין (2 או 4 פעימות), בין אם דיזל ובין עם חלופה אחרת (גז דחוס, ביו דיזל וכיו"ב) – כולם כוללים שמן מנוע, שתפקידו לשמן את גל הארכובה, הטלטל וחלקים נעים פנימיים נוספים. כולנו מודעים לנוסחה שאומרת "אין שמן – הלך המנוע", וזאת בשל הקושי של גוף המתכת ממנו עשוי המנוע להיפטר כראוי מהחום העצום הנוצר בשל חיכוך חלקים בתוכו, כאשר לשמן תפקיד מכריע כאן; הקטנת החיכוך באמצעות חומך סיבה, אשר למעשה 'יושב' בין החלקים הנעים ומונע מגע ישיר ביניהם (גם אם בעובי מיקרונים), ובכך מקטין את החום הנוצר בשל התהליך.
Briggs and Stratton EXi Engine

Briggs and Stratton EXi Engine


זה עתה השיקה ענקית המנועים התעשייתיים האמריקאית 'בריגס & סטראטון' (Briggs and Stratton) מנוע ראשון שאנו דורש החלפות שמנים. בהודעה מובהר מיד שלא מדובר במנוע נטול שמן – את זה כאמור די בעייתי לייצר – אלא במנוע שאינו דורש החלפתו, קרי: בעת הצורך יש רק להוסיף שמן בהתאם לחסר. מדובר בסדרת מנועים המכונה EXi המחליפה את המנועים הוותיקים יותר של היצרנית, מסדרה EX.
לבעל המכסחת הביתי, המכסח את מדשאתו פעם בשבוע מדובר אולי יותר בקוריוז חביב, למרות שמוצע כאן חיסכון בעלויות השמן בעת הטיפולים, מאשר בהמצאה פורצת דרך. אבל, עבור היתר, קרי – המקצוענים העובדים עם הציוד שלהם ו/או המחזיקים ציוד רב – מדובר בחיסכון משמעותי הן בזמן והן בעלויות הטיפולים.

ב-Briggs and Stratton טוענים כי מדובר בסדר מנועים חדשה שפותחה מן המסד ותהווה את הבסיס לדור המנועים הבא של החברה

מהנדסי Briggs and Stratton נקטו בגישה של שימור שמן המנוע באמצעות היכולת לשמר את השמן הן נקי והן בטמפרטורה נמוכה יחסית. בהסבר אודות מבנה המנוע המהפכני של Briggs and Stratton מתואר שימוש במסנן אוויר מנייר, הדומה למקובל בשימוש במנועי מכוניות, עם דגש מיוחד על אטימה מושלמת למניעת חדירת כל חלקיק אבק או לכלוך אל תא השריפה. בנוסף עוצב מחדש פתח מילוי השמן למנוע, במטרה שיהפוך ארוך ומפותל יותר. גם הפייה דרכה בודקים את כמות השמן במנוע תוכננה מחדש, על אותו העיקרון, במטרה למזער למינימום כניסת לכלוך בזמן בדיקת הכמות במנוע.

אין צורך להחליף שמן – רק להוסיף

בנוסף לשיפור המסנן ופתחי מילוי ובדיקת השמן כוללים המנועים החדשים ממשפחת EXi החדשה גל זיזים עילי אשר "יחד עם שיפורים נוספים במבנה המנוע", כפי שמתארים ב-Briggs and Stratton, מורידים באופן משמעותי את טמפרטורת העבודה של המנוע ובכך ממזערים את כמות המשקעים הנוצרת בשמן המנוע, והמתנקזת בתחתית עוקת השמן.
המנועים החדשים כוללים גם מערכת התנעה חדשה, המתיימרת לאפשר התנעה קלה, במשיכה נטולת מאמץ אחת, בכל מצב, תנאי וטמפרטורה. עוד מובטח כי מנוע חדש זה הוא הקל בשוק בקטגורי ההספק שלו.

המכסחת הראשונה להצטייד במנוע ה-EXi החדש של Briggs and Stratton היא ה-SP80 הוותיקה של סנאפר (Snapper), המוצעת עתה כחחדשה ולאחר ריענון מקיף לעונת אביב-קיץ 2015. בסנאפר בחרו במנוע זה מאחר ו"רוב הלקוחות אינם זוכרים להחליף שמן בזמן", כפי שהעלה מחקר אותו ביצעה החברה, ונושא המשקל, המהווה סעיף משמעותי במכסחות דשא נדחפות".

Snapper SP80

Snapper SP80


ה-Snapper SP80 מציעה רוחב כיסוח של 21" (קצת יותר מ-53 ס"מ) והיא מצוידת במנוע בריגס & סטראטון מסדרה EXi החדשה בנפח 163 סמ"ק כאשר היצרנית אינה מציינת הספק רשמי. ההתנעה נעשית באמצעות כבל וההנעה היא דרך הגלגלים הקדמיים. מהירות הנסיעה המרבית של מכסחת זו היא 5.6 קמ"ש וגובה הכיסוח ניתן לכוונון באמצעות ידית אחת, והוא נע מ-32 ועד 95 מ"מ. לפרטים נוספים ולפניה ליבואנית Snapper לארץ, לחצו כאן