,

החיפוש אחר הצמיג המושלם

Trelleborg Tyre Test
יצרנית הצמיגים השבדית טרלבורג (Trelleborg) המתמחה בצמיגים לחקלאות ולתעשייה, מפרסמת תוצאות ביניים של מחקר וניסויים שנערכו במהלך השנה האחרונה, במטרה לבחון את השפעת היחס בין רוחב הצמיג להספק הטרקטור, לבין תפוקת היבול.
טרלבורג ביצעה סדרת ניסויים אינטנסיביים בשיתוף מכון מחקר צרפתי ויצרנית המיכון החקלאי והטרקטורים מסי פרגוסון. מטרת הניסויים היתה להבין טוב יותר את היחסים בין רוחב הצמיג, הספק הטרקטור ואיכות/כמות היבול – בכדי להעניק לאנשי המחקר של החברה כלים לפיתוח עתידי יעיל ומיטבי של צמיגים חדשים. ידוע כי ככל ששטח המגע של הצמיג גדול יותר כך יקטן הלחץ על הקרקע מחד אך אחיזת הגומי באדמה נחלשת פר סמ"ר, ולהיפך: צמיג צר יותר "יינעץ" טוב יותר בקרקע בשל המשקל הגדול יותר פר סמ"ר, אך הלחץ לשטח נתון יגדל. דחיסת קרקע נמוכה היא קריטית עבור הגידול החקלאי; קרקע דחוסה מאבדת מתכונות הספיגה, החלחול ואגירת המים והמזון לצמח, וכפועל יוצא הצמחים הגדלים בה נחלשים או אף קמלים. קרקע מאווררת ומתוחחת מאפשרת כניסת אוויר, מים וחומרי דישון מחד, ומאידך מקלה על הצמח להשריש שורשים, להגיע לנפח איסוף מזון ומים גדול ולחזק את יציבותו בקרקע, כך שברור מה נדרש.
 שימוש בצמיג הרחב יותר עם לחץ האוויר הנכון גילה כי ביצוע העבודה מהיר יותר בכל תנאי הקרקע, עם פחות נזק ליבול
תוצאות הבחינות והניסויים של טרלבורג בהחלט מעניינות, למרות שמדובר בתוצאות עם כיוון ידוע מראש; הן מעניינות מהסיבה שהן בדוקות, ומגיעות כתוצאה מניסויים הכוללים נתונים ומספרים ברורים שנמדדו באמצעים מתקדמים ומדוייקים. נציין כי הבדיקות נערכו במספר סוגי עיבודים ובשלוש רמות לחות של הקרקע: יבשה (15-18% לחות), לחה (18-25% לחות) ורטובה (מעל 25% לחות).
אחת המסקנות החשובות אליה הגיעו אנשי יצרנית הצמיגים השבדית היא שהגדלת שטח מגע הצמיג ב-10-12% מעלה את היבול לשטח נתון ב-2%. מדובר בנתון מרשים בהחלט מאחר ומצד החקלאי כל שנדרש הוא "הבנת החומרה" ושימוש נכון בציוד שלו. בטרלבורג הגיעו לתוצאות אלו תוך שימוש בצמיג הנכון לסוג הקרקע המעובד, שילוב הצמיגים הנכון (מידה, סוג) בין הקדמיים לאחוריים ולחץ אוויר מתאים. הניסויים אותם ערכה טרלבורג כללו צמיגים אחוריים במידות 520/85R38 ו-710/60R38 שאיתם "שיחקו" בלחצי האוויר בקטעים מסומנים של שטח חקלאי ובהם נמדדו התפוקה של היבול בסוף העונה. כמובן שכל הניסויים בוצעו עם טרקטור דומה – מסי פרגוסון 7624 במקרה זה.
ההשוואות בוצעו תמיד בתנאים זהים, בכלל זה עם ציוד ודגמי טרקטור זהים
המסקנות הוכיחו כי דחיסות הקרקע בשימוש בצמיג הצר יותר (710/60R38) בעומק של 10 ס"מ הוא כפול (!) מדחיסות הקרקע באותו העומק לאחר שימוש בצמיג הרחב יותר (520/85R38). מיותר לציין כי עומק זה הוא קריטי להתפתחות שורשים עבור אינספור סוגי גידולים. שימו לב – בעומק 30 ס"מ, כך על פי תוצאות הבדיקות, מדובר על דחיסות קרקע גדולה פי שלוש (!!) בהשוואה בין שימוש בצמיג הרחב לצמיג הצר. כמובן שלא צריך להיות חקלאי וותיק בכדי להבין שיש מדד נוסף שמשפיע על הנוסחה, והוא עניין צריכת הדלק. גם בסעיף זה הגיעו אנשי טרלבורג לנתונים ומספרים בדוקים, שעל אף שאינם מפתיעים – הם מדודים במדויק ותוך השוואה בין צמיגים שונים. מדידת צריכת הדלק בוצעה בקטעים שונים של עיבודים בשימוש בצמיגים שונים, והתוצאות הגיעו ליתרון ברור עבור הצמיג הרחב ביחס לצר יותר שהגיעו עד לחיסכון של 20-25% (!) בצריכת הדלק.
בדיקה נוספת אותה בצעו אנשי יצרנית הצמיגים היתה הזמן הנדרש לביצוע עיבודים מסוימים; המסקנות גם כאן מרחיקות לכת, ועיקרן אומר ששימוש בצמיג ברוחב הנכון ועם לחץ האוויר המתאים למשימה ולסוג הקרקע יחסוך 10-15% מזמן העבודה. מיותר לציין שזהו נתון מרשים שלא ניתן להתעלם ממנו. ברזולוציה נמוכה יותר מדובר בחיסכון משמעותי בעלות העיבוד הכוללת, המשקללת גם זמן עבודה ובלאי (צמיגים ומכונה) המגיעה לחיסכון של 17% באדמה יבשה, 14% באדמה לחה ועד 13% באדמה רטובה.
טרלבורג תמשיך עם הניסויים בשאיפה ליישם את המסקנות בפיתוח דור הצמיגים הבא שלה
המסקנה העיקרית אליה הגיעו אנשי טרלבורג אינה בגדר הפתעה, ועיקרה: יש לשאוף להשתמש בצמיג רחב ככל הניתן המתאים לביצוע מלאכת העיבוד – תוך הקפדה על לחצי אוויר נכונים. הבעיה היא האחיזה, שעיקרה האיזון בין לחץ גבוה לשטח קטן יחסית לבין לחץ נמוך יותר, מפוזר, על פני שטח גדול יותר. כל סטייה מהתמהיל הנכון כאן משפיעה מיידית על הקרקע המעובדת ועל עלות העיבוד (זמן, דלק, בלאי). צמיג צר ידחוס את הקרקע יותר, כאשר ההשפעות ברורות ואף נמדדו בבדיקה של טרלבורג, בעוד שצמיג רחב יקטין אמנם את הנזק לקרקע וישאירה אוורירית יותר, אך בשלב מסוים יאבד אחיזה ולא יספק את התפוקה הנדרשת מבחינת ביצוע העבודה.
בטרלבורג ממשיכים עם בדיקות וניסויים נוספים במטרה להגיע לפיתוח צמיגים שישלבו את המיטב מכל הדרישות. בחברה דיווחו כי עבודתם מתמקדת בבחינת הרכבי צמיגים חדשים, היחס בין קשיות הגומי, גמישותו, מבנה הצמיג ורוחבו, במטרה להגיע לשילוב המתאים ביותר עבור צמיג שבסופו של דבר צריך לשרת חקלאים טוב מעד כה. היצרנית טוענת כי כבר החלה ליישם מסקנות קונקרטיות בפיתוח וייצור דור הצמיגים הבא שלה, שייתכן ויחל מהפיכה בתחום. נחיה ונראה…

1 תגובה

תגובות סגורות