,

באופן אישי: אל תבכו, החלב כבר נישפך

ofek israel_1
קלחת הבחירות שנשפכת עלינו במפתיע (או לא) מסמנת את פתיחתה של תקופה מועדת לפורענות. פוליטיקאים השואפים לשפר את סיכוייהם בבחירות הארציות או במטה המפלגה ממהרים לייצר כותרות, לרוב ריקות מתוכן ולעיתים הרסניות. לפני שנתיים אורית נוקד בכהונתה כשרת החקלאות, המחישה את הסכנה הגלומה בעונת הבחירות. אז, כשברקע מחאת הקוטג' היא חתמה על מתווה לוקר לרפורמה במשק החלב, כשהיא מבטיחה כי זה הפתרון ליוקר המחייה.
באוקטובר השנה (2014) יצאתי לבדוק מה הניבה הרפורמה.
על המשבר שעובר על הרפתות מאז ותשובה לשאלה האם הרפורמה הצליחה תוכלו לקרוא כאן

והנה תקציר לממהרים:
הרפורמה הובילה לסגירה של 118 רפתות משפחתיות, ומכיוון שעדיין לא הושלמה עוד היד נטויה. בנוסף, על פי המתווה שכרם של הרפתנים ישחק בשנתיים הקרובות בכ-30%. כשזו תמונות המצב קשה לדמיין את דור ההמשך של הרפתנים לוקח את השרביט. המושבים מאבדים מצביונם הכפרי, רפתות יהפכו לצימרים במקרה הטוב, מרכזי קניות או מחסנים ברוב המקרים.
המתווה הוביל לירידה של כ-3 אגורות במחיר המטרה-המחיר בו קונות המחלבות ליטר חלב- והוא ירד עד 2016 בעוד 3 אגורות. בנוסף, ברבעון האחרון ירד מחיר המטרה של החלב בעוד כ-10 אגורות בגלל ירידה במחיר המזון לפרות.
האם כל זה התגלגל אל הצרכן? ממש לא.
במחקר שערך מרכז המידע והמחקר של הכנסת נמצא כי באופן שיטתי המחלבות מורידות מחיר של מוצרי חלב שהיו בעין הסערה, אך במקביל פושטות לנו את העור ומעלות מחירים של מוצרי חלב אחרים. למשל, כבר שנים מחיר היוגורט עולה באופן עקבי בעשרות אחוזים. מעניין לציין, כי עורכי המחקר ביקשו מתנובה והקולגות שלה מידע על עלות הייצור של אותם מוצרי חלב, אך נענו בשלילה בטענה לסודיות מסחרית.

ofek israel_2

אז מי הרוויח מהרפורמה?
הרפתות משפחתיות נסגרות, ואלו שעוד שורדות כורעות תחת הנטל, מוצרי החלב לא הוזלו, ואורית נוקד התפוגגה מהזירה הפוליטית, אז מי הרוויח מכל הסיפור הזה?
מכיוון שכמות החלב המיוצר קבועה, המכסות של רפתות שנסגרו עוברות לרפתות גדולות יותר. בינתיים עברו המכסות למשקים משפחתיים במושבים, אבל התהליך עוד לא הסתיים וצפוי כי בסופו של דבר הרפתות הגדולות של הקיבוצים יבלעו את רוב מכסות החלב.
אחד משושביני העסקה ומהאנשים המשפיעים במשק, איציק באדר, היה במשך 20 שנה ועד פברואר השנה מנכ"ל קבוצת גרנות, התאגיד החקלאי הגדול במדינה. מדובר בחברה המאגדת 40 קיבוצים בשרון ובבעלותה 24 רפתות, ו-9,000 פרות המייצרות מאה מליון ליטר חלב שנה.
לגרנות גם 7% בתנובה.

shutterstock_139914421 (1)

הפחתה של 6 אגורות במחיר קניית החלב, כפי שאמור להיות על פי המתווה, חוסכת לתנובה כ-40 מליון ₪ בשנה, כל שנה.
חודש אחרי שהמתווה אושר, נחתמה העסקה למכירת תנובה לברייטפוד הסינית, זאת אחרי משא ומתן שערך 8 חודשים.
לא רק גרנות בהנהגת באדר נהנית מהאקזיט המדהים. גם איש העסקים מאיר שמיר מחזיק 20.7% ממניות תנובה. בימים האחרונים פורסם כי קרן סינית העונה לשם "פוסון" עשויה לרכוש את הנתח של שמיר בכמיליארד ומאתיים מליון שקל.
לשמיר יש בן דוד די מוכר, שמו איציק באדר. מעניין על מה הם מדברים בארוחות ערב שישי ומה הם רוקחים לנו עכשיו.

בברכה,
אמיתי גזית
עורך אתר אופק ישראל