, ,

המעמיס החשמלי מתקרב

מעמיס חשמלי ויידמן eHoftrac המהפכה החשמלית יוצאת לדרך? על פי ויידמן (Weidemann) הגרמנייה – בהחלט כן. בסוף 2013 סיפרנו לכם על חשיפת אב טיפוס חשמלי פועל ראשון של מעמיס קומפקטי אותו הציגה ויידמן במסגרת תערוכת Agritechnica 2013; היה זה מעמיס סטנדרטי מדגם 1160 של החברה שהוסב להינע כל-חשמלי כאשר ב-ויידמן מבטיחים נתונים דומים, קרי: כ-24 כ"ס ומשקל עצמי של כ-1.9 טון.

מחפשים שופל חדש? לא מחליטים לפני שמשווים! שירות חינם חדש – לחצו על התמונה!

מחפשים שופל חדש? לא מחליטים לפני שמשווים! שירות חינם חדש – לחצו על התמונה!

היצרנית לא פרסמה עד כה נתונים מדויקים אודות ההספק והמשקל, אך כאמור אלו אמורים להישאר דומים לנתוני ה-1160 מונע הדיזל. המעמיס החשמלי מצויד בשני מנועים – האחד להנעת הכלי והשני לספק כוח הידראולי למערכות ההרמה וההיגוי (מדובר בכלי פרקי). מעמיס ויידמן eHoftrac מותאם בעיקר לעבודה בקרבת בעלי חיים ו/או במקומות סגורים בהם מהווה מנוע בעירה פנימי מפגע, בשל פליטת הגזים הרעילים
ה-ויידמן eHoftrac – זהו שם הדגם החשמלי – עורר עניין רב בעת חשיפתו והמשיך להעסיק את העיתונות המקצועית בעיקר במרכז אירופה ובבריטניה, השוק העיקרי של היצרנית. יש לזכור כי כלי שכזה המונע חשמל אינו מרעיש ואינו פולט גזים רעילים, ולפיכך מתאים למגוון רחב של משימות; החל בעבודה לצד בעלי חיים – לולים, אורוות, דירים או רפתות, עבור בעבודות במקומות סגורים דוגמת אסמים, מחסנים או חממות ועד למשימות המתבצעות לצד בני אדם, דוגמת עבודה במשתלות, גנים ציבוריים, משימות מוניציפאליות ועוד. בנוסף ישנו כמובן השימוש בתחומים שאינם חקלאיים, וביניהם ניתן למנות אזורים תפעוליים, בתי חולים, מפעלים, מחסנים ועד לאתרי בניה באזורים המיושבים בצפיפות בהם חלות מגבלות רעש על הקבלן.
המעמיס החשמלי מתיימר לחסוך כ-50% מעלויות התפעול וצריכת הדלק ביחס לדגם המקביל מונע הדיזל מ-ויידמן נמסר כי לאחרונה הוחל אצלם ב'סיבוב האחרון' של פיתוח ה-eHoftrac וזאת באמצעות עבודה אינטנסיבית של אבות-טיפוס בתנאי אמת. כלים "בשלים" ראשונים נמסרו ללקוחות נבחרים בתחומי חקלאות שונים המשקפים לדעת היצרנית את קהל היעד הישיר. מעמיס קומפקטי אחד נמסר לחוות גידול ורכיבת סוסים גדולה, מעמיס נוסף עובד במשק חקלאי הכולל רפת ודיר הנמצא בתוך כפר ומעמיס שלישי פועל במשק חקלאי גדול העוסק במטעי פירות, והכולל בתי קירור ופריקת הפרי מנגררים והעמסתו על משאיות. כל האתרים שנבחרו לעריכת הניסויים הסופיים ממוקמים בתוך איזורים מיושבים בהם ישנן מגבלות רעש ושעות העבודה בהן מותר להרעיש. היצרנית מדגישה כי אתרים כאלו נבחרו בכוונה במטרה לבחון לא רק את תפקוד הכלים בעבודה ובתנאי אמת, אלא גם את ההשפעה על השכנים והסביבה – למעשה מגבלה משמעותית עבור כל כלי מנועי הפועל בסביבה מיושבת. בויידמן הקפידו להשאיר את סביבת הנהג דומה עד זהה לסביבה המוכרת מה-1160 מונע הדיזל, להקל על בעלי כלים דומים את המעבר למעמיס חשמלי
אנשי ויידמן טוענים כי עד כה מוכתרים הניסויים בהצלחה רבה, וכי הביצועים אף טובים משתוכננו עם חשיפת המעמיס החשמלי. בינתיים מסתבר כי זמן הטעינה ממצב מרוקן עד מלא לגמרי לא יעלה על 8 שעות באמצעות מטען רגיל וזמן העבודה הרציפה – כאמור, בתנאי עומס גבוה – נע בין 2 ל-5 שעות, כאשר בממוצע מדובר על 4 שעות עבודה רציפה לפחות. מטען מהיר אמור לקצר משמעותית את זמן הטעינה, אך אודותיו לא נמסרו עד כה פרטים.
השאלה הגדולה היא כמובן עניין המחיר; בויידמן לא ציינו מחיר רכישה מדויק וזה יפורסם במסגרת השקת הכלי המוכן לשיווק בנובמבר השנה, במסגרת תערוכת Euro-Tier בהאנובר/גרמניה. היצרנית פרסמה בעניין זה כי מדובר בתוספת של "10-15% ביחס ל-1160 המוכר, מונע הדיזל, כולל ערכת המצברים ומטען ייעודי להתקנה אצל הלקוח", וש"ברור לנו שמדובר בכלי הפונה לשוק מאוד תחרותי ולכן המחיר צריך להיות תחרותי אף הוא", לרמוז כי לא מדובר בקוריוז ירוק ואופנתי, אלא במוצר אמיתי שצריך להוכיח עצמו בסוף יום העבודה ובספרי החשבונות. מה שהיצרנית כן פרסמה הן עלויות התחזוקה, שמסתכמות בכמחצית (!) מעלויות התחזוקה של ה-ויידמן Hoftrac 1160 עם מנוע הדיזל. הייצור הסדרתי יחל בתחילת 2015 עם תוכניות לייצר כ-300 מעמיסים חשמליים בשנה.