,

ג'ון דיר מציגה: קטפת כותנה "ישראלית"!

קטפת כותנה ג'ון דיר CS690 ג'ון דיר החלה בשיווק פסגת היצע קטפות הכותנה שלה – ה-CS690 החדשה. מדובר בקטפת הטוענת לכתר "המובילה בעולם", עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר בתחום, הנדסת האנוש הטובה ביותר וביצועים המתיימרים להציב סטנדרטים חדשים בתחום. הקטפת החדשה מצטרפת אל 3 הקטפות הוותיקות יותר בהיצע – ה-7460 הבסיסית עם 190 כ"ס ממנוע 6.8 ליטר, ה-7660 עם 373 כ"ס ממנוע 9.0 ליטר וה-7760 עם 530 כ"ס ממנוע 13.5 ליטר. ה-CS690 החדשה מצוידת במנוע ה-13.5 ליטר המוכר מה-7760, שכמוהו מייצר כאן 530 כ"ס. גם במחירים ממוקמת ה-CS690 בין ה-7660, המוצעת בארה"ב החל בכ-590,000$ לבין ה-7760, הנמכרת החל בכ-811,500$ – עם תג מחיר האומר 637,500$ כבסיס, ללא שולחן קטיף או תוספות.
הרעיון החשוב בקטפת החדשה הוא שיטת עבודה המכונה על ידי ג'ון דיר "non-stop harvesting solution", דהיינו – מכונה אחת, מפעיל אחד ויכולת עבודה (תיאורטית) סביב לשעון. הקטפת החדשה הופכת את הכותנה לדחוסה בצורת 'בלה' עטופה, וכאשר ה'בלה' מוכנה, היא מוצאת אל מתקן מאחורי הקטפת, שם היא "מחכה" לרגע או למיקום המתאים להטלתה אל הקרקע, כאשר בזמן זה הקטפת ממשיכה לעבוד במלוא העוצמה. היצרנית מדגישה את היתרון בשיטה זו כמובן בחיסכון בזמן וביעילות המרבית בעבודה, ללא הצורך להיות תלוי בכלים נוספים לצורף הפריקה. הטלת ה'בלה' יכולה להתבצע תוך כדי תנועה וקטיף, וכל מי שמכיר את הסרבול שבפריקת הכותנה או הצורך לתזמון מדויק בין מגוון הכלים הפועלים באותו השטח, לבטח ידע להעריך את השיפור ביעילות העבודה המובטח כאן. בג'ון דיר טוענים כי קטפת ה-CS690 החדשה יכולה להקטין את צי כלי העבודה הנדרש לצורך קטיף הכותנה – מה שבהחלט נשמע הגיוני – וכפועל יוצא כמובן לחסוך בהוצאות תפעול, תחזוקה ודלק.

קטפת כותנה ג'ון דיר CS690

קטפת כותנה ג'ון דיר CS690


אבל, מבחינתנו כישראלים, יש בכלי החדש הרבה מעבר לעוד מוצר ירוק מעניין, שכן מערכת ייצור ה'בלות' המצופות הנה פרי פיתוח מפעל 'תמה תעשיות פלסטיק' השייכת לקיבוצים משמר העמק וגלעד. המערכת מכונה RMW – קיצור של Round Module Wrap ובג'ון דיר לא רק מתגאים בטכנולוגיה וביכולותיה, אלא אף בונים סביבה קטפת שלמה, לראיה…
היתרונות, כפי שמדגישים בהודעה לעיתונות של ג'ון דיר על ה-CS690 החדשה, הם כאמור בנוחות וביעילות העבודה, בחיסכון הנלווה לכך וביכולת לספק הגנה לכותנה הקטופה גם בתנאי לחות וגשם, רוח – ובעיקר בעת ההובלה. שיטה זו של עיטוף בלות עדיף משמעותית – לטענת אנשי ג'ון דיר – מהובלה בתפזורת, מן הסתם, אך גם מהובלה בחבילות ריבועיות.
ג'ון דיר CS690 מוצעת עם שני שולחנות קטיף לבחירה: 606SH או 608SH. ה-606SH הוא ל-6 שורות, עם יכולת כיוון מרווחים בין השורות ל-36", 38" או 40". ה-608SH מותאם ל-8 שורות, במרווחים של 30", 36" או 40" לבחירה. בג'ון דיר מבטיחים למעלה מ-97% קטיף ושדה ראיה "מושלם" מתא המפעיל. זה האחרון מוגדר על ידי ג'ון דיר כ"נוח ואינטליגנטי ביותר בתעשייה". תא המפעיל פותח במיוחד עבור ה-CS690, בהתבסס על תאי מפעיל המוצעים כבר ביתר דגמי הקטפות של ג'ון דיר. מערכת בקרה ומידע CommandCenter של היצרנית מיושמת באמצעות מסך מגע צבעוני בקוטר 7.5". הגרפיקה שונתה ושופרה על מנת לאפשר זיהוי והתמצאות מהירים יותר בנעשה, תוך כדי עבודה. מספר מצלמות המותקנות בנקודות קריטיות במכונה – כולל בפתח כניסת הכותנה ומאחור – משדרות תמונות בזמן אמת למסך נוסף, בקוטר 7", במטרה לאפשר למפעיל תצפית ופיקוח רצופים על הנעשה סביב לקטפת בזמן העבודה. כמובן שכל מערכות המחשוב והשליטה המתקדמות ביותר של היצרנית מוצעות גם כאן, בכלל זה מעקב אחר קצב הקטיף, ה'בלות', משקלים ונפח, מנוע וצריכת דלק, ניווט ומיקום בשדה.

בג'ון דיר שחררו עד כה שתי תמונות רשמיות של ה-CS690 החדשה, ואת סרטון התדמית הבא:

לפניה ליבואנית ג'ון דיר לארץ, לחצו כאן

4 תגובות
  1. אודי
    אודי אומר:

    דני שבוע טוב וחג שמח
    לא ציינת דבר אחד עיקרי- סד ה-CS היא סטריפר ולא פיקר כמו ה7760 כלומר ראש תולש שאינו מתאים (עד כמה שאני יודע) לכותנה שמגדלים בארץ ,מתאים ליבולים ולגובה שיח יותר נמוכים ממה שיש לנו.

    • דני שטיינמן
      דני שטיינמן אומר:

      אודי שלום,
      תודה על ההערה וההארה. לפי מיטב ידיעתי מדובר בסדרה ראשונה של הדגם המשווקת בשלב זה בארה"ב בלבד. טרם פורסמו מועדי והמפרטים של הגרסאות – אם וכאשר – שתשווקנה במקומות נוספים, כך שאופן הקטיף טרם נסגר. אבל, העיקר מבחינתי בסיפור הוא כמובן ההקשר הישראלי – שאינו קשור לדרך הקטיף דווקא, אלא יותר לפטנט המהפכני למדי במערכת הדחיסה והעיטוף. כבוד!

  2. צפריר
    צפריר אומר:

    דני אודי צודק זה סטריפר (ראש תולש) כותנה שמגדלים בעיקר בצפון טקסס שים לב שבסרט מדברים חקלאים רק מטקסס מדובר בכותנה באיכות נמוכה

    • דני שטיינמן
      דני שטיינמן אומר:

      אהלן צפריר, ראשית – תודה על ההארה וההתיחסות. שנית – אין לנו ויכוח. עיקר החדשות כאן הן העובדה שיצרנית ישראלית מעורבת בפיתוח הכלי ובמכלולים שלו. בנוסף – מוצר שיצרנית המיכון החקלאי הגדולה בעולם מגדירה כ"ספינת הדגל" שלה, מן הראוי – לעניות דעתי – שיוצג בפני חקלאי ישראל… הכלי בכל מקרה משווק בינתיים בארה"ב בלבד באופן מבוקר כך שהתאמתו או אי התאמתו לשדות הכותנה שלנו אינה רלוונטית לעת עתה.

תגובות סגורות