פס הרכבת תאי המפעיל במפעל ייצור טרקטורים של קלאאס ליד לה-מאן שבצרפת

פס הרכבת תאי המפעיל במפעל ייצור טרקטורים של קלאאס ליד לה-מאן שבצרפת

קלאאס הגרמנייה הוקמה ב-1913 על ידי אוגוסט קלאאס שהרחיב ומיסד את ייצור כלים חקלאיים שונים שאביו פראנץ עסק בהם מחצר חוותו. ברבות השנים הפכה קלאאס לשם נרדף לאיכות ומודל לחיקוי בלא מעט תחומים בעולם המיכון החקלאי, בראש ובראשונה בתחום הקומביינים לתחמיץ – תחום בו היא כיום היצרנית הגדולה בעולם.
קלאאס נחשבת כיום כיצרנית המיכון החקלאי הרביעית בגודלה בעולם – והגדולה בעולם בידיים פרטיות; הקונצרן נמצא עדיין בבעלות משפחת קלאאס. ב-2012 היה מחזור העסקים של הקונצרן קרוב ל-3.5 מיליארד יורו וכיו הוא מעסיק במישרין קרוב ל-10,000 עובדים.
במהלך שנות ה-90' הוחלט בהנהלת הקונצרן להיכנס לתחום ייצור הטרקטורים – ובקלאאס מדובר היה, למרבה האירוניה, לא במוצר עיקרי כמקובל אצל רוב יצרניות הטרקטורים, אלא במוצר משלים למגוון העצום של המיכון אותו מייצר הקונצרן. בכל זאת, עם כזה היצע של מיכון – מכבשים, מגובים, מחרשות, מרססים ועוד – כדאי שיהיה מה להציע לחקלאים כגורר מבית, שלא ירעו בשדות זרים…
צוות חשאי מתוך החברה עמל על אבטיפוס, וכאשר הוצג ב-1997 הקסריון הראשון (Xerion) זכו יצרניות הטרקטורים המתחרות באיתות מאיים ומטריד בשל הצהרת הכוונות המאוד גבוהה שהציגה קלאאס. היה זה טרקטור מהפכני, גדול וחזק ובעיקר – רב שימושי ו-וורסטילי בהרבה מרוב המתחרים בשוק בשעתו. הקסריון היה ונותר כלי יקר, אך עד היום (ראו הידיעה על דגמי 2014 של הסדרה) הוא נחשב ככלי פורץ דרך ולמועמד לתואר "הטרקטור המתקדם בייצור" כיום. קלאאס Xerion מ-1997 - הטרקטור הראשון של היצרנית
השלב הבא בייצור הטרקטורים בקלאאס פנה לארה"ב. ב-1999 החלה שותפות עם קטרפילר, בשעתו בעלת המותג 'צ'לנג'ר' (Challenger) שהתפרסם הודות לטרקטורים הנוסעים על זחלי הגומי הייחודיים דאז, שהובילה לשיווק דגמי הצ'לנג'ר באירופה על ידי – ותחת המותג – קלאאס, ובמקביל שיווק קומביינים מסדרה לקסיון (Lexion) של קלאאס בארה"ב, על ידי קטרפילר ותחת שם המותג צ'לנג'ר. המשך הפעילות של קלאאס בתחום הטרקטורים המשיכה באמריקה – כאשר הלכה למעשה באירופה לא התחבר עדיין השם קלאאס עם טרקטורים חקלאיים. ב-2000 הוקמה נציגות ראשונה של קלאאס בארגנטינה ושנה מאוחר יותר הוקם מפעל משותף עם קטרפילר בנברסקה, שייצר קומביינים לשוק האמריקאי. ב-2002 רכשה קלאאס את מחצית הבעלות על מפעל הקומביינים דנן מקטרפילר ומשווקת באמצעותו כלים ליבשת אמריקה – עדיין תחת המותג „CAT Lexion“.
ב-2003 רכשה קלאאס במפתיע 51% מקבוצת Renault Agriculture הצרפתייה, חברה בת של רנו שעסקה בייצור מיכון חקלאי וליין שלם של טרקטורים. ב-2006 כבר החזיקה קלאאס ב-80% ממניות Renault Agriculture וב-2008 השלימה את הרכישה לכדי 100%. עתה היה לקלאאס מפעל, עובדים, ליין מיוצר ונמכר ורשת סוכנים שכולם הבינו ועסקו בטרקטורים. מפעל הטרקטורים של רנו שימש כבסיס להתחלה, אך כיום אין כל קשר בין הטרקטורים המיוצרים שם תחת השם קלאאס, לבין הטרקטורים שיוצרו בשעתו תחת המותג רנו.
מפעל ייצור של קלאאס ליד לה-מאן שבצרפת

מפעל ייצור של קלאאס ליד לה-מאן שבצרפת


בימים אלו חוגגים במפעל קלאאס שבקרבת לה-מאן בצרפת את ייצור הטרקטור החקלאי ה-100,000. ללא ספק מדובר בסיפור הצלחה מסחרר ונראה כי הנוסחה של קלאאס – הפשוטה לכאורה, אך לא בטוח שגם קלה ליישום – עובדת: "מאז 2003 השקענו למעלה מ-400 מיליון יורו בפיתוח, מחקר וייצור ברמה הגבוהה ביותר של טרקטורים במפעל", מסביר לותר קריסצון, האחראי בקונצרן על תחום הטרקטורים. "כפילוסופיה עסקית אנו משקיעים כל שניתן בשיפור מתמיד של מוצרינו ובדאגה לשמר אותם בפסגת הטכנולוגיה והאיכות בתחומם" הוא מוסיף. במפעל האולטרא-מתקדם של קלאאס בצרפת מיוצרים כאמור מאז 2003 טרקטורים, כאשר מאז הלך וצמח המפעל וקיבל עוד ועוד פסי ייצור, מחלקות הרכבה, פיתוח וכיו"ב. ב-2008, למשל, הוקם אגף לייצור והרכבת תאי מפעיל, וב-2010 נבנתה מחלקת צביעה – שני האחרונים נחשבו בעת הקמתם למתקדמים בעולם. באמצע 2012 רכשה קלאאס שטח גדול שהוסב למטרות ניסוי ובדיקה – אף הוא בצרפת.
כיום, עם חגיגת ייצור הטרקטור ה-100,000 שלה, יש לקלאאס בהחלט סיבה לסיפוק וגאווה הודות לעובדה שתוך עשור מרגע כניסתה לתחום ייצור הטרקטורים, היא הגיעה למעמד של יצרנית מובילה וכאחת המצליחות והמוערכות ביותר בתחום. קלאאס אקסיון 850