דבורים תחת חקירה

המשדר הזעיר – 2.5x2.5 מ"מ גודלו – מודבק באמצעות דבק מיוחד אל גב הדבורה, מבלי שהדבר יפגע ביכולת התעופה והתנועה שלה, מבטיחים החוקרים ארגון מחקר מדעי-תעשייתי באוסטרליה בשם CSIRO החל בניסוי רחב היקף וראשון מסוגו בעולם לחקר דבורים. במסגרת הניסוי מודבקות על גב 5,000 דבורים משדרי רדיו זעירים המשדרים מגוון פרמטרים למרכז המחקר במטרה לאסוף נתונים שעד כה טרם נחקרו.
דבורים, כידוע, מאביקות צמחים ובמסגרת זו אחראיות לפריון חלק ניכר מהגידולים החקלאיים ברחבי העולם המשמשים מזון לאדם. מטרת המחקר היא מעקב ולימוד התנהלות הדבורים והבנה את דרכי עבודתן ופעולתן. החוקרים העורכים את הניסוי מנסים להבין כיצד פועלות הדבורים כקבוצה, מה משפיע עליהן, מה גורם להיעלמות ופירוק פתאומיים של מושבות דבורים – בעיה חמורה ברחבי העולם שעד כה לא התגלתה באוסטרליה – וכיצד ובאילו תנאים ההאבקה מתבצעת באופן המיטבי. המחקר נערך בשיתוף מספר רשויות וחקלאים באוסטרליה במטרה לבחון התנהלות הדבורים בתנאים שונים, הן של גידולים חקלאיים, הן של אזורים גיאוגרפיים ואקלים והן בסביבת גידולים עם או בלי חומרי הדברה כימיים. כ-5,000 דבורים תקבלנה משדר זעיר כמו זה הנראה בתמונה, לצורך המחקר. בהמשך הכוונה להרחיבו לחרקים נוספים כמו יתושים וזבובי פירות
הדבורים שנלכדו לצורך הניסוי מוכנסות למקרר לזמן מה במטרה לגרום להן לאיבוד הכרה זמני ולאפשר הדבקת המשדר הזעיר – 2.5×2.5 מ"מ גודלו – על גבן באמצעו דבק מיוחד. החוקרים טוענים שפעולה זו אינה פוגעת בדבורים, לא מפריעה להן לעוף או משפיעה על התנהלותן היומיומית. לאחר הוצאתן מהמקרר והדבקת המשדר הן מתעוררות תוך כמה דקות ועפות לדרכן, בחזרה לקהילות שלהן ואל חיי השגרה אותם מנסים החוקרים לתעד וללמוד. החוקרים הציבו עמדות קליטה המפוזרות באזורים בהן פועלות קהילות הדבורים הנחקרות, הקולטות את אותות הדבורים המסומנות ומשדרות אותן למחשב מרכזי המעבד את הנתונים. המחשב מעלה את הנתונים למפה תלת-ממדית באמצעותה ניתן לראות מיקום כל דבורה מסומנת, מסלולי התעופה שלה, השהייה בכל נקודה ולכמה זמן ועוד.
ארגון ה-CSIRO מתעתד להרחיב את הניסוי גם עם חרקים מאביקים נוספים כמו סוגי זבובי פירות ויתושים, לאחר שיצליחו להקטין את ה'צ'יפ' המשדר לגודל של מ"מ מרובע.