, ,

מלגזה בחקלאות – מורה נבוכים

מאת: שירי בנימיני*, צילומים: יצרנים

מלגזה ניסאן מסדרה DX ECO-X עובדת במשתלה; אחד מני יישומים רבים שיש למלגזות בעולם החקלאות

כל עסק שיש לו סחורה להעמיס, לפרוק או לשנע ממקום למקום זקוק למלגזה. במיוחד באקלים הישראלי, חשוב שהשינוע של הפירות, הירקות והפרחים יעשה במהירות. עולם המלגזות הוא רחב, רב גוני, עשיר בדגמים ומותגים ומציע מלגזה לכל ייעוד ומשימה.
לפני שמוציאים עשרות אלפי שקלים על כלי צמ"ה חשוב שנבין בדיוק איזה כלי ספציפי ייתן לנו את תפוקת העבודה הטובה ביותר, מה מתאים לאילו סוגי עבודה ומהם ההבדלים בין רכישת כלי חדש למשומש, האם עדיף מנוע הלוגם סולר או כזה הצורך חשמל? גדול או קטן? וכיו"ב.

שינוע בשלב קטיף הסחורה
אחרי שמסתיים תפקיד הטרקטור, המרסקת והמכבש מגיע השלב המאומץ שיש בו גם אנחת רווחה – קטיף הסחורה. בתחילת הליך השינוע, אנחנו נדרשים לרוב למלגזות שדה לאיסוף התוצרת החקלאית. מלגזת שדה כשמה כן היא: מלגזה קשוחה ומוגבהת, המצוידת בגלגלים גדולים בדומה לטרקטור המאפשרים ניידות בשדה ובשטח, ולא פעם עם מערכת הנעה כפולה (4×4).
מה שמלגזת דיזל רגילה לא תוכל לעשות בשטח פתוח, בעיקר בשל היעדר מתלים, גלגלים קטנים ומרווח גחון זעיר – תעשה בקלות מלגזת השדה. כיום גם בתחום זה ההיצע רחב ועשיר מאי פעם, עם מגמה בולטת לאחרונה של הצטמקות בממדי הכלים במקביל לעלייה המתמדת ביכולות וברמה הטכנולוגית, וזאת על מנת להקל על הניידות (גם בהעמסה או בגרירה) ולאפשר פעולה ויעילות גם במקומות צרים וקשים לתמרון (מטעים, כרמים, רפתות וכיו"ב).

חדשות על מעמיסים טלסקופיים באתר:
בובקט TL470HF
קטרפילר TH514C
קטרפילר TL1255C
מסי פרגוסון MF 9000 Xtra
מיני מעמיס של אוואנט טקנו
קלאאס סקורפיון
אאוסה T133H
אאוסה T 144 H Plus
ג'י.סי.בי. TM 320 ו-TM 320 S
ג'י.סי.בי. TM 180 ו-TM 220
מאניטו MLT 840
ניו הולנד סדרה LM5000
ג'י.סי.בי. 550-80

בתוך קטגוריית מלגזות השדה מוצעים גם כלים עם זרוע טלסקופית. במטעי הבננות והתמרים, למשל, ניעזר לרוב במלגזה עם זרוע טלסקופית (הקרויה גם 'מעמיס טלסקופי') שתעזור לנו להגיע לגובה רב, ומשולבת לעיתים עם סל הרמה שמאפשר שיתוף פעולה יפה בין המלגזה שמרימה אותו אל התוצרת לבין האדם שקוטף אותה. מדובר במלגזה דמוית מנוף קטן שמגיעה לגובה רב ומבחינת ממדים היא יחסית צרה. היא אידיאלית לקטיף שדורש שילוב בין גובה רב לעדינות.
מעמיס טלסקופי קומפקטי מאוד שמשלב יכולת עבודה בתנאי שטח ומימדים שמותאמים לאזורי עבודה שלא נגישים למלגזה רגילה תוכלו למצוא למשל בהיצע של JCB, דוגמת דגמי TM180 ו-TM220 החדשים, עליהם סיפרנו לכם לאחרונה.

כדוגמא למעמיס טלסקופי קומפקטי אך חזק בהחלט ניתן למנות את ה-TM220 החדש, המצולם כאן

שינוע הסחורה אל מרחב עבודה חיצוני ופנימי
התחום הרחב והעשיר ביותר מבחינת הסוגים וההיצע הוא תחום המלגזות הסטנדרטיות (קונבנציונליות), קרי – אלו המיועדות לתפקד במגוון משימות העמסה, אך על משטח חלק ויציב. לאחר שאספנו את הפירות, הירקות או הפרחים, נביא אותם אל שטח אחסון חיצוני שלרוב משמש כתחנת מיון ראשונה או לחלופין – לבית הקירור או האריזה.
בשטח החיצוני ניעזר במלגזות דיזל לשינוע הסחורה ובשטח הפנימי ניעזר במלגזות חשמליות שהן לא מעשנות ולא מרעישות, וידידותיות לסביבה. בתוך בית הקירור נעדיף מלגזה חשמלית עם קבינה סגורה שתשמור על המלגזן בפני עוצמת הקור.

חדשות על מלגזות חשמליות באתר:
מקסימל M25
מאניטו EMA 2
יונדאי BTR-9
טויוטה Tragio 80
הייסטר E80-120XN
יונגהיינריך EFG S30-S50
קראון SC 5200
מיצובישי FB16PNT-FB20PNT

עם ההתפתחויות הטכנולוגיות, המחשוב במלגזות מתקדם והאבזרים משתכללים: ידיות ההיגוי הוחלפו בג'ויסטיקים מדליקים שגמישות ועדינות התנועה שהם מאפשרים גדולה יחסית, המלגזות מצוידות בצגי בקרה מפורטים והאפשרות שהייתה בעבר לדעת שישנה תקלה, התחלפה היום בהתראות ספציפיות לכל סוג של תקלה ברמת אבחון שאין שניה לה. מערכות היציבות של המלגזות החשמליות הולכות ומתקדמות ובכלל כל תחום הבטיחות מקבל תאוצה יחד עם הקידמה הטכנולוגית.
שוק המלגזות הקונבנציונליות בארץ מתחלק לשתי קטגוריות עיקריות – מלגזות דיזל ומלגזות חשמליות. השימוש העיקרי במלגזות בשטחים חקלאיים היה בעבר שמור כמעט באופן בלעדי למלגזות דיזל שעבדו בשטחים חיצוניים, בעיקר בחצרות של מחסני מזון או שווקים סיטונאים. היום משולבות בעבודה בהיקפים הולכים וגדלים מידי שנה המלגזות החשמליות.
מלגזות גז פחות נפוצות בארץ למרות שזיהום האוויר שלהן וממדי הרעש מופחתים ביחס למלגזות דיזל – הן עדיין לא תוספות בשוק הישראלי. חברת קוקה קולה עשתה בהן שימוש נרחב עד לפני כמה שנים אבל הן החלו להצטמצם והוחלפו רובן במלגזות חשמליות.
איכות גז נמוכה ועלות יקרה הן כנראה חלק מהסיבות לכך. בארה"ב השימוש במלגזות גז נפוץ יותר, במיוחד במקומות מושלגים או גשומים במיוחד, שהמחסנים סגורים בלית ברירה ויש צורך במלגזה תחליפית לדיזל שתספק שעות עבודה רבות עם זיהום אוויר מופחת כמה שניתן ומלגזות הגז מאפשרות את שני היתרונות באחת.
המלגזות נבדלות בסוג האנרגיה שדרוש להן לפעולה. מלגזות חשמליות מכילות מטען ומצבר וזקוקות לאנרגיה חשמלית לעומת מלגזות הדיזל שזקוקות לסולר. מלגזות חשמליות הן קומפקטיות יותר, רדיוס הסיבוב שלהן קטן והן מצוינות לשינוע בתנאי עבירות נמוכה – למשל במעברים הצרים שבין מדפי בית האריזה. מלגזות חשמליות מצוינות לעבודה במרחבים סגורים, הן לא פולטות מזהמים, לא מרעישות ויחסית לדיזל הוויברציה שלהן מאוד נמוכה ופחות מורגשת בנהיגה. בגלל המדדים המוקטנים ובזכות סוג האנרגיה, הן גם משנעות בצורה מהירה יותר.

חדשות על מלגזות דיזל באתר:
לינדה סדרה EX

מלגזות הדיזל מותאמות לעבודה חיצונית, תתקלו בהם למשל בשווקי ירקות ובחצרות בתי אריזה. למרות שהן הולכות ונעשות קטנות יותר ביחס לעבר (הודות לעליה בביצועים וביכולות), הן עדיין מותאמות לתנאי עבודה קשים יותר והן נעות טוב על שטחי כורכר ואספלט (מהודק). מבחינת כושרי הרמה (יכולת העמסה), לרוב מלגזות הדיזל מציעות כושר הרמה גבוה יותר ועל כן יוכלו לשנע בהצלחה סחורה כבדה.
משתלות, מסגריות, בתי אריזה, עסקי אלומיניום ופלדה ועסקים שעיקר עבודת השינוע שלהם חיצונית, יבחרו במלגזות דיזל.
אם עיקר עבודתכם בשטח חיצוני פתוח ורחב כמו שדה חקלאי היצמדו למלגזת השדה שמצוידת בגלגלים שתואמים את תנאי השטח בעבודה במטעים.

דוגמא למלגזות שדה המותאמות לעבודה במטעים הודות לכושר העבירות והתמרון הטובים שלהן, הן מלגזות השדה של Agria הספרדית, שמוצעות במגוון דגמים וכושרי הרמה. בתמונה: אגריה TH210

התחנה האחרונה בשינוע: שיווק היבול לרשתות השונות
לפיזור הסחורה לרשתות השיווק והמזון, לשווקים סיטונאים ולירקנים פרטיים ומשתלות, ניעזר מן הסתם גם כן במלגזות לצורך העמסה ופריקה.
בעבר, היו מייבאים מאירופה מלגזות נשלפות, שנכנסות בקלות לתוך המשאית ומתקפלות בתוכה, אבל חוסר ביקוש גרם לייבוא להצטמצם ולנו להסתפק בפתרונות אחרים זמינים.
העמסה על משאיות לרוב תעשה במלגזות בעלות תורן תלת שלבי שהגובה הסגור שלהן נמוך ומאפשר הכנסת סחורה גם כשגובה הכניסה נמוך אל המשאית או המכולה. תורן תלת שלבי נפתח 3 פעמים, בשלבים, ומגיע בממוצע לגובה של בחן 4.2 ל-4.8 מטר. כשהוא מקופל מטה הגובה שלו נמוך כך שהוא מאפשר תנועה גם במעברים נמוכים.

חדשות על מלגזות חשמליות קומפקטיות באתר:
קטרפילר NSP
יונגהיינריך ETV 318
RUYI QDD25W
קראון ETi 4000 ו-ESi 4000

רבים בוחרים להיעזר בעגלות חשמליות או הידראוליות פשוטות להעמסת הסחורה, תלוי מה משקלה. מדובר במלגזה חשמלית קטנה מאוד בממדיה, יחסית למלגזה רגילה, שאדם הולך מאחוריה. בגלל גלגליה הקטנים, היא יכולה להתאים רק בשינוע בשטח נטול מהמורות (רצוי שטח בטון מוחלק או פוליאוריטן ודומיו).

ECU של STILL הן דוגמא לעגלות חשמליות שמותאמות לעבודה בחללים קטנים וצרים, מאפשרות שינוע קל גם ברמפות ומצוידות במצבר תעשייתי שמאפשר שעות עבודה רצופות לא מעטות.

בפרקים הבאים נסקור את הקטגוריות השונות בעולם המלגזות לחקלאות, מה מוצע בכל אחת מהן, כיצד בוחרים את המלגזה הנכונה, מה צריך לדעת ולבדוק ועוד.

[divide]

*שירי בנימיני היא מנהלת השיווק והמכירות בחברת אסיף הנדסת מלגזות בע"מ, העוסקת במכירת והשכרת מלגזות משומשות מזה כ-30 שנה. החברה ממוקמת בפתח תקווה ומחזיקה מוסך מורשה, צוות ניידות שירות ומחסן חלפים. לאתר החברה לחצו כאן