,

רובוט אוהב יין?…

כרם יין

הרובוטים מגיעים גם לכרם; 2 סטודנטים בפקולטה לחקלאות באוניברסיטת הארפר אדאמס שבסמוך לניופורט שבאנגליה, פיתחו אב טיפוס של רובוט המיועד לתפקד בכרמים. תפקידו: ניתור, מעקב ופיקוח על רמות הלחות בכרם, במטרה לייעל ולשפר את ההשקיה באופן המיטבי. הרובוט הייחודי מכונה Dionysus, על שם אל היין במיתולוגיה היוונית, מתבסס על טכנולוגיית הדמיה טרמית באמצעותה ניתן לזהות רמות לחות בצמח הגפן ובפרי. חיישנים המותקנים על מכונה הנוסעת באופן עצמאי (המתבססת על טרקטורון קומפקטי המיועד לילדים, עם מנוע בנזין) מזהים רמות לחות בשיח עצמו כמו גם בענבים ומעבירים את הנתונים לתוכנה ייעודית הנמצאת אצל בעל הכרם, באמצעותה הוא יכול לקבל בכל רגע נתון מידע על מצב הצמח והפרי. נתונים אלו מאפשרים השקיה מדויקת ויעילה ביותר, שלא רק חוסכת במים, אלה גם ממזערת את החשיפה והרגישות למחלות ובעיקר פטריות שונות.

כבסיס לרובוט משמש טרקטורון לילדים המונע באמצעות מנוע בעירה פנימית, עליו מותקנים אמצעי בקרה, מחשוב, ניתור ושידור מידע שונים

מערכות ההיגוי, הבלימה והשליטה במנוע מופעלות באמצעות מנועים חשמליים זעירים המחוברים למחשב מרכזי (מחשב נישא במקרה זה, המותקן על הרובוט). תוכנה מיוחדת משלבת בין נתוני התמצאות במרחב (בהתבסס על GPS), מפה של הכרם ואמצעי הפעל הכלי על מנת לאפשר סנכרון ותזמון מדויק בין כל המרכיבים. באופן זה מסוגל הרובוט לנוע עצמאית ולבצע את עבודתו, כאשר הפלטפורמה – טרקטורון בעל עבירות גבוהה יחסית – מתאימה לנוע בכל סוג קרקע המקובל בכרמים, כולל שיפועים וזוויות צד חריפות.

הרובוט Dionysus לפיקוח על רמות הלחות בכרמים, לצד הסטודנטים שפיתחו אותו מאוניברסיטת 'הארפר אדאמס' באנגליה

עם מחשבות לעתיד הפרויקט, לכשיהפוך למסחרי בקונסטלציה כלשהי, הושם כבר בשלב ראשוני זה דגש על נושא הבטיחות – תחום הרגיש במיוחד כאשר מדובר ברכב מנועי הנע במרחב ללא נהג, באופן עצמאי. בין השאר מותקן ב-Dionysus פגוש קדמי מיוחד, המפעיל את מערכת הבלמים של הרכב באופן מייד במגע עם עצם נייח – כמו רגל אדם או בע"ח.
שני הסטודנטים הצעירים (בני 23) הציגו את ה-Dionysus כפרויקט גמר עם סיום חמש שנות לימודים וכבר עתה מעורר הרובוט הייחודי עניין רב אצל חקלאים, חוקרים ויזמים הבוחנים אפשרויות לייצרו באופן סדרתי במטרה לשווקו אצל בעלי כרמים ברחבי העולם. הפלטפורמה המאסיבית שנבחרה לרובוט ויכולות התנועה והעבודה שלו בשטח, מאפשרים כמובן התקנת שפע מערכות וחיישנים נוספים על גבו, החל במרססים, גלאי מזיקים למיניהם, מדשנים אוטומטיים ועוד. מן הסתם ניתן יהיה להחליף את מערכת ההינע המכאנית המתבססת על מנוע בעיקר פנימית במערכת חשמלית, נקייה, חסכונית ושקטה הרבה יותר.

הרובוט Dionysus נעזר בהדמייה טרמית על מנת לזהות רמות לחות בצמח ובפרי הגפן

עוד על רובוטים "חקלאיים" באתר:
"כדור הבדולח" החקלאי
ה-RoboBee – ה"דבורה המכאנית"
הרובוט שיגדל עבורנו ירקות
Kinze יהפכו את הטרקטור לרובוט