,

תעשיית המיכון החקלאי בעולם בצמיחה

ארגון תעשיית כלי הרכב, המנועים והצמ"ה הגרמני – VDMA – המונה כ-3,100 יצרנים ומפעלים, נחשב כאחד הארגונים המשפיעים באירופה, בין היתר בשל היותו נציג של כמה מהתעשיות הגדולות ביבשת. די להזכיר ענקים כמו דיימלר, בוש, פולקסווגן וכיו"ב על מנת להבין את המשמעויות.פס ייצור של מסיי פרגוסון במפעל AGCO שב-Beauvais בצרפת
אותו ארגון פרסם זה עתה את הדו"ח השנתי לגבי כלל התעשייה, כאשר מעניין הוא החלק העוסק במיכון חקלאי וליתר דיוק – בייצור המיכון החקלאי והתעשיות הנלוות. הדו"ח השנתי, המפרט לא רק פעילויות שבוצעו וניתוחי שוק עדכניים, אלא מנסה גם לחזות את הצפוי בשווקים השונים בעתיד, מסכם כי שנת 2013 תסתיים עם מחזור מכירות עולמי של מיכון חקלאי בגובה של 96 מיליארד יורו – עלייה של 6% ביחס ל-2012. למען הסר ספק – מדובר אך ורק במיכון, ולא בציוד חקלאי אחר דוגמת השקיה, דישון, אמצעי גידול וכיו"ב. מדינות אירופה תופסות נתח של למעלה מ-30% בשוק זה כאשר גרמניה היא תעשיינית המיכון החקלאי הגדולה באירופה. הארגון צופה כי שווקי סין, צפון ודרום אמריקה יצמחו עוד מעבר לכך מבחינת אחוזים וכי בשווקים אלו צפוי הגידול המשמעותי ביותר בייצור מיכון חקלאי בשנים הקרובות. גם באירופה, למרות המשבר הכלכלי, צופה ה-VDMA "יציבות ואקלים עסקי חיובי" בתחום ייצור המיכון החקלאי באירופה בעת הקרובה, וזאת לאחר תחזית פחות אופטימית שהארגון פרסם עם סיום המחצית הראשונה של 2012. מפעל להרכבת קומביינים של ג'ון דיר ב-Domodedovo שברוסיה
לגבי השווקים הדינאמיים יותר – דרום אמריקה ואסיה (בעיקר סין והודו) – מנתח הארגון את הסיבות לשינויים הצפויים לעבור על שווקים אלו, שינויים המהווים למעשה מהפיכה בתחום. ב-VDMA צופים כי שני תהליכים מקבילים המתרחשים בשווקים דנן הם הגורמים לאופטימיות ולצפי הגידול הצפוי בהם. הראשון הוא המעבר המהיר יחסית, הבא לידי ביטוי ברכישת מיכון חקלאי, מחקלאות פשוטה, פרטנית ברובה, לא פעם פרימיטיבית בעיניים מערביות – לחקלאות מתקדמת יותר הדורשת מיכון בהתאם. יש להבין שלא מעט רוכשי טרקטורים קומפקטיים בהודו, למשל, שהיא שוק אדיר בצמיחה, רוכשים טרקטור חדש שאף אם מדובר בדגם הפשוט ביותר הוא לבטח מהווה קפיצת מדרגה אדירה בהשוואה לטרקטור החד-סרני או אף לצמד השוורים אותם הוא מחליף. זאת מתאפשר – וזהו התהליך השני בסיפור – בין השאר הודות לעידוד ודחיפה משמעותית מצד הממשלים באותן המדינות המעוניינים לעודד ולקדם את החקלאות וייצור המזון. כיום מתחולל הליך של עידוד ממשי, גם בדמות הלוואות ותנאי רכישה נוחים מאי פעם, במדינות כמו הודו, ברזיל ואף יפן לרכישת מיכון חקלאי חדש ומתקדם. לא פעם, מפלה אותה המדינה לטובה את תעשיית הטרקטורים והמיכון החקלאי המקומית, מה שכאמור מוביל לעלייה בייצור ובמכירות ולצפי שמצב זה יימשך גם בעתיד הנראה לעין. מחרשות קוהן ממתינות למשלוח באחד ממפעלי היצרן ב-Saverne שבצרפת