,

מישלן – המהפכה יוצאת לדרך?

סניף יצרנית הצמיגים מישלן בצפון אמריקה הודיעה זה עתה על תחילת שיווק ומכירות של גלגל ה-Tweel המהפכני שלהם. מדובר בהליך מוגבל בהיקפו, אך זו הפעם הראשונה שהגלגל השנוי במחלוקת נמכר ללקוחות פרטיים בשוק. בשלב זה מדובר בסוג וגודל צמיג אחד – Tweel SSL 12N16.5 – המיועד לשימוש ביעים אופניים.

Michelin Tweel SSL 12N16.5

בשנת 2005, במסגרת תערוכת הרכב של צפון אמריקה בלוס אנג'לס, חשפה מישלן טכנולוגיה מהפכנית בייצור צמיגים – למעשה: בייצור הגלגל כולו – עם טכנולוגיית ה-Tweel. הרעיון היה פשוט יותר מהביצוע: גלגל שהמעטפת שלו, המצופה גומי הדומה לגומי הצמיגים ממולאי האוויר, כמו גם מערכת החישורים ("שפיצים", בעברית) עשויים שילוב בין סוגי גומי למתכת, ומאפשרים גמישות של הגלגל בדומה לצמיג ממולא אוויר, אך בשל ה"אין אוויר" שבמערכת, הגלגל אינו יכול 'להתפנצ'ר'. השקת הרעיון נערכה דווקא עם צמיג שהותקן על מכונית סלון סדרתית (אודי A6 דאז) מתוך כוונה ותקווה שהפטנט החדש יצליח בשוק הגדול ביותר של הצמיגים – צמיגי הרכב הפרטי.

Michelin Tweel SSL 12N16.5

אינספור ניסויים, בדיקות, בחינות ותכנונים שונים הובילו אט אט למסקנה שהרעיון מבריק ויעיל מאין כמוהו (אכן, הצמיג בלתי פגיע כמעט לחלוטין, לבטח בהשוואה לכל חישוק הנעול צמיג ממולא אוויר מוכר) אך הסתבר כי קיימת בעיה מהותית בתצורת צמיג זו במהירויות גבוהות, מעל ל-80 קמ"ש. מבנה הצמיג והחישוק המשולבים זה בזה יוצרים בעיית ויברציות עליה טרם הצליחו מהנדסי מישלן להתגבר, כך שעבור מכוניות פרטיות עדיין לא מדובר בחלופה ראויה. כפועל יוצא הוחלט במישלן להתמקד ולהשקיע בפיתוח צמיגים עבור יעים אופניים, בשלב ראשון, כלים שאינם נדרשים לנוע במהירויות גבוהות. השלב הבא יהיה עבור יישומים נוספים בתחומי התעשייה, התשתיות והחקלאות.

Michelin Tweel SSL 12N16.5

מישלן החלו כאמור בשיווק צמיג במידה אחת בצפון אמריקה תחילה, עם תוכניות להרחיב את השימוש לשאר העולם במהלך השנה. במישלן מצהירים כי בדיקות וניסויים אינטנסיביים מוכיחים שה-Tweel מהווה אלטרנטיבה אטרקטיבית ביותר לייעודו: הוא עמיד בפני תקרים, מן הסתם, הוא קל ופשוט לתחזוקה באתרי העבודה בשל היעדר חלקים שונים מהם עשוי גלגל וצמיג קונבנציונאלי דוגמת חישוק נפרד, וונטיל ועוד, הוא עמיד יותר בפני בלאי – במישלן טוענים לאורך חיים של פי 2 עד פי 3 ביחס לצמיג סטנדרטי – ומייצר אחיזה טובה יותר על כל סוג של מצע. אבל, הפואנטה העיקרית היא במחיר: מישלן טוענים שגלגל ה-Tweel החדש ליעים אופניים עולה כמחצית מגלגל (צמיג וחישוק) בגודל מקביל, כאשר יש לקחת בחשבון גם חיסכון בזמן הנדרש לתחזק צמיגי יעים אופניים בשטח (תיקון תקרים, אוויר או החלפת צמיגים), וכאמור – אורך החיים הארוך יותר.

Michelin Tweel SSL 12N16.5

הבטחת ה-Tweel של מישלן קיימת כאמור מאז 2005, ונראה כי עתה באמת יהיה לה כיסוי מעשי. הצלחת הגלגל המהפכני בתקופה הקרובה לא רק תשפיע על הצלחת הפרוייקט המעניין של מישלן; הצלחה כזו יכולה להוביל למהפיכה בכל הקשור לגלגלי יעים אופניים, עם פוטנציאל אדיר לזעזע שווקים נוספים בתחומי התשתיות, עבודות האפר, התחזוקה והחקלאות. לקבלת פרטים נוספים מיבואן מישלן לארץ, לחצו כאן.

בסרטון הבא ניתן לצפות בחלק ממבחני העמידות של צמיגי ה-Tweel המיועדים לשמש ביעים אופניים; נראה משכנע…

1 תגובה

תגובות סגורות