פרטים ראשונים: הקומביין הגדול מכולם

Tribine combine

יצרני הקומביינים המובילים בעולם מתגאים בין השאר בנפח מיכל התבואה בכלים שלהם; נפח גדול מאפשר עבודה יעילה יותר, פחות ריקון ויעילות. כיום מהווים 10 מ"ק נתון מקובל בכלים הגדולים, כאשר בעלי המיכלים הגדולים בשוק מתהדרים ב-12 ושליש מ"ק (קייס Axial-Flow 9230/8230), בקלאאס לקסיון 750/780 מדובר ב-12.5 מ"ק והשיאנים – ג'ון דיר S690 ו-S680 – אף בנפח 14.5 מ"ק במיכל התבואה.

Tribine combine

חוואי מאינדיאנה בשם בן דילון הציג במהלך תערוכה חקלאית בקנזס סיטי אב-טיפוס פועל של קומביין ענק בשם Tribine. דילון טוען כי השקיע 15 שנים בתכנון, פיתוח ובניית אב הטיפוס, שכיום הוא ככל הנראה בעל מיכל התבואה הגדול שקיים: 27 מ"ק. כן, 27,000 ליטר תבואה שיכולה להיאגר במיכל הענק שלו, עד לריקונה. מדובר, כאמור, על בערך פי שניים מנפח מיכלי התבואה אצל הקומביינים הסדרתיים הגדולים בשוק. ה-Tribine מורכב מקומביין סטנדרטי – Agco Gleaner S77 במקרה זה – ויחידת מיכל ענקית שכאמור יכולה להכיל עד 27 מ"ק תבואה. דילון הסיר את מיכל התבואה המקורי של קומביין ה-AGCO ומיקום במקומו מנוע 370 כ"ס המשמש להנעה והפעלת מנועים הידראוליים. אלו האחרונים מניעים מניפות רבות עוצמה המעיפות את התבואה הקצוצה דרך צינור בקוטר 30 ס"מ לחלק האחורי של הקומביין, הכולל את מיכל התבואה.

Tribine combine

הרוח אותה מייצרות אותן המניפות משמשת גם להעפת התבן החוצה, כאשר התהליך מתבצע בחיבור בין שני חלקי הקומביין. ההינע מתבצע באמצעות 4 מנועים הידראוליים – אחד לכל גלגל – וההיגוי הוא לכל הגלגלים. היצרן טוען כי משאבת ענק רבת עוצמה מסוגלת להוציא תבואה מהמיכל בקצב של 13.5 טון לדקה (!!). לפי נתון זה מסוגר קומביין-הענק לרוקן את מיכל התבואה שלו במלואו תוך קצת יותר מ-2 דקות… על מנת לעמוד בכך, הותק מאחור בין השאר צינור ריקון בקוטר 22" (56 ס"מ) שאורכו 7 מטרים. למרות נפח מיכל התבואה החריג, ממדי הקומביין נותרו הגיוניים יחסית: האורך הכולל הוא 10.6 מ' והרוחב 4.4 מ' (ללא ה'ראש' הקוצר). בן דילון מוסר כי במהלך הקיץ הקרוב יימשכו הניסויים עם אב הטיפוס, ובמקביל הוא מחפש שותף מבין יצרני הקומביינים המוכרים, שייצר ואריאציה סדרתית של ה-Tribine. אנחנו נמשיך לעקוב – ולדווח.

Tribine combine