מרצדס G-וואגן – הדור הבא

רוב אגדות השטח המוכרות – טויוטה לנד קרוזר, ניסאן פאטרול, לנד רובר דיפנדר – וכמובן: הג'יפ המיתולוגי – החלו דרכן במהלך או עם סיום מלחה"ע ה-2 כאשר המקור הוא ללא ספק הג'יפ האמריקאי. הן לנד רובר והן היצרניות היפניות לקחו את רעיון הג'יפ, גיבור המלחמה המפורסם, והציעו את השראתם לנושא – מי קרוב יותר לרעיון ומי פחות. בסופו של דבר מדובר באגדות שצמחו במשך אי-אלו עשורים, תוך כדי שירות צבאי מפואר וארוך, כרכבי עבודה קשוחים בכל תנאי שטח, פה ושם כמלווי משלחות הרפתקניות ועם השנים גם כרכבי פנאי והנאה. הוותק תרם – ועודנו תורם – ללא ספק רבות לתדמית ולשם המפואר, ורוב ממשיכות הדרך המודרניות, גם אם לעיתים כבר אין בינן לבין המקור קשר, למעט השם, עדיין נשענות על תהילת העבר ועל המורשת.

מרצדס מהווים חריג בעניין זה. אל האגדות שופעות הפז"מ שהוזכרו ניתן לשייך ללא חשש אם המרצדס G-וואגן, גרסת היצרן הגרמני לנושא "רכב שטח קל בסגנון ג'יפ". אבל, ה-G הושק לציבור רק ב-1979 (לפני כן ניסה מזלו בצבאות שונים, בתחילה עם הצלחה מוגבלת) והיה זה לאחר שנות פיתוח ארוכות ואינטנסיביות, שהחלו ב-1972, עם אב-טיפוס נוסע רק ב-1973. הפיתוח נעשה בשיתוף יצרנית מערכות ההנעה הכפולה האוסטרית שטאייר פוך וכיאה למרצדס – הוא כלל ניסויים בתנאים קיצוניים של חום, קור, יובש ולחות. עם השקתו לציבור החלה גם ההצלחה המוסדית (מכירה לצבאות וגופים ממשלתיים) להאיר פנים, וכמעט בן לילה הוכתר רכב השטח של מרצדס כאמת המידה על פיה יש להתיישר. בהחלט הישג מכובד, בעיקר לנוכח היעדר המסורת והוותק.

ה-G-וואגן מיוצר כיום בדור שני (שהושק ב-1990, אם נתעלם מעדכונים פה ושם) ולמעשה מדובר ברכב המיוצר הכי הרבה זמן על ידי מרצדס – כמעט 34 שנים. הערכות שונות כמו גם הדלפות מתוך מרצדס מלמדות כי יש כוונה לייצר את ה-G הנוכחי עד 2020 אבל גם כיום כבר מדובר בקונספט שהופך למיושן, עם שלדת סולם ומבנה קלאסי של רכב שטח "מפעם". גם אם ה-G ייוצר עד 2020, או אף מעבר לכך, אין ספק שבמרצדס כבר חושבים על דור ההמשך, ולא מהיום. הצצה ראשונה לאיך זה יכול להיראות אנו מקבלים עתה, עם חשיפת מכונית התצוגה Ener-G-Force בתערוכת הרכב של לוס אנג'לס. וכן, השם המתחכם מעיד על לא מעט תחכום וקדמה המצפים לנו ב-G העתידי מתחת לפח.

רכב התצוגה Ener-G-Force מתיימר להיות הערכה או כיוון עתידי של מחליף ה-G – כפי שמחלקת העיצוב של מרצדס בקליפורניה, האחראית לפרויקט, טוענת: "כך יכול להיראות מחליף ה-G-וואגן ב-2025". הקונספט מוגדר כ"רכב העתיד של משטרת ארה"ב", בשל יכולותיו במגוון תנאי נסיעה, בכלל זה בשטח קשה. אבל, מעבר לגימיקים המאפיינים רכב תצוגה – ולטיעונים המצדיקים הצגתו – מדובר בכיוון ראשון, בעיקר עיצובי, של ה-G הבא, עם אי אלו פתרונות ורעיונות שכיום עדיין נראים עתידניים מדי, אך בהחלט ייתכן שבעוד עשור+ יהפכו למציאות ברכב השטח שיחליף את ה-G. שטח חלונות קטן יחסית (קטן אף משל ה-G הנוכחי), מבנה שרירי, קו מותניים גבוה וצללית מרובעת משייכים גת את ה-G העתידי לאגף רכבי העבודה לפני הפנאי והאופנה. הגג כולל סממני עיצוב (לא אמיתיים, בדגם התצוגה) המרמזים על היות חלקו העליון נפרד מבחינת המבנה ההנדסי – בדומה ל-G בן ימינו. נתון זה מרמז שגם ה-G-וואגן הבא יוצע בגרסאות ספרטניות יותר, עם גג ברזנט או הניתן להסרה, קרי: מגוון תצורות מרכב וכיוון לשימושים (גם) צבאיים. יחידות התאורה פועלות בטכנולוגיית LED ותוחמות סבכה קדמית אגרסיבית למראה. הגלגלים הם בקוטר 20" וברוחב מוגזם, אך מרמזים לגבי יכולות השטח של ה-G-וואגן הבא, שמן הסתם תהינה אף טובות משל הנוכחי. לחיזוק טענה זו מצויד ה-Ener-G-Force במיטב הטכנולוגיה הקיימת – והלא קיימת; הגגון התפוח על הגג מסתיר מיכלי מים ממוחזרים – מקור האנרגיה לתאי הדלק באמצעותם מיוצר החשמל ברכב. כן, ההינע חשמלי – מנוע בכל חישוק – ומחשב מתוחכם יודע כמה כוח להעביר לכל גלגל ומתי – הכל בהתאם לתנאי הדרך ולדרישות. בדרכו למנועים נאגר החשמל בסוללות ארוכות ודקות המאוחסנות במדרגות הצד שבתורן מאירות בגווני אור שונים – לסמל מצב טעינה, ממלא ועד ריק. במרצדס חוזים שב-G העתידי יספיק מילוי אחד של מיכלי ה"דלק" (המים…) לטווח נסיעה של 800 ק"מ. מערכת מתוחכמת המכונה Terra-Scan המשלבת מצלמות על הגג המעבירות בכל רגע נתון סריקה של פני השטח בקדמת הרכב, מתרגמת את טוואי השטח לפקודות תואמות למנועי הגלגלים. כל מנוע מופעל לפי תנאי השטח העומדים בפניו, ובכלל זה מהירות סיבוב הגלגל והכוח המועבר אליו. המערכת מחוברת גם למתלים – לקפיצים ולבולמי הזעזועים – המבוקרים אלקטרונית, ומכיילים אותם תוך שברירי השנייה בהתאם לצורך. מערכת כזו – אם תהיתם – עדיין אינה קיימת, אך האפשרות לראות משהו דומה ב-G העתידי אינה בגדר דמיון פרוע, והצגתה – גם אם וירטואלית – בקונספט Ener-G-Force מרמזת על השאיפות והכיוון בשטח העתיד. 30 שנות G-וואגן

הירייה הראשונה נורתה; אין ספק שה-G-וואגן הבא כבר יצא לדרך. זה יקח עוד כמה שנים עד להבשלה, אבל הכיוון בהחלט מעודד. אנו נמשיך לעקוב ולעדכן.

no images were found