,

גם מרצדס בטנדרונים


חטיבת המסחריות של מרצדס חשפה באמסטרדם בפני העיתונות האירופאית את הסיטאן (Citan)
החדש; ממשיך דרכו של הואנאו (Vaneo) כרכב המסחרי הקטן ביותר של היצרנית נועד בראש ובראשונה להילחם בשוק הבית מול הפולקסווגן קאדי המצליח ולשם כך הוחלט במרצדס לרעות קצת בשדות זרים. במרצדס לא ידגישו נקודה זו אבל למעשה הסיטאן הוא רנו קאנגו עם לוגו מרצדס ואף מיוצר במפעל רנו בצרפת, שומו שמיים. מעבר לעובדה שבחירת מרצדס בקנגו כפלטפורמה למסחרית הקטנה שלהם מהווה נקודת זכות לרנו, המהלך של דיימלר הגיוני למדי וחוסך עלויות פיתוח אסטרונומיות שהיו נדרשות לפיתוח מתחרה משלהם בסגמנט, ומן הסתם גם מאפשר השקת גרסה משלהם לנושא תוך זמן קצר מרגע קבלת ההחלטה. כבר בספטמבר הקרוב תשיק חטיבת המסחריות בדיימלר את הסיטאן לעיני הציבור הרחב, במסגרת תערוכת הרכב המסחרי הבי"ל בהאנובר שבגרמניה. זמן קצר לאחר מכן יחל בשיווק עם מחיר התחלתי הגבוה במקצת ממחיר הקנגו, שצפוי לעמוד על כ-20,000 יורו וצפונה בגרמניה.
בשלב הראשון יוצע הסיטאן בשלושה אורכי מרכב ועם אפשרות בחירה בין ארבעה מנועים; האורכים יהיו 394, 432 או 471 ס"מ כאשר זו האחרונה תשמש בסיס לגרסת נוסעים מאובזרת יותר עם חמישה מקומות ישיבה ואפשרות לקיפול המושב האחורי, רשת בין תא המטען לבין הספסל האחורי ושתי דלתות הזזה צידיות. גרסה זו תיקרא Mixto. על בסיס הגרסה באורך 432 ס"מ תוצע גרסת ה-Kombi שתתאפיין במבנה הדומה ל-Mixto רק קצרה במקצת, ובה ניתן יהיה לקבל גם כן שתי דלתות הזזה – אך בתוספת תשלום. ה"פחות מקום" כאן לא יפגע בחלל הנוסעים אלא יבוא על חשבון שטח ההטענה מאחור. הגרסה הקצרה ביותר תוצע ללא חלונות מאחור ועם קיר מפריד בין מושבי הנוסעים מלפנים לבין תא ההטענה מאחור.

למרות שמתחת לשמלה מדובר בקנגו – גם באגף המנועים – במרצדס טוענים שהיתה להם יד ורגל בשלב ההתאמות והדרישות הספציפיות שלהם מהצרפתים, ובכלל זה גם בתחום המנועים שעודכנו והותאמו קלות בהתאם לדרישות של מרצדס. אלו האחרונים יכללו בשלב ההשקה שלוש יחידות טורבו-דיזל ומנוע אחד שישתה בנזין בעזרת מגדש טורבו. הדיזלים יציעו בין 75 ל-110 כ"ס והדיזל יתהדר ב-114 סוסים. הכוח יועבר אל הגלגלים הקדמיים – לפחות במקביל להשקה – באמצעות גיר ידני עם חמישה או שישה הילוכים. בגרסת הבנזין יוצעו כסטנדרט צמיגים "חסכוניים" בעלי התנגדות גלגול נמוכה, מערכת 'עצור וסע' ומחשב לניהול ופיקוח המצבר והטעינה. החבילה נקראת Blue-Efficiency ותוצע בדיזלים בתוספת תשלום. שפע מערכות בטיחות תוצענה בסיטאן כסטנדרט ובהן ABS, ESP, בקרה דינאמית – למניעת תת היגוי או היגוי יתר, בקרת אחיזה ומערכת למניעת החלקת הגלגלים בהאצה. בצד הבטיחות הפאסיבית מוצעים מותחני חגורות מוגבלים בעוצמתם לנהג ולנוסע, כריות צד ו-וילון.
מרצדס סיטאן הראשונים יתגלגלו מפס הייצור במפעל רנו שבצרפת כבר בסוף השנה. המחיר צפוי, כאמור, לעמוד על כ-20,000 יורו, כהתחלה.