, ,

פרטים ראשונים: האם John Deere Water בפני סגירה?

למערכת אתר 'אגריניוז' נודע כי במסגרת ישיבת עובדים שנערכה ערב החג במפעל ג'ון דיר ווטר שבקיבוץ גבת נמסר לעובדים כי בג'ון דיר התקבלה ההחלטה "לבחון פעילותה מחדש" של חטיבת ההשקיה בקונצרן – John Deere Water. המשמעות ב"אמריקאית" היא כוונה לצאת מהתחום – או באמצעות מכירה או באמצעות סגירת החברה. יש לציין כי בג'ון דיר ווטר – באתר בקיבוץ גבת ובמגדל העמק – מועסקים כיום כ-100 חברי קיבוץ גבת ועוד כ-50-60 עובדים שכירים. John Deere Water בסכנת סגירה?
ג'ון דיר החליטה להיכנס לתחום ההשקיה לפני מספר שנים ובשנת 2006 רכשה 3 חברות שהיוו את הבסיס ל'ג'ון דיר ווטר': Roberts Irrigation Products ו- T-Systems International Inc האמריקאיות ו'פלסטרו גבת' הישראלית, שהיתה הגדולה ביניהן, והיחידה עם פעילות בי"ל נרחבת (נחשבה כמס' 2 בעולם בתחומה בעת הרכישה, אחרי 'נטפים' הישראלית אף היא, שהיתה המובילה).
החברה החדשה הוכפפה למחלקת Ag and Turf בג'ון דיר וכמנכ"לה הראשון מונה הבעלים של Roberts Irrigation Products דאז – ככל הנראה בעיקר בשל היותו אמריקאי, וכי חברתו היתה הראשונה להירכש על ידי ג'ון דיר. כיום מנוהלת החברה על ידי דייויד ת'והרן (David F. Thorne).
בג'ון דיר מצהירים כי "כבר בשנת 2008 הפכה John Deere Water לאחת מיצרניות ציוד ההשקיה הגדולות בעולם", אך מסתבר שמשהו נעשה שם לא נכון, ועל הצהרות אלו יש כיום מחלוקת.
"בג'ון דיר עשו את כל הטעויות האפשריות עם John Deere Water" מספר לנו גורם בתחום המכיר את החברות מקרוב, המעוניין שלא להיחשף. "הטעות הראשונה היתה מינוי מנכ"ל שנבחר בשל היותו הבעלים לשעבר של אחת החברות שנרכשו – 'רוברטס' – ואולי גם בשל היותו אמריקאי, אך גם הוא וגם החברה שלו לשעבר היו חסרי ניסיון בי"ל, בשיווק מחוץ לארה"ב. רוברטס גם היתה הקטנה מבין 3 החברות שהיוו בסיס ל-John Deere Water".
גם המשך התנהלות החברה – על פי מקורותינו – לא היתה סוגה בשושנים; "אנשים שלא התאימו גויסו ובמקביל מיזגו את פעילות החברה עם פעילות המיכון החקלאי בג'ון דיר, בגישה של "נמכור טרקטור עם מערכת השקיה". גישה שהוכחה כלא אפקטיבית. ניתן לומר שמזה כמה שנים החל תהליך ההתרסקות של החברה ולהערכתי בג'ון דיר הפסידו בסיפור הזה הרבה כסף", הוא מסכם.
באתר הרשמי של ג'ון דיר מצוין כי "בג'ון דיר ישקלו אופציות אסטרטגיות" לגבי עתיד תחום ההשקיה שלהם. בהודעה נאמר במעורפל כי בג'ון דיר ימשיכו לייצר מוצרים שיקדמו את החקלאות וכיו"ב, אך אך מילה המבטיחה הישארות הקונצרן בתחום המים. מג'ון דיר לא נמסרה אם כן כל הודעה על החלטה רשמית בנושא עד לשעת העלאת הידיעה לאתר. הודעה שכזו – אם וכאשר תתקבל ההחלטה – חייבת בדיווח לבורסה בניו יורק, ומן הסתם בפרסומה ברבים. הערכות מדברות על שני תסריטים אפשריים: ניהול מו"מ עם רוכש פוטנציאלי (למרות הכחשה של ג'ון דיר שמו"מ שכזה מתנהל), או – גרוע יותר, לפחות עבור העובדים – סגירת החברה. פנינו גם להנהלת ג'ון דיר ווטר בישראל, אך טרם התקבלה תגובה.
אנו נמשיך לעדכן ככל שנדע.