,

בלעדי: מבט אל העתיד

ג'ון פופ (Jon Pope) הוא מעצב תעשייתי המתגורר בניו יורק והעוסק מזה שנים רבות בעיצוב מעשי עבור גורמים רבים בתעשיית הצמ"ה, הרכב, המיכון החקלאי ועוד – בעיקר במולדתו (לאתר המעצב). "מאז שאני זוכר את עצמי היו כל צעצועי דגמי משאיות, רכב מסחרי, מיכון חקלאי או צמ"ה" מעיד פופ על עצמו. ציוד כבד תמיד משך את פופ הצעיר ובמהלך השנים הפך אהבה זו למקצוע.
רכבת קומביינים (Super duty combine train) - כך רואה ג'ון פופ את עתיד התחום ג'ון פופ קיבל תואר בעיצוב תעשייתי מאוניברסיטת ברידג'פורט ב-1992 כאשר עם סיום לימודיו עבד במספר חברות עיצוב כמעצב שכיר, ומזה כ-15 שנה הוא בעל עסק עצמאי הנותן שירותי עיצוב לכל דורש. כיום מציע משרדו שירותי עיצוב ותכנון מוצר למגוון רחב של לקוחות, עם דגש והתמחות בתעשיית הצמ"ה והחקלאות. רוב העבודות אינן יצירות מושלמות של קונספטים עתידיים, אלא מוצרים ארציים יותר, אלמנטים פרקטיים המשתלבים במוצר שלם, דוגמת עיצוב מחדש של תא מפעיל, חלקים חיצוניים, גרפיקה, חופות מנוע או גלגלים וכיו"ב. בנוסף עיצב פופ מלגזות, נגררים, מנופים, משאיות מכרות ענקיות ואף כסאות גלגלים ממונעים, מקצרות, מכבשים ועוד. בין יתר הלקוחות בתחום עבורם ביצע עבודות נמנות חברות ידועות כמו ג'ון דיר, גהל (Gehl), טימברג'ק (Timberjack – מומחית בייצור מיכון מיוחד לתעשיית העץ), גרוב (Grove – יצרנית מיכון חקלאי ומנופים אמריקאית) ועוד.
חלק גדול מעבודותיו של פופ היו על 'קונספטים', קרי: רעיון תכנוני עתידני שאמור להוות בסיס לייצור עתידי. בתכנון שכזה יש לדמיון אמנם תפקיד מכריע, אך כל בורג, אביזר וחלק צריכים להתבסס על טכנולוגיה מוכרת, חוקי פיסיקה ברי קיימה וחוקים, תקנות וסטנדרטים אמיתיים. במילים אחרות: גם אם זה נראה כלקוח מסרט מדע בדיוני – זה אמור להיות ניתן לייצור ובנייה. שאם לא כן, אין הבדל בין מעצב תעשייתי כמו ג'ון פופ לבין ציור דמיוני של ילד…
"יש לי הרגל רע לתכנן מיכון תעשייתי, צמ"ה ומיכון חקלאי עתידי – בזמני הפנוי" מודה פופ. "אני עסוק לא מעט בתכנון וניסיון לחזות כיצד תיראנה תעשיות אלה בעתיד עד שאני חש צורך להעלות את הרעיונות מדמיוני אל צג המחשב, באמצעות תוכנות 3D מתקדמות". בחרנו להציג 5 רעיונות עתידניים של פופ, בתחומים הקשורים בחקלאות; חלק מהם נראה דמיוני וכמעט מופרך, אך ניסיונו הרב יחד עם עבודה אינטנסיבית מול לא מעט גורמים שייצרו לבסוף את מיכון העתיד, מעניקים לקונספטים שלו משקל מינימאלי, שלכל הפחות שווה להציץ בהם. מי יודע? אולי אנו מקבלים כאן הצצה אל העתיד הלא רחוק מדי?

יעה זחלילי (Skid Steer)
ג'ון פופ מכנה את קונספט היעה הזחלילי Kodiak – יצרן דמיוני – ומעבר לעיצוב מלוטש וארגונומיות המהווה את המילה האחרונה בנוחות המפעיל, מוצע כאן רעיון פרקטי חדש; מבנהו החיצוני של ה'קודיאק' מאפשר גלגול קל יחסית בחזרה לאחר התהפכות – לא רק לפנים, אלא גם לאחור. יעה זחלילי (Skid Steer)זאת מתאפשר הודות לצינורות מעוגלים מאסיביים הנמתחים מתחתית הכלי ועד לקצהו הקדמי של הגג, המשמשים הן כקורות הגנה על המפעיל והן כמסילות מעוגלות עליהן יכול הכלי להתגלגל בחזרה על זחליו. פופ טוען שברוב המצבים הכלי יתגלגל בעצמו בחזרה על זחליו, כאשר במצבים בהם הוא תקוע – ניתן באמצעות הכף להחזירו למצב עבודה, מבלי לצאת מהכלי.

יעה זחלילי זעיר (Loader Bot)
כאן מדובר בכלי זעיר המיועד לבצע עבודות הרמה וכף במקומות צרים או כעזרה בעבודות שונות. ככזה הוא תוכנן לכניסה ויציאה מהירים ונוחים, ולמפעיל העומד – הכל לחסוך בזמן ולאפשר שימוש גם לפרקי זמן קצרים של הכלי. יעה זחלילי זעיר (Loader Bot)בנוסף למסעד האחורי ולמשענת הראש ניתן להרים ולהוריד את הרצפה – בהתאם לגובה המפעיל, ובלחיצת כפתור. התפעול אמור להיות קל מכל כלי דומה המוכר לנו; יד שמאל אוחזת ב'ג'וי סטיק' האחראי להזזת הכלי, כאשר יד ימין 'יושבת' בזרוע מיוחדת המעבירה את פקודות זרוע וכף יד המפעיל היישר לכף (או כל כלי אחר) המחוברת לזרוע. המשמעות: המפעיל מבצע את התנועה המבוקשת והזרוע המיוחדת מעבירה אותה במישרין ובמדויק לכף בכלי. לטענת פופ מדובר בשיטת הפעלה מדויקת ביותר שאינה דורשת מיומנות וקורדי נציה גבוהים מצד המפעיל.

מלגזת היגש (Reach Truck)
כאן מדובר בקונספט אמיתי שתוכנן ובוצע עבור יצרן מלגזות ששמו לא נחשף. עבור מי? תוכלו רק לנחש. מלגזת היגש (Reach Truck)מוט ההרמה עשוי שלושה חלקים המשולבים זה בזה ומותקנים בגב המפעיל. המעטפת עשויה חלקה מתכת וחלקה פלסטיק – לטובת חלוקת משקל טובה. המלגזה נשענת על 7 גלגלים כאשר רק אחד מניע, שלושה ניתנים להיגוי ושניים מהם מותקנים מתחת למוט ההרמה, לטובת יציבות ובסיס חזק מספיק למשקל.

טרקטור-על (Super AG Tractor Concept)
ב-1977 חשפה וורסטיל הקנדית מפלצת בעלת 8 גלגלים בשם 'ביג רוי' (Big Roy); היה זה קונספט לטרקטור עיבודים ענק ששקל 26 טון, נשען על 4 סרנים והונע בכל גלגליו באמצעות מנוע קאמינס 19 ליטר עם 600 כ"ס. הכלי לא הגיע לייצור ושוכן כיום במוזיאון במאניטובה שבקנדה, אך שימש כהשראה לג'ון פופ בבואו לתכנן את טרקטור העיבודים האולטימטיבי של העתיד. ההשראה: הקונספט Big Roy של וורסטיל מ-1977ה-Super Duty AG תוכנן כבר לפני כעשור והוא מיועד לגרור מספר כלי עיבודים במקביל – דיסקוסים, מחרשות, מזרעות וכיו"ב, ולמעשה למלא את מקומם של 3-5 טרקטורי עיבודים גדולים בני ימינו. התכנון נמשך עם הפסקות עד שנת 2010 ויועד להגיע למחלקת הפיתוח של אחת מיצרניות הטרקטורים הגדולות (איזו בדיוק – לא צוין), והוא כולל ירידה לפרטי פרטים על מנת להפכו לבר ביצוע. על פי התכנון כולל הטרקטור 2 מנועים עם 900 כ"ס כל אחד, הפועלים בסנכרון ומבוקרים מחשב מרכזי. טרקטור-על (Super AG Tractor Concept)הביצועים אמורים להיות דמיוניים במונחים המוכרים לנו. תא המפעיל יושב על מערכת מוטות הידראוליים וציר המאפשרים להשאירו מאוזן לקרקע בכל מצב – בלי קשר לטופוגרפיה, ומאפשרים פעולה זהה של הטרקטור לשני הכיוונים. בשלב זה נותר הרעיון בתוככי המחשב, ולא נראה שיבשיל כמות שהוא לכדי מפלצת נוסעת בעתיד הקרוב.

רכבת קומביינים (Super duty combine train)
את ההשראה לתכנון מערכת איסוף התבואה העתידית הזו קיבל ג'ון פופ בעת ביקר בחוות ענק באיווה בתקופת הקציר; שורות הקומביינים הגדולים, מלווים בטרקטורים ומשאיות לצידם לאיסוף גרעיני החיטה והתירס, הובילו לתכנון מפלצת פריקה ועצמאית שמפעיל אחד יוכל להפעיל, במקום 3-4 כיום, ושתגיע להספקים וליעילות חסרות תחרות בהשוואה למוכר לנו כיום. רכבת קומביינים (Super duty combine train)הפרויקט הזה תוכנן עבור מגזין מיכון הנדסי אמריקאי ב-2006 והוא כולל קומביין ענק הנשען על 4 זחלים מונעים אליו מתחברים כלי איסוף – למעשה כמה שניתן ונדרש – העוזרים לתנועה קדימה והקולטים את התבואה. כך ניתן לאסוף בזמן נתון הרבה יותר תבואה מהאפשרי כיום, אין צורך בתיאום וב"רדיפת" מובילי המיכלים אחר הקומביין, וחיבור מספר כלי הרכב הזחליליים מאפשר עבודה בכל תנאי קרקע וטופוגרפיה. הקומביין עצמו הוא עצום בקנה מידה של ימינו, כאשר תא המפעיל ניתן למיקום משתנה, הוא "מגיע" אל המפעיל לצורך כניסה ויציאה ובכך גם מתפנה מקום ליחדת ההנעה העצומה, וגם ניתן למקמו בזמן העבודה כך שיאפשר שדה ראיה מיטבי. התכנון מאפשר ליצרן לתכנן ולבנות בסיס דומה הן לקומביין והן לנגררים עם מיכלי האיסוף, על מנת להוזיל עלויות יצור ותכנון. המותג שפופ בחר עבור רכבת הקומביינים נקרא אף הוא 'קודיאק', והוא אינו קיים במציאות.

תמונות נוספות של הקונספטים דנן תמצאו בגלריה המצורפת למטה (2 דפי תמונות)

no images were found