קובוטה M135GX, יקבל תוך כ-3 שנים אח גדוללא מזמן סיפרנו לכם על הגעת סדרה M-X של קובוטה לארץ – סדרת הטרקטורים הגדולה אי פעם מבית היצרן היפני. במסגרת אותה הידיעה חשפנו עוד כי בקובוטה מכוונים גבוה עוד יותר, וכי שמועות – בעיקר מאירופה – מלמדות אודות תוכניות לפתח טרקטור עם 170 כ"ס, שזו למעשה מדרגה אחת גבוהה עוד יותר. עכשיו מתחילה התמונה להתבהר, עם חשיפה (חלקית) של תוכניות קובוטה בתחום החקלאי לשנים הקרובות, וממנה ניתן ללמוד שהכתומים מיפן רחוקים מלשקוט על השמרים וכי היצרן הוותיק מכוון גבוה עוד יותר, ממש אל מרכז המגרש של יצרני הטרקטורים החקלאיים הגדולים מארה"ב ואירופה.

כתום עולה?
קובוטה מוכר פחות – גם בעולם המערבי, אבל בעיקר אצלנו – מהתחום החקלאי גרידא, מהסיבה הפרוזאית שעיקר פעילות היצרן לא התמקדה עד כה בחלקאות מהסוג המוכר לנו. רוב המוצרים של קובוטה הנמכרים בעולם המערבי מיועדים לתחומי הגינון, הבניין והתשתיות, דוגמת מכסחות, מחפרים ויעים אופניים. קובוטה הוא יצרן ותיק שנוסד כבר ב-1893 והתחיל בכלל לייצר צינורות – תחום בו הוא חזק עד היום. היצרן מתמחה גם כיום במשאבות מים, מערכות ביוב, מזגנים תעשייתיים, משקלים, מרכבי ושלדות פלדה למגוון יישומים ויש לו אפילו מחלקה המתמחה בייצור חלקים למכוניות מרוץ – ועוד. קובוטה הוא כמובן גם יצרן טרקטורים לא קטן – בשני מפעלי קובוטה ביפן מיוצרים מדי שנה למעלה מ-100,000 טרקטורים – אך רובם קומפקטיים יחסית והמיועדים בעיקר למשימות גינון או תחזוקה, כאמור. קובוטה מייצר גם מנועים עבור יצרנים אחרים למגוון שימושים, ומדובר בלמעלה מ-500,000 יחידות בשנה. בהחלט לא מספר זניח ובסה"כ זהו קונצרן רב עוצמה ויכולות, שבשנה האחרונה גלגל מחזור של כ-9 מיליארד יורו. רק לשם קבלת הפרופורציות, קונצרן סאמה-דויץ-פאהר סיים את 2012 עם מחזור מכירות של כ-1.2 מיליארד יורו, JCB הבריטית גלגלה בשנה שעברה מחזור של כ-3.25 מיליארד דולר וקונצרן AGCO כולו (מסיי פרגוסון, צ'לנג'ר, פנד, וואלטרה ועוד) – מהגדולים בתעשייה – גלגל כ-10.3 מיליארד דולר.קומביין אורז של קובוטה; תחום בו היפנים נחשבים חזקים באסיה
אבל, מסתבר שקובוטה נחשב – בעיקר במזרח אסיה – ליצרן לא קטן כלל גם בתחום החקלאי, כאשר למשל בתחום הקומביינים לאורז – עסק לא ממש מוכר במחוזותינו – הוא מהיצרנים המובילים. קובוטה מייצר גם קומביינים קונבנציונאליים לדגנים אחרים עבור שווקים באסיה, ומדובר בכלים קומפקטיים ופשוטים יחסית, שהם הנמכרים ביותר בשווקים אלו.
חלקנו אולי גם פספס את העובדה שיצרן המיכון החקלאי הגדול מנורבגיה – קברנלנד – נרכש בשנה שעברה על ידי קובוטה, והיתה זו רכישה אסטרטגית עם שווקי המערב על הכוונת. בקובוטה כבר מדברים על שיווק מוצרי קוורנלנד צבועים בכתום ותחת השם קובוטה – אולי כצעד ראשון להטמיע את קו המוצרים הנורבגי בהיצע הכתום, ומן הסתם לנצל את רשת הסוכנים הגדולה והוותיקה של המותג הנורבגי לצורך התרחבות קובוטה בעיקר באירופה. תחילה יוצעו רק דגמי קוורנלנד תחת המותג קובוטה המתאימים להתחבר לטרקטורים הכתומים (מבחינת גודל והספק נדרש), על מנת להרחיב את ההיצע עבור רוכשי הטרקטורים החקלאיים מתוצרת קובוטה.קוורנלנד הנורבגית נרכשה על ידי קובוטה ב-2012 כחלק מאסטרטגיית ההתרחבות של היפנים

למגרש של הגדולים
עם התפתחות וגידול היקפי ייצור המזון, קידוש היעילות בעבודה והצורך בכלים יותר ויותר חזקים, מתקדמים ובעלי יכולות, עולה ומתפתח תחום הטרקטורים הגדולים לעיבודים. כל מי שבתחום יעיד כי כבר מזמן לא מדובר בגוש ברזל עם מנוע וגלגלים שיודע לגרור משקלים כבדים, אלא במכונות היי-טק אולטרא מתקדמות, עם ביצועים שבעבר הלא רחוק מדי אפשר היה רק לחלום עליהם. בשבוע שעבר, במסגרת מסיבת עיתונאים שערכו קברניטי קובוטה באוסקה שביפן, נחשפו לפחות חלק מהתוכניות של היצרן, והמגמה שהתגלתה בהחלט מחזקת את ההשערות והשמועות שבקובוטה רוצים לעלות ליגה, ולהיכנס במלוא העוצמה גם לתחום הכלים הכבדים. במילים אחרות – הפלישה ה"כבדה" למערב החלה. בין יתר ה'כבדים' מתוצרת מערבית שעל הכוונת של קובוטה: ג'ון דיר סדרה 6R המוצעת בטווחי הספק של 170-210 כ"סאנשי קובוטה חשפו כי עד לשנת 2016 תציג החברה טרקטור עיבודים עם עד 200 כ"ס כאשר הפרטים המעטים הנוספים שנחשפו מדברים על פיתוח עצמי, שימוש במנוע מתוצרת עצמית, 4-צילינדרי קל משקל ומתקדם, עם אופציות לתיבות פאוורשיפט או גיר רציף. מבין הנאמר ניתן להבין שהפיתוח כבר החל וכי הכלים ייוצרו ביפן, עם אפשרות סבירה גם לייצור באירופה – קרוב יותר לקהל היעד החדש. בקובוטה גילו עוד כי במהלך השנים הקרובות "יורחב באופן משמעותי" מערך הסוכנים שלה באירופה, ונתון זה מתחבר לנאמר קודם בהקשר לרכישת קוורנלנד הנורבגית. פרט אחרון שנחשף, המרמז על העתיד לבוא מכיוון קובוטה, מגלה על השקעה גדולה בפיתוח והרחבת היצע הקומביינים של היצרן, עם יעד ראשון להתרחב ולגדול באסיה – באמצעות ליין חדש ומתקדם, אך מבלי לשלול כניסה לתחום גם בשווקים מערביים, מה שאומר היצע כלים חדש לגמרי ושונה מהמוכר אצל הכתומים עד כה. בקובוטה שואפים להגיע למכירת 10,000 טרקטורים גדולים באירופה עד 2018; בהחלט יעד שאפתני שלבטח יגרום לנו להמשיך ולעקוב אחר תוכניות הפלישה למערב של הכתומים מיפן.