,

פרטים ראשונים: UTV ל-4 מהונדה

הונדה Pioneer 700-4שוק רכבי ה-UTV וה-Side by Side כמרקחה; מה שהחל ב-1988, עם השקת הקאוואסאקי מיול 1000 הראשון בשושלת, כפיתרון לצורך שזוהה בשוק החקלאות והתשתיות לרכב קל, פשוט, עמיד וקשוח לנשיאת מטען ושני נוסעים, הפך עם השנים למבול. כיום מיוצרים עשרות רבות של דגמי רכבי עבודה ופנאי על ידי עשרות יצרנים מרחבי העולם, בקטגוריה שמתפרשת על תחום רחב מאי פעם – מרכבי עבודה קשוחים, דוגמת המיול דנן, ועד לבאגים מוטרפים ועתירי הספק המיועדים לביצועי פאן ואטרף גרידא. בארה"ב לבדה, השוק הגדול בעולם בתחום, מוצעים כיום כ-55 דגמים שונים של UTV, כאשר נתוני המכירות של כלים כאלו (בארה"ב) עומד כיום על כ-275,000 בשנה, עם צפי לגידול של 3-5% מדי שנה בשנים הקרובות. בהחלט שוק ששווה להתייחס אליו. הונדה Pioneer 700-4: מתלים ארוכי מהלך (20 ס"מ מלפנים ו-23 מאחור), צמיגים קרביים ומרווח גחון נדיב (27 ס"מ) מבטיחים יכולות שטח ראויות
בשנים האחרונות התפתח שוק ה-UTV לשלושה כיוונים עיקריים, שונים זה מזה; ענף אחד הלך והקצין, ופונה לחובבי הפאן והספורט עם כלים חזקים, מהירים וספורטיביים. הענף השני משכלל למעשה את הגנים הבסיסיים בתחום ומציע כלים המשלבים יכולות עבודה (קרי, בעיקר נשיאת מטען בארגז) יחד עם ביצועים מרשימים בשטח לשני נוסעים, לא פעם אף כאלו הניתן להגדירם כספורטיביים. הענף השלישי הוא הכלים לארבעה, כאשר מדובר בעצם בגרסאות מוארכות של UTV שתוספת האורך בבסיס הגלגלים מנוצל לטובת התקנת עוד שני מושבים. כמובן שבמקביל נותרה הנישה של כלי העבודה ה"בסיסיים", הקשוחים יותר, שהמיול של קאוואסאקי נחשב עד היום לנציג נאמן שלה.
הונדה הצטרפה מאוחר לטרנד, עם השקת ה-Big Red ב-2008 ותחילת שיווקו ב-2009 ולמעשה הועמד מול המיול ד'היום של קאוואסאקי כאלטרנטיבה לכל מי שנדרש לרכב שטח קל, קשוח ויעיל המותאם לשני נוסעים ומטען בארגז. 'ביג-רד' – ה-UTV היחיד עד כה בהיצע הונדה
לאחר כמה שנות שתיקה, עם נציג אחד בלבד בתחום, חושפים עתה בהונדה פרטים ראשונים של ה-UTV השני שלהם בהיצע, ה-Pioneer 700-4 העתידי – UTV ארוך ל-4+מטען שיחל להימכר בסוף שנה זו, כדגם 2014. בניגוד ל'ביג רד' האנמי משהו, הרי שה'פאיוניר' החדש נראה חד, קרבי ומעודכן בהחלט. קל לנחש כי מדובר בצעד ראשון עם ה-UTV החדש, וכי בהונדה ילכו הפוך, וישיקו גרסה קצרה לאחר השקת הגרסה הארוכה, בניגוד למקובל אצל המתחרות דוגמת קאן-אם, פולריס או קאוואסאקי. לא כל הפרטים נחשפו, אך ממה שכבר פורסם, מסתבר של'פאיוניר' החדש כמה וכמה חידושים ופטנטים בלעדיים. ראשית – הארגז האחורי; ברצפתו חבויים צמד כיסאות נשלפים ההופכים את החלק האחורי למותאם להובלת צמד נוסעים נוסף. לפי הצילום המדגים את הפעולה, מדובר ככל הנראה בהליך פשוט וקצר לביצוע. דפנות הארגז הצידיות משמשות בחלקן כדלת כניסה, ובסה"כ נראה כי בהונדה מציעים פטנט יעיל, פשוט ונוח להפיכת הארגז לדו-שימושי. חידוש נוסף הוא בתיבת ההילוכים. במקום גיר רציף כמקובל בז'אנר, מוצע כאן גיר אוטומטי עם 3 הילוכים. ככל הנראה יכלול הגיר 3 מצבים – קדמי, סרק ואחורי – עם יחס העברה יחיד. הדיפרנציאל הקדמי ננעל באמצעות שילוב למצב '4×4 נעול'. ה-Pioneer 700-4 מציע שיטה ייחודית להפיכת הארגז לשני מקומות ישיבה
המנוע הוא יחידת הכוח המוכחת של הונדה, המשרתת גם את ה'ביג-רד' וגם טרקטורון גדול מתוצרתה (Rincon): חד-צילינדרי בנפח 675 סמ"ק מקורר מים ומוזרק דלק. ההספק לא נמסר אך סביר להניח שיהיה גבוה מבטרקטורון ומב'ביג-רד', ויציע מומנט בשרני יותר. המצנן "מתחבא" להגנה מרבית מתחת לחופה הקדמית, וגם הוא גדול מזה שמשרת את ה'ביג-רד' ואת הטרקטורון.
ה- Pioneer 700-4החדש יפנה הן לנדרשים UTV קשוח לעבודה, והן למחפשים רכב פנאי קל ועביר ל-4 נוסעים. מן הסתם הוא יתאים במיוחד למחפשים את השילוב בין השניים. כל הפרטים, בכלל זה גם מחירים, יפורסמו לקראת תחילת השיווק, המתוכנן לקיץ הקרוב. רכבי ה-UTV והטרקטורונים של הונדה לא מיובאים בשלב זה לארץ. לטובת יכולות העבודה מוצעים כושר הגרירה של 680 ק"ג וכושר הטענה בארגז של 454 ק"ג