ענקית הגידולים האורגניים מליטא – AUGA – משיקה טרקטור היברידי "נקי" שמתוכנן להגיע לייצור סדרתי

AUGA M1

ענקית מוצרי החקלאות האורגנית הליטאית AUGA, מיצרניות הירקות, הביצים, החלב והפטריות האורגניות הגדולות באירופה, השיקה טרקטור ראשון פרי פיתוחה תחת השם AUGA M1 . כמצופה מחברה העוסקת בחקלאות ברת קיימא מדובר בטרקטור "נקי" בפעולתו, אשר ההינע שלו מתבצע באמצעות ארבעה מנועים חשמליים (אחד בכל גלגל) המקבלים את כוחם ממנוע מרכזי הפועל על גז מבוסס ביו-מתאן (מחומר אורגני) המתפקד כגנרטור. בחברה טוענים כי לטרקטור הספק המקביל לכ-400 כ"ס המושגים ממנוע דיזל קונבנציונלי. הטרקטור סוחב עימו מיכלי ביו-מתאן בחלקו האחורי האמורים לספק די והותר אנרגיה ליום עבודה ממושך. על פי היצרנית מסוגל הטרקטור החדש לגרור קולטיבטור ברוחב 7 מטרים במהירות 12 קמ"ש ללא בעיה.

AUGA M1

AUGA מטפחת קרוב ל-400,000 דונם של שטח חקלאי ומעסיקה כ-1,200 עובדים. מנכ"ל החברה – קסטוטיס יוסציוס – מסר כי פיתוח הטרקטור נועד לשרת את החברה בגידוליה והוא עומד באג'נדה הנקייה והירוקה של החברה הודות למינימום הזיהום שהטרקטור מייצר. "החברה הבינה כבר לפני מספר שנים שחתימת ה-CO2 של הכלים החקלאיים שלנו אינו עומדת בקנה אחד עם הגישה האורגנית והירוקה שלנו, ומאחר ולא נמצא עד כה מענה ראוי בשוק של כלים נקיים – החלטנו לפתח את הטרקטור M1 בעצמנו".  הטרקטור החדש מהווה רק את הצעד הראשון המתוכנן על ידי AUGA במסגרת היעד שהציבה לעצמה, והוא – להגיע לאפס זיהום סביבתי במהלך גידולי מוצרי החקלאות שלה. החברה פועלת להפוך את כל מהלך ייצור המזון לנקי – מהעיבוד והגידול, עבור באיסוף ובקטיף ועד לאספקה ללקוחות.

AUGA M1

הביו מתאן מיוצר מחומר אורגני – במקרה זה מזבל בקר – ובכך הוא פחות מזהם ופוגע בסביבה מפחם או דלקים המיוצרים מנפט הקבורים בעומק האדמה. הטרקטור החדש אינו כולל מערכת העברת כוח (תיבת הילוכים) גדולה, מסורבלת ויקרה, שכן המנועים החשמליים צמודים לגלגלים ומעבירים את כוחם במישרין. המקום שהתפנה מנוצל לצורך מיכלי ביו-מתאן נוספים. המנוע פועל בסל"ד אידאלי וקבוע ומספק חשמל ישירות למנועים או – כאשר אין צורך במלוא התפוקה – אל מצברים שאוגרים את האנרגיה. זמן הפעולה המוצהר עם מילוי גז אחד עומד על 12 שעות לפחות, על פי AUGA. במטרה לחסוך בניית "תחנות תדלוק" עם גז בכל השטחים שהחברה מעבדת תוכנן הטרקטור כך שניתן לשלוף את מיכלי הגז הריקים ולהכניס במקומם מלאים – גם בשטח, בקלות יחסית ותוך זמן קצר. כך חומר הדלק מגיע אל הטרקטור בשדה ואין צורך שהטרקטור יבזבז זמן יקר ומשאבים בהגעה אל מקור הדלק.

החבה מוסרת כי בכוונתה להגיע במהירות האפשרית לייצור סדרתי של הטרקטור החדש, ולהציעו בשוק לכל דורש. בשלב זה לא נמסר לוח הזמנים המשוער

AUGA M1