יאנמר היפנית חושפת רובוט ריסוס לכרמים שמתיימר לחסוך בעלויות, לדייק את העבודה ולמנוע סכנה מיותרת מהמפעיל. השיווק יחל בקרוב

ענקית הצמ"ה, המנועים והמיכון החקלאי היפני יאנמר (Yanmar) חושפת מרסס אוטונומי יעודי לכרמים. רובוט הריסוס מכונה YV01 והוא נמצא בשלבי בחינה וניסוי אחרונים, עם כוונה להתחיל בשיווק במהלך המחצית השנייה של 2022.

הרובוט נע על זחלים ולפיכך מסוגל לפעול בתנאי השטח הקיצוניים ביותר, כפי שכרמים לא פעם מתאפיינים בהם (שיפועים, מצע לח וכיו"ב). הרובוט מונע על ידי מנוע בנזין עם מיכל דלק בנפח 19 ליטרים, המאפשר פעולה רציפה ממושכת. הרובוט מיועד להחליף טרקטור עם מרסס ומפעיל בשר ודם ולהציע מעבר לחיסכון בכוח האדם גם ייתרון בטיחותי הן מבחינת הסכנות שבתפעול ציוד חקלאי בתנאים האלו והן כמובן מן ההיבט של הגנה בפני ריסוס חומרים רעילים. כמובן שרובוט שכזה מסוגל לעבוד סביב לשעון ללא הצורך במנוחה.

ביאנמר מצהירים על כושר טיפוס של 45% (למעלה מ-20 מעלות) כשהוא בעומס מרבי בכל תנאי שטח, תוך פגיעה מינימלית בקרקע, הודות למשקל הנמוך יחסית ולהישענות על זחלים הממזערים את דחיסת הקרקע. באורך תמוה המנוע המניע את הרובוט הוא מתוצרת הונדה דווקא, ניזון מבנזין והוא מספק 27 כ"ס. הרובוט שוקל – מוכן לעבודה – טונה אחת, מתוכה 200 ליטר חומר ריסוס. מהירות העבודה היא 4 קמ"ש.

רובוט הריסוס האוטונומי מופעל על ידי מחשב הניזון מנתונים המגיעים באמצעות GPS ומכאן הוא מסוגל לנוע בדיוק רב בכרם, בכלל זה להסתובב עצמאית בסוף השורה.

מערכת המתזים מתיימרת לפעול בעזרת חיישנים ולדייק בכמויות וכיוון הריסוס באופן מרבי, והיא מתוכנת לרסס הן פנימה (כאשר הגפן עוברת מתחת ובתוך המרסס) והן החוצה. בכך נחסך חומר ריסוס רב והצמח מקבל רק את מה שהוא צריך, ובמינון הנכון – טוענים ביאנמר.

לא ידוע לנו על זכיין בישראל לציוד החקלאי של יאנמר. זכיינית הצמ"ה של המותג היא חברת דיזל ציוד בע"מ