, ,

CNH משביתה מפעלי ייצור

החברה האם של ניו הולנד, קייס, איווקו ועוד משביתה מפעלי ייצור בשל מחסור בשבבי מחשב

צרות האספקה והייצור בעולם המיכון החקלאי לא מפסיקות; לאחר שבשבוע שעבר דיווחנו על שביתה במפעלי ג'ון דיר בארה"ב, מודיעה עתה ענקית המיכון החקלאי, המשאיות והמנועים האיטלקייה CNH (כיום חלק מקונצרן פיאט) על הקטנת הייצור ובחלקם – אף השבתת הייצור – במפעלי ניו הולנד, קייס, איווקו ושטאייר באירופה.

ההשבתה מתוכננת בשלב ראשון לשמונה ימים והיא נובעת בעיקר בשל מחסור באספקת 'צ'יפים' (סמיקונדקטורים) בהם משתמשים בייצור כל מערכות ההינע, המחשוב והאלקטרוניקה בציוד המודרני – מנועים, תיבות הילוכים, מערכות פיקוד ושליטה ועוד. בעיית אספקת ה'צ'יפים' היא צרה צרורה שגורמת לנזקי עתק בתעשיית הרכב בשל מגיפת הקורונה; הסבר קצר: עם תחילת מגיפת הקורונה הגיבו יצרניות רכב (בעיקר) רבות בפאניקה מסויימת, בכך שהקפיאו את הזמנות אותם רכיבי מחשב מהיצרניות. החשש היה שהייצור ירד ושההזמנות תהיינה לחינם. יצרניות הצ'יפים מצידן התעשתו מהר והחלו להתמקד בשווקים אחרים שצמחו בשל הקורונה (בעיקר המחשבים הביתיים, הטלפונים והטאבלטים), ועכשיו, כאשר היצרניות רוצות להמשיך במלוא עוצמת הייצור שלהן הספקים כבר לא עומדים בתור, ובמקביל מייצרים בעיקר עבור לקוחות אחרים, מה שמקטין את היכולת לספק שוב את הרכיבים החסרים לתעשיית הרכב. המחסור ב'צ'יפים' נוגע לרוב היצרניות הגדולות בעולם, והוא מוביל לא פעם אף להשבתה מלאה של הייצור.

בנוסף למחסור ב'צ'יפים' נוצר גם מחסור בחלקי פלסטיק וגומי, צמיגים, חיווט חשמל ועוד. יו"ר CNH, סקוט ויין, תיאור את הסיטואציה כ"ברוטאלית". הוא הוסיף בראיון למגזין ולאתר החקלאות רב התפוצה Farm Journal כי "מדובר בבעיית אספקת החלפים/ציוד המורכבת והמסוכבת בה נתקלתי; הצוותים שלנו עושים כל מאמץ להתגבר על הבעיה ולחזור לפעילות מלאה בהקדם האפשרי".

בשלב זה עוד לא ברור מתי תחזור פעילות הייצור במפעלי CNH לפעילות מלאה, ומה תהיינה ההשלכות על האספקה ללקוחות. נמשיך לעדכן