Lely ההולנדית משיקה אב טיפוס ראשון של רובוט המבצע את כל תהליך האבסת ירק לבהמות באופן אוטומטי

Lely ההולנדית משיקה אב טיפוס פועל – ראשון מסוגו – של מכונה אוטונומית המבצעת את כל תהליך האבסת ירק לבהמות באופן אוטומטי, מתחילתו ועד סופו. למעשה מדובר ברובוט המכונה Exos המבצע את כל הטיפול בקציר, איסוף, הובלת ופיזור הירק לבקר עצמאית. על פניו נראה כי תחום נוסף בעולם החקלאות עומד לעבור בעבודת כפיים או לכל הפחות- עבודה בניצוח בן אנוש, לעבודה המבוצעת על ידי רובוטים, ללא התערבות אדם.

במקומות רבים בעולם האבסת בהמות באמצעות ירק מהוה חלק ניכר מסך ההאבסה, בעיקר בשל העונות הארוכות בהן מוצע ירק בשדות, במדינות ברוכות גשמים. מסיבה זו מדובר לא רק בחיסכון בעלויות ובמקור חשוב של מזון אלא גם במלאכה הדורשת לא מעט שעות עבודה, ציוד והיערכות. הרובוט המהפכני של Lely מונע על ידי חשמל, ו"יודע" לבצע את כל מלאכת ההאבסה בכוחות עצמו ובאופן עצמאי – מהכניסה והיציאה האוטומטיות לעמדות הטעינה, עבור בהגעה אל השדה, מציאת הצמחייה הרלוונטית, קציר שלה, איסוף אל תוך המיכל האינטגראלי, נסיעה חזרה אל האבוס ופיזור הירק.

אנשי Lely מדגישים כי אספקת ירק טרי באופן שכזה מעלה את הערך התזונתי שלו ב-10-20% ביחס לירק הנקצר באופן מסורתי ומוכר; המעבר הישיר מהשדה אל המיכל ומשם היישר לאבוס – ותוך זמן קצר במיוחד – משמר טוב יותר את הערכים התזונתיים, מסבירים ב-Lely, כאשר מסתבר שכל מעבר של ירק ממקום למקום, אגירתו והמתנה עם פיזורו – גם כשמדובר בדקות – פוגע בטריותו, וכפועל יוצא באיכותו. במילים אחרות: על פי היצרנית מציע ה-Exos של Lely לא רק יתרון משמעותי בנוחות ובחיסכון שבעבודה, אלא גם ירק עשיר ואיכותי יותר, בשל קיצורי הדרך מהשדה אל האבוס.

Lely Exos מוגדר כאמור כאב טיפוס, אך כבר הוחל בניסויים בתנאי אמת בכמה משקים נבחרים בהולנד. החברה מדווחת כי הפיתוח "יימשך במהלך השנים הקרובות" עד להגעה לכדי מוצר מוגמר, המוכן ליצור סדרתי ולשיווק. ב-Lely מדווחים עוד כי אחד הנושאים עליהם עובדים אנשי הפיתוח בהקשר ל-Exos הוא הוספת מיכל דשן, כך שניתן יהיה גם לדשן את הירק מיד לאחר הקציר – מה שיחסוך עוד מהלך של ציוד קונבנציונלי על השדה. מן הסתם אין תאריך השקה משוער או מחיר צפוי, אבל נראה שהרעיון בהחלט יעבור משלב אב הטיפוס למוצר מוגמר תוך שנים ספורות. האם מכונה שכזו תעשה מהפיכה ברפתות? לא מן הנמנע שבהחלט כן