,

מהפך קומפוסט חשמלי (וידאו)

מומחית לציוד קומפוסט אוסטרית ומדענים מאוניברסיטת גראץ נמצאים בסיום פיתוח קומפוסטר חשמלי ואוטונומי המבטיח מהפכה בתחום, תרתי משמע

מדענים מאוניברסיטת גראץ (Graz) שבאוסטריה בשיתוף יצרנית הציוד והמיכון לתעשיית המחזור Pusch & Schinnerl GmbH (האוסטרית אף היא) נמצאים בשיאו של הליך פיתוח ובחינת מהפך קומפוסט תעשייתי חשמלי ואוטונומי. המהפך העצמאי נע על זחלים וייעודו הוא לטפל בהכנת הקומפוסט באופן עצמאי, ללא התערבות אדם ועל טהרת החשמל, קרי: תוך מינימום רעשים, אפס פליטת מזהמים ועלויות שוטפות נמוכות משמעותית מהעלויות הכרורות בהפעלת מהפך עם מנוע בעירה פנימית.

המהפך מונע באמצעות מנוע חשמלי המקבל את כוחו מצבר סוללות נטענות. על החלק המכאני והביצועי של המהפך אחראית חברת Pusch & Schinnerl GmbH כאשר על פיתוח המערכת החשמלית והניהוג/תפעול האוטונומיים אחראי צוות המדענים מהאוניברסיטה. אלו האחרונים משלבים בהליך פיתוח מערכת ניהוג אוטונומי המותאמת לכלי הנע על זחלים ובמהירות נמוכה במיוחד.

הרקע לפיתוח מהפך חשמלי ואוטונומי טמון בעלויות הגבוהות מאוד ולמעשה – בחוסר ההתאמה המשווע – שבהפעלת ציוד שכזה עם מנוע בעירה פנימית, לרוב דיזל. ההספק הגבוה הנדרש לביצוע פעולת ההיפוך (שככל שתבוצע יותר – כן יייטב, הן לאיכות הקומפוסט והן למהירות הכנתו) בשילוב מהירות העבודה האיטית במיוחד (50 עד 300 מ'/שעה) הופכים את מלאכת המהפכים מונעי הדיזל ליקרים, רועשים ובזבזניים בצריכת הדלק. בנוסף – מנוע דיזל העובד במלוא העוצמה במהירות איטית פולט כמות גבוהה של גזים רעילים, חום ורעש.

מפתחי המהפך החשמלי עוסקים בשלב זה בשיפור וכיול סופיים של מערכות התפעול האוטונומיות ובהכנת המוצר לקראת ייצור סדרתי – על ידי Pusch & Schinnerl GmbH – שאמור להתחיל ב'מהלך 2021'. רק בכדי לסבר את האוזן נציין כי באוסטריה לבדה יש למעלה מ-400 מתקנים לייצור קומפוסט, המעבדים מדי שנה יותר ממיליון טונות של חומר אורגני לכדי קומפוסט. מחירים טרם פורסמו