, ,

קומביינים חדשים לירק מקלאאס (וידאו)

קלאאס משיקה את סדרה 900 במהדורה חדשה ומשופרת במסגרת תערוכת 'אגריטכניקה 2019'

קלאאס (CLAAS) הגרמנייה, יצרנית המיכון והציוד החקלאי הגדולה בעולם שהנה בבעלות משפחתית, משיקה את הדור הבא של הקומביינים לירק מסדרה 900 הוותיקה מתוצרתה תחת השם קלאאס יגואר 930-990. בתוך כך מושג הקומביין לירק החזק אי פעם מתוצרת קלאאס – היגואר 990 שמנועו מציע 925 כ"ס. דגם זה מבטיח ספיקה מרשימה של עד 380 טון לשעה. הרענון המקיף האחרון שסדרה זו עברה (יחד עם הדגמים הקטנים במעט מסדרה 800) היה בסוף 2016.

הדור הבא של הקומביינים הגדולים לירק מבית קלאאס כולל שבע גרסאות: יגואר 930 (עם 462 כ"ס), יגואר 940 (530 כ"ס) עם מנועי מרצדס 6-צילינדרים בנפח 12.8 ליטר, יגואר 950 (585 כ"ס) ויגואר 960 (653 כ"ס) עם מנועי מרצדס 6-צילינדרים בנפח 15.6 ליטר, יגואר 970 (790 כ"ס, מנוע מ.א.ן 6-צילינדרים בנפח 16.2 ליטר), יגואר 980 ויגואר 990 (850 ו-925 כ"ס בהתאמה, מנוע מ.א.ן V12 בנפח 24.2 ליטר). הקלאאס 990 החדש מחליף את ה-980 כספינת הדגל של היצרנית בתחום הקומביינים לירק. נזכיר כאן כי הקרונה Big X 1180 הוא עדיין הקומביין לירק החזק בייצור, ולמעשה הכלי החקלאי החזק ביותר בשוק כיום, הודות למנוע הליבהר שלו המציע 1,156 כ"ס אימתניים.

כל הגרסאות מציגות עלייה בהספק עם הבטחה לירידה בצריכת הדלק, וכולן מוצעות הן עם גלגלים סטנדרטיים והן עם מערכת הזחלים של קלאאס המכונה Terra Trac – לבחירת הלקוח. מערכת זו נועדה לאפשר כניסה לשדה גם בתנאי לחות ובוץ קיצוניים – לחם חוקם של לא מעט חקלאים באירופה, ואף נסיעה על הכביש הסלול עד למהירות מרבית של 40 קמ"ש, בבטחה ותוך שמירה על אחיזה טובה וצפויה. יציבות משופרת, ביחס לדגמי סדרה 900 היוצאת, מושגת באמצעות הארכה קלה של בסיס הגלגלים, קרי: שינוי בשלדה, הכולל גם חיזוקים נוספים.

כאמור, מערכות ניהול המנועים בכל הגרסאות עודכנו, לטובת ניצולת טובה יותר: ההספקים עלו במקצת, וכך גם נתוני המומנט – המגיעים עתה לשיאם בטווח סל"ד נמוך יותר, ובמקביל מובטחת ירידה בצריכת הדלק. כמובן שכל המנועים עומדים בתקן האירופאי 'שלב 5'.

מערכת השליטה והבקרה של קלאאס – CEBIS – מוצעת כאן בדור חדש ומעודכן, ומאפשרת בקלות ובנוחות רבה מעד כה גישה מהירה לכל פונקציות המכונה, בכלל זה כיולם, כיוונם ועדכון הנתונים בהם. מערכת זו ניתנת לתפעול דרך פאנל כפתורים וידיות או באמצעות מסך מגע גדול. מיקום המתגים ואמצעי התפעול עודכן אף הוא, לטובת הנדסת אנוש טובה יותר, וכך גם כל יחידת ההיגוי וה'גוי-סטיק'. מערכת ההגה הנה דינאמית, ומספר הסיבובים הנדרש של גלגל ההגה מנעילה ולנעילה משתנה בהתאם למהירות הנסיעה באופן אוטומטי, אך ניתן לקבוע את המדדים מראש, ואף תוך כדי עבודה באמצעות מערכת ה-CEBIS.

מערכת חדשה נוספת היא מערכת ה-Cemos Auto Performance המתאמת לכאורה בין פעולת המנוע לעומס המופעל על הקומביין; בין יתר הפעולות שלה היא מאפשרת קיבוע גובה הסל"ד למצב קבוע, כאשר שינויי המהירות והעוצמה נעשים דרך מערכות העברת הכוח – ככל הניתן. כאשר נוצר הצורך בעוד הספק או מומנט – משנה המערכת אוטומטית את הסל"ד לזמן הנדרש, ומחזירה אותו לגובה שנקבע לאחר מכן, הכל ללא התערבות המפעיל. מערכת זו מתיימרת לנצל באופן מיטבי את תפוקת המנוע לפי הצורך, ובכך חוסכת אנרגיה, קרי: דלק. מערכת זו חשובה במיוחד לתנאי העבודה המאפיינים לא פעם עבודות קציר ירק באירופה, המתבצעות לעיתים בתנאי קיצון של בוץ, לחות ותנאי קרקע תובעניים במיוחד. במצבים אלו מבטיחה המערכת שחרור המפעיל מהטיפול בעבירות, למשל, לטובת הפעלת מערכות הקציר באופן מיטבי וההתרכזות בהן.

דגמי היגואר מסדרה 900 מצויידים במערכת תופים, להבים ומנגנון זרימת הירק חדשה ויעילה מבעבר, המאפשרת בין היתר קביעת אורך הקיצוץ גם תוך כדי עבודה וקבלת נתוני אחוזי לחות באופן רציף. מערכת התוף החדשה מכונה V-Max 42 והיא כוללת 442 להבים העשויים מסגסוגת עמידה מבעבר, המבטיחה איכות וקלות קיצוץ חסרי תקדים. כמות הלהבים הזו מאפשרת 25,200 חיתוכים בדקה והיא מיועדת לטפל בתבואות כמו תירס – גם בצפיפות גבוהה במיוחד, עם אפשרויות לחיתוכים בטווח האורך שבין 3.5 ל-12.5 מ"מ. בעבודה עם ירק קשיח פחות ניתן לעבוד עם פחות להבים – 14 בלבד, ועדיין לקבל מהירות עבודה ואיכות עבודה חסרת תחרות, על פי קלאאס.

בקלאאס מפרטים לגבי שיפור ועדכון כמעט כל חלק ומכלול במערכת הקיצוץ, עד כדי הגדרת הקומביינים מסדרה זו הלכה למעשה כחדשים. בשורה התחתונה מובטחת עבודה יעילה ומהירה יותר, באיכות גבוהה עוד יותר ממה שהכרנו בסדרה 900 היוצאת, ותוך בלאי וצריכת דלק נמוכים יותר. יבואנית קלאאס לארץ היא חברת אגרו תמיר מכפר תבור.