Belarus 5022
Belarus 5022

Belarus 5022

יצרנית הטרקטורים MTZ מבלרוס, מדינה בברית המועצות לשעבר, חושפת אב טיפוס של טרקטור קונבנציונלי (עם גלגלים אחוריים גדולים מהקדמיים ושאינו פירקי) המציע 500 כ"ס. מדובר לא רק בטרקטור החזק אי פעם לצאת מפעל מהגוש הסובייטי לשעבר, אלא בטרקטור המיישר קו עם הטרקטור החזק ביותר בשוק כיום – הפנד 1050 Vario. יש לציין כי מבחינת רמת טכנולוגיה, אלקטרוניקה ומחשוב אין ממש מה להתחיל ולהשוות בין שני הטרקטורים, שכן פנד נחשב לטרקטור המתקדם ביותר כיום בשוק, מעבר להספקו חסר התקדים, אך הקונספט והבסיס הרעיוני הם דומים; כמו פנד עם ה-1050 Vario כך גם MTZ עם ה-Belarus 5022 הוא טרקטור קונבנציונלי הגדול במידה אחת ביחס לטרקטורים החזקים בסגמנט עד כה, והוא נועד להציע תפוקות שהיו עד כה נחלת טרקטורים פירקיים גדולים וכבדים משמעותית בעלויות התפעול והתחזוקה, ובמשקל עבודה נמוך משמעותית.
בחזית ה-Belarus 5022 מותקן מנוע קטרפילר ענק בעל שש בוכנות ובנפח 18.1 ליטר, המייצר, כאמור, 500 כ"ס. הכוח מועבר אל ארבעת הגלגלים באמצעות תיבת הילוכים מתוצרת ZF בתצורת PowerShift עם 16 הילוכים לפנים ו-8 לאחור, המאפשרת מהירות מרבית של 38 קמ"ש. אב הטיפוס צויד בזרועות אחוריות המסוגלות להרים 11.5 טון וזרועות קדמיות המסוגלות להרים 5.5 טון. רדיוס הסיבוב עומד על 7.5 מטרים בלבד. אורך ה-5022 הוא 705 ס"מ, הרוחב הוא 310 ס"מ והגובה הוא 390 ס"מ. מידות הצמיגים הן 650/65 R 38 מלפנים ו-750/75 R 46 מאחור.

Belarus 5022

Belarus 5022

MTZ פיתחו את הטרקטור החדש בשיתוף קונצרן Zeppelin הגרמני, בין היתר היבואן ומפיץ קטרפילר בגרמניה. המנוע עומד בתקני יורו 5, כך שניתן לשווק ולמכור את הטרקטור המגודל גם במערב אירופה, לפחות באופן תיאורטי. למדינות בהן דרישות פליטת המזהמים נמוכות יותר (דוגמת מזרח אירופה, רוסיה וכיו"ב) יוצע הטרקטור עם מנוע העומד בתקני יורו 3 המחמירים פחות. מהיצרנית הודיעו כי אב הטיפוס מסיים בקרוב את שלב הבחינה והניסוי, ואז יוחל בייצור הסדרתי של הטרקטור.

ה-Belarus 5022 המיועד יוצע כאלטרנטיבה זולה הן לטרקטורים פירקיים גדולים, כבדים ויקרים יותר, הן לפנד ואריו 1000, כאמור, אך גם לג'ון דיר סדרה 8R העתידי, שהשמועות אודותיו מדברות על גרסת קצה שתציע לפחות 500 כ"ס. הענק הבלרוסי אמור לבלוט בפשטות טכנולוגית, תחזוקה זולה יותר ומחירי רכישה נמוכים משמעותית ביחס למתחריו המערביים המתקדמים. הייצור והשיווק הסדרתיים צפויים להתחיל במהלך הרבעון הראשון של 2020.