, , ,

מכירות טרקטורים ב-2019 – סיכום חצי שנתי

ג'ון דיר מסדרה 8R

ג'ון דיר מסדרה 8R

אמצע השנה כבר עבר, וזה הזמן לרכז את נתוני מכירות הטרקטורים לשנה זו בכדי לראות כיוונים, מגמות, שינויים והפתעות, אם ישנן בתחום. ויש כמה… כמובן ש"זה לא נגמר עד שהגברת השמנה תשיר", אבל לאחר מחצית שנת הפעילות, ובהשוואה לנתוני כל השנה החולפת, ניתן כבר לקבל הערכות לאן פני הדברים, מי מהיבואנים עלול לסיים את השנה עם חיוך ומי מהם – עם פרצוף מאוכזב.
שנת 2018 הסתיימה עם סך מכירות של 832 טרקטורים – ירידה קלה של כ-6% בהשוואה לסיכום מכירות הטרקטורים ב-2017. עד וכולל סוף יוני נמכרו בישראל 486 טרקטורים חדשים, וזאת על פי נתוני משרד התחבורה הרשמיים. קשה להאריך כמה מתוך סך כל הטרקטורים הנמכרים במהלך כל השנה נמכרים מדי חודש בחודשו, אבל אם נדבוק בנתונים אלו כמדד להמשך, הרי שניתן להכפיל את המספר הזה בכדי להעריך את השורה התחתונה בסוף השנה, וזו תגיע לנתון המאוד מרשים של 972 טרקטורים – מספר הגבוה משמעותית ביחס לסך המכירות ב-2018. כמובן שהסיכוי שכך תסתיים השנה הוא כמעט אפסי, בעיקר בגלל שבמציאות לא נחלקות המכירות באופן שווה בין חודשי השנה, אבל ניתן להעריך מכמות הטרקטורים שנמכרו עד כה שהמגמה היא חיובית, עם הימור מחושב שהשנה תסתיים טוב מקודמתה. זהו כאמור הימור שלנו, אבל הנתונים עד כה אופטימיים, ויכלו גם להראות מספרים הרבה יותר נמוכים…

טרקטור למטעים ניו הולנד T4

טרקטור למטעים ניו הולנד מסדרה T4

המעניין יותר הוא בכניסה לרשימות ולמספרים, במטרה לנסות ולהבין לאן זורם השוק, היכן ממוקמים רבי המכר של השנה שעברה ואיך נמכרים הטרקטורים לפי מותגים.
את ראש הטבלה תופס עד כה המותג ניו הולנד עם 100 מכירות מדווחות עד כה. אם במהלך כל השנה שעברה נמכרו 167 טרקטורים כחולים של המותג, הרי שלסמן 100 כלים בטבלה כבר לאחר מחצית השנה מהווה ללא ספק אבן דרך מעודדת מאוד לאנשי ניו פלדמן, היבואנית. במידה ומגמה זו תימשך ניתן לצפות לשינוי מיקומים על הפודיום בסוף השנה, לאחר שבשנה שעברה נמכרו הכי הרבה טרקטורים מתוצרת ג'ון דיר (171) – לפני 167 הכלים של ניו הולנד, כאמור, ו-132 הטרקטורים החדשים שנמכרו מתוצרת לנדיני.

John Deere 5100M

John Deere 5100M

אנשי מפרם, יבואני ג'ון דיר, מסרו 90 כלים עד יוני, כולל – פער קטן מול ניו הולנד שבהחלט עוד יכול להשתנות עד לסוף השנה. גם עבור ג'ון דיר מדובר בנתון מכירות מעודד, בהתחשב שבסיכום כל השנה שעברה מסרו אנשי מפרם 155 טרקטורים של ג'ון דיר ללקוחות. סיכום השנה שעברה הגיע לכדי 171 טרקטורים חדשים של ג'ון דיר בסה"כ, אך 16 מהם יובאו על ידי י. קמחי, קרי: כלים קומפקטיים יותר, מסדרה 4 ומטה. י. קמחי, יבואנית הטרקטורים הקומפקטיים, כלי הרכב התפעוליים וציוד הגינון של ג'ון דיר מסרו עד כה 3 טרקטורים בלבד מהסגמנט אותו מייבאת הזכיינית השנייה בישראל של המותג הירוק – שלושתם מסדרה 4. ב-י. קמחי יכולים להתעודד ממכירות רכבי העבודה שלהם, שעד כה נמסרו מהם לא פחות מ-40 כלים ללקוחות.

לנדיני Rex 4

לנדיני Rex 4

לנדיני (מיובא על ידי דוד צ'פניק ובניו) מכרו 80 טרקטורים חדשים במהלך ששת החודשים הראשונים של השנה, ואם נמשיך עם אותן ההערכות אופטימיות לגבי השלכת נתון זה על סך המכירות השנתי הצפוי, הרי שגם אנשי יבואן הכחולים מאיטליה יכול לראות אופק אופטימי, בהתייחס לסך מכירות השנה שעברה שעמד על 132. עד כה, אם מגמות אלו תימשכנה, צפויים שלושת המותגים דנן לתפוס גם השנה את שלושת המקומות העליונים בטבלה, כשכרגע נראה שיש סיכוי ריאלי שהמקומות 1 ו-2 יתחלפו. המקום השלישי – לנדיני – נראה כסגור כבר מעתה.

DEUTZ-FAHR 5120C

Deutz-Fahr 5120C

אם נעבור הלאה, למיקומים שמתחת ל"שלוש הגדולות", נגלה שכאן מתחיל ה'אקשן' האמיתי. המקום הרביעי עד כה במכירות טרקטורים בישראל מאויש במפתיע על ידי דויץ-פאהר. ולא בחסד; אם במהלך כל שנת 2018 נמסרו 57 טרקטורים איטלקיים/גרמניים בירוק בהיר לחקלאי ישראל, הרי שבסוף יוני כבר עברו אנשי המכירות של צ.ל.ע – היבואנית – את ההישג הזה, עם סך של 58 מסירות טרקטורים חדשים. אם מגמה זו תימשך, צפויה ללא ספק הפתעה של ממש בשוק המקומי, עם סוג של "התעוררות" או התבססות המותג – תלוי בעיני המתבונן – שהתחיל כאן ברעש מבטיח אך ירד לאיטו בנתוני המכירות עם השנים, במגמה מדאיגה מבחינת היבואן. מהמותג סאמה – למעשה כלים זהים לאלו של דויץ-פאהר, אך השונים בצביעה (הכתומה) ובעיצוב החיצוני, לא נראה שגם השנה ירוו נחת אצל אנשי צ.ל.ע, עם סך מסירות של 3 כלים בלבד (במהלך כל 2018 נמסרו 4 טרקטורים חדשים של סאמה). אז יכול להיות שהרסנו לאנשי צ.ל.ע את ההפתעה, אבל זו הפתעה ללא ספק טובה מבחינתם, למרות שמעכשיו יופנו אי אלו מבטים לכיוון המותג, עם רף ציפיות שרק עולה.

קובוטה סדרה M5

אחרי ההפתעה החיובית של דויץ-פאהר, אנו מגיעים להפתעה חיובית נוספת, אם כי צנועה יותר, והיא באחריות המותג קובוטה. המותג שכבר הספיק להגיע למקום השלישי בשוק אצלנו, עם מכירות שעלו מדי שנה, חווה בשנתיים האחרונות נסיגה של ממש במכירות. קובוטה נחשב מותג פרימיום ומתחרה בעולם במותגים כמו ג'ון דיר, דגמי הפרימיום של קייס וניו הולנד, פנד וכיו"ב. אם במהלך כל שנת 2018 נמכרו 95 טרקטורים של קובוטה (לעומת 128 ב-2017) הרי שמכירת 53 טרקטורים עד כה השנה הוא נתון בהחלט מעודד, שאולי מצביע על מגמה חיובית חדשה. השנה מציעה היבואנית (מכשירי תנועה) גם לראשונה רכב עבודה – ה-RTV 900 – המצליח מאוד בסגמנט רכבי העבודה הקשוחים בעולם, והמתהדר במערכת העברת כוח הידראולית, ומן הסתם יוכל לתרום את חלקו בהכנסת מזומנים לקופה. המכירות רק החלו לפני חודשים ספורים ובטבלה הרשמית מטעם משרד התחבורה כבר מצוינים 2 כלים ראשונים שנמכרו.

hattat-240s

האטאט 240S

המותג הטורקי HATAT, שקיבל עם כניסתו לארץ לא מעט יחס כשל קוריוז שולי, הספיק כבר להפתיע בגדול במהלך שנת 2018 עם 53 טרקטורים שנמכרו – רובם מדגם ה-240S שהוא למעשה מסי פרגוסון MF240 קלאסי והזכור לטוב המיוצר עד היום כחדש במפעל בטורקיה. אז אם בסיכום השנה הקודמת עוד נשמעו יבואנים שפקפקו בהמשך ההצלחה וייחסו אותה לסיבות מסיבות שונות, הרי שהמצב עד כה צריך להטרידם ביתר שאת; במהלך ששת החודשים הראשונים של 2019 נמסרו על ידי אנשי א.ל. טרקטורים, היבואנית, כבר 39 טרקטורים חדשים מתוצרת האטאט. לא צריך להיות גאון בחשבון בכדי להבין שיש סיכוי שאם מגמה זו תימשך, הרי שהשנה יימכרו עוד יותר טרקטורי האטאט מבשנה שעברה. מספרים כאלו כבר ממקמים יבואן טרקטורים גבוה ברשימת המסירות בישראל וסביר להניח שבמידה והשנה תסתיים שוב עם מספרי מכירות גבוהים, לא יישארו מתחרים רבים שיזלזלו ב"קלאסיקות המודרניות" המיובאות מטורקיה. נזכיר שהאטאט מייצרים ומייבאים לארץ טרקטורים גם מתקדמים ומודרניים יותר, בנוסף ל-240 הקלאסי.
המשך רשימת המסירות כולל טרקטורים ספורים לכל מותג, במספרים שבלתי אפשרי לחזות לאן הרוח מנשבת. בסיכום השנה נראה את כל הנתונים המדוייקים, ונתייחס כמובן לכולם.

ג'ון דיר 5100M

ג'ון דיר 5100M

מבחינת גרסאות הטרקטורים הספציפיות שנמכרו, נראה כי צפויים חילופי גברי בפסגה, ולא רק בין המקום הראשון לשני; הטרקטור הנמכר ביותר עד כה השנה הוא האטאט 240 ממנו נמסרו 30 יחידות. נזכיר כי בכל השנה שעברה נמסרו 31 טרקטורים מדגם זה. ג'ון דיר 5100M – מלך המכירות בשנה שעברה (43 כלים) – נמכר עד כה 15 פעם "בלבד", ודגם זה יזדקק לנס בכדי לשמור על הבכורה גם השנה. הדגם הספציפי הנמכר ביותר של קובוטה הוא ה-M5101N ממנו נמסרו עד יוני כולל 17 כלים – לעומת 22 כלים כאלו שנמכרו במהלך כל 2018. אם נוסיף לרשימה את גרסת ה-M5091N הזהה, למעט הספק מנוע נמוך במעט, ממנה נמכרו 15 כלים עד כה, אזי כבר במחצית העונה כמעט והשתוו מכירות סדרה M5 לסך מכירות הסדרה בכל שנה שעברה; אז מכרו אנשי היבואנית 34 טרקטורים מסדרה זו.
את המשך דירוג מכירות הטרקטורים בישראל לפי דגם/גרסה ממלאים עד כה – בסדר יורד – לנדיני GF DT100 עם 13 טרקטורים שנמסרו, דויץ 4100E, לנדיני רקס DT90 וניו הולנד T4.100F שמכל אחד מהם נמסרו 12 כלים ודויץ אגרופלוס F80.4 עם 11 כלים.

John Deere 7310R

הקטגוריה הבכירה – טרקטורים מעל 250 כ"ס – היא הקטנה ביותר מספרית, אבל לבטח היוקרתית ביותר. בסה"כ נמכרו במהלך כל שנת 2018 12 כלים בקבוצת ההספק העליונה, ו-10 מתוכם היו מתוצרת ג'ון דיר, סדרה 8R ליתר הדיוק, ששלטו בסגמנט ללא עוררין. שני הכלים הנוספים היו קייס מאגנום. השנה, נכון יותר – במחצית הראשונה שלה – נראה סגמנט זה אופטימי מתמיד, כאשר עד כה נמכרו כבר 12 טרקטורים מקטגוריה זו – כמות שב-2018 נדרשה שנה שלמה בכדי למכור. מלך הקטגוריה נותר ללא עוררין בצבע ירוק, כאשר עד כה נמסרו 9 טרקטורים מסדרה 8R, שני טרקטורים מסדרה 7R (גרסאות עם 310 כ"ס) וטרקטור אחד מתוצרת JCB הבריטית (Fastrac 8330). עד כה לא נמסרו טרקטורים מתוצרת קייס בסגמנט זה.
הסיכום השנתי של מכירות הטרקטורים בישראל לשנת 2018 צפוי להתפרסם כאן באתר בתחילת 2019.