Fendt 314 Vario
,

פנד: גרסת קצה חדשה לסדרה 300

Fendt 314 Vario

Fendt 314 Vario

פנד הציגה את סדרה 300 שלה כבר ב-1980 כסדרת טרקטורים רב-שימושיים קומפקטיים סופר-מתקדמת, שהציעה טכנולוגיה, אלקטרוניקה וביצועים שהפכו לסטנדרט מוביל בסגמנט. כיום, כמה דורות מאוחר יותר, מכסה סדרה 300 את טווחי ההספק שבין 100 ל-133 כ"ס, וכיום כאז מהווה סדרה זו את חוד החנית בקטגוריה מכל היבט: מחשוב ואלקטרוניקה, ביצועים, יכולות ואבזור ובמקביל עם עלויות תחזוקה ותפעול נמוכות ביותר. ניתן להגדיר את סדרה 300 של פנד כסדרת פרימיום שתוכננה והמיועדת לבצע כל משימה במשק, בחווה, בשדה או אף בשירות המוניציפלי, בין היתר הודות לאינספור המערכות, האבזור, הטכנולוגיה והביצועים אותם מציעות גרסאות הסדרה.
זה עתה חושפת פנד את פסגת ההיצע החדשה בסדרה – פנד 314 ואריו (Fendt 314 Vario) – טרקטור רב תכליתי שמנועו מייצר הספק מרבי של 152 כ"ס, ובכך הופך לחזק בסדרה. הבולט מכל הוא כמובן העיצוב החדש, בעיקר בחזית – המזכיר את עיצוב הסדרות הגדולות יותר של פנד כיום, וסביר מאוד להניח שהעיצוב המעודכן יוצע בחל מסוף 2019 גם עבור יתר גרסאות סדרה 300 Vario.
אבל העיצוב הוא רק קוסמטיקה, כאשר החדשות המשמעותיות הן מתחת לפח ובקבינה; שם המשפחה Vario, המוכר גם אצל יתר סדרות הטרקטורים של פנד, מזכיר לנו שגם טרקטורים אלו מצוידים בסימן ההיכר המובהק של פנד מזה שנים: גיר רציף (Variator). המנוע מגיע מחברה-אחות של פנד, יצרנית המנועים הפינית SISU-Power (המשווקת מנועים גם תחת שם קונצרן-האם AGCO כ-AGCO-Power). מדובר ב-4-צילינדרי בנפח 4.4 ליטר המציע הספק מרבי רציף של 142 כ"ס, עם נתון הספק מרבי, כאמור, של 152 כ"ס לעת הצורך, כאשר נדרש עוד כוח.

Fendt 314 Vario

Fendt 314 Vario

תוספת ההספק מגיעה באמצעות מערכת ממוחשבת (ניהול המנוע) אותה מכנים בפנד Dynamic Performance ועיקרה: זיהוי, ניתוח וניתור כל צרכני האנרגיה בטרקטור (הידראוליקה, יציאות כוח, מאווררים, תיבת העברה וכו') בכל רגע נתון, והעלאת או הורדת ההספק באמצעות שליטה בסל"ד ובגיר הרציף בתיאום במטרה לספק בדיוק את הכוח הנדרש בכל שלב – הכל באופן אוטומטי. בפועל לא ירגיש המפעיל בתהליך, והתוצאה היא רצף עבודה קבוע תוך ניצולת מיטבית של המנוע – וכפועל יוצא: תוך צריכת דלק מינימלית. אותם 10 כ"ס נוספים "עומדים לפקודה" מבחינת פוטנציאל המנוע, אך "יופעלו" וינוצלו רק לפרקים, בעת הצורך כאמור. בפנד מסבירים שמערכת זו, המשולבת עם הגיר הרציף, מעניקה לטרקטור ביצועים כשל טרקטור גדול וחזק יותר מחד, ומאידך תורמת באופן משמעותי לצריכת דלק נמוכה. בפנד טוענים שה-314 Vario הוא החסכוני בקטגוריה שלו.
פנד מציגה לראשונה ב-314 Vario מערכת קירור מתקדמת חדשה עבור סדרה 300; מדובר במערכת אלקטרונית הכוללת חיישני טמפרטורה, והשולטת במהירות ופרקי הפעלת המאוורר בהתאם לצורך – בלי קשר לעומס או לסל"ד המנוע, הכל כמובן אוטומטית ללא התערבות המפעיל. במילים אחרות: המאוורר פועל כמה שהוא צריך, מתי שהוא צריך – ולא מעבר לכך.
כיאה לטרקטור הכותב את הגדרה 'פרימיום' בסגמנט, מוצע בפסגת ההיצע בסדרה אבזור נדיב ועשיר במיוחד. בין היתר מהווה שיכוך מתלה קדמי אבזור סטנדרטי ב-314 Vario. מערכת הזרועות הקדמיות סטנדרטית אף היא, וכך גם היציאות ההידראוליות וה-PTO. בפנד מציינים כי בדגם זה מיושמת לראשונה מערכת חיבור, נעילה וניתוק חדשה ונוחה יותר להפעלה (מתוך הקבינה) מלפנים.

Fendt 314 Vario

Fendt 314 Vario

גולת הכותרת בפנד 314 Vario החדש היא ללא ספק הקבינה הכל-חדשה, המוגדרת כ"מתקדמת, מרווחת, נוחה, משוכללת ויעילה ביותר בקטגוריה כיום". מעבר לעיצוב החדש, לשיפור בארגונומיות ובתוספת שדה הראיה מסביב, מציעה סביבת המפעיל החדשה את המילה האחרונה במחשוב, אלקטרוניקה ויכולת להתממשק עם מערכות תקשורת, מולטימדיה ודיאגנוסטיקה העדכניות ביותר. בפנד השקיעו רבות, על פי הצהרת החברה, בהפשטת החיבור לסמארטפון, לטאבלט או למחשב הנישא על ידי המפעיל מתוך הבנה שהמידע מגיע כיום במגוון אפליקציות וגרסאות, ונדרש "יישור קו" בתחום זה, גם עבור מפעילים מיומנים פחות. כמו הנתונים האדירה אותה ניתן "להטעין" כים את מחשבי הטרקטורים המתקדמים דורשת פישוט בעבודה וממשקים נוחים יותר, כך מסבירה פנד את השקעתה בנושא, ומידע זה נאסף על ידי אינספור מפעילים ובעלי טרקטורים דומים. פנד 314 Vario הוא טרקטור מתקדם לא פחות מאחיו הגדולים יותר בכל הקשור לטכנולוגיה ומחשוב, ובין היתר עומדות לרשות המפעיל מערכות כמו שמירה על נתיב התנועה המבוקש, יכולת לחפוף פעולות בדיוק של סנטימטרים (בתכנון ריסוס, למשל), היגוי אוטומטי מבוסס ג'י.פי.אס, מערכת המסנכרנת בין מצב הקרקע (דחיסות, לחות, מכשולים וכיו"ב) לבין פעולות העיבוד – אוטומטית כמובן, יכולת להסתנכרן עם טרקטורים ומיכון נוסף בעבודה במקביל (למשל: טרקטור אחד מכין את הקרקע, כאשר הטרקטור העוקב זורע, לשם הדוגמא, וכל ההליך מבוצע אוטומטית ללא צורך בהתערבות המפעילים), האפשרות להטעין מידע שנאסף על ידי כלים אחרים בטרקטור (למשל: נתוני עיבודים מטרקטור אחר, מעונה אחרת – פרט חשוב ביותר בעיקר עבור קבלנים העובדים במגוון שטחים קבועים), מערכות דיאגנוסטיקה וגישה מרחוק המתקדמות ביותר בתחום כיום ועוד. בפנד מדגישים שכל המערכות מאובטחות ולא ניתנות לגישה ללא אישור הבעלים (באמצעות קוד או סיסמא).

Fendt 314 Vario

Fendt 314 Vario

הקבינה עצמה, כאמור, חדשה לגמרי וזה כולל יחידת כיסא חדשה, ג'וי- סטיק חדש ויחידת פקדים חדשה. הדגש ניתן בעיקר על עוד יכולות לכפתור/פקד, במטרה לצמצם את מספרם, יחד עם סידור מחדש לפי קבוצות – כל קבוצה בצבע שונה, לטובת זיהוי ואיתור נוחים ומהירים יותר. כאופצייה מוצע ג'וי-סטיק המיועד גם להפעלת כף קדמית תחת השם 3L-Joystick, הכולל בין היתר אפליקציית משקל אינטגראלית, המציגה את המשקל על הכף באמצעות הצג הדיגיטלי – הקטן יותר (9"), הממוקם מול פני המפעיל בסמוך להגה. צג גדול יותר (12") מותקן מימין והוא אפשר פונקציות נוספות, בין היתר דרך ה-ISOBUS. צג 12" נוסף ניתן להזמנה ולהתקנה מעל לגובה ראש המפעיל, להפעלת מערכות נוספות ותצוגה עשירה יותר. בעוד הצג הקטן משמש כלוח מחוונים המשדר מידע חיוני (הנשלט דרך כפתור על הג'וי-סטיק) ואינו מאפשר הפעלת מערכות בלחיצה, שני צגי ה-12" מאפשרים הפעלה באמצעות נגיעה.
פנד תשיק את ה-314 Vario החדש במסגרת תערוכת Agritechnica 2019 שתיערך בנובמבר בהאנובר שבגרמניה. סביר להניח שבמקביל תוצג כבר כל סדרה 300 במתכונתה החדשה. מכירות הטרקטור החדש מתוכננות להתחיל מיד בסיום התערוכה.

Fendt 314 Vario

Fendt 314 Vario