EVUM Motors aCar
EVUM Motors aCar

EVUM Motors aCar

מיזם שהחל דרכו באוניברסיטת מינכן שבגרמניה והתפתח לכדי חברה בשם Evum Motors עומד בפני השקת רכב חשמלי מסחרי רב-שימושי בשם aCar. ההשקה המלאה מתוכננת להיערך בספטמבר, במסגרת תערוכת הרכב הבי"ל של פרנקפורט שבגרמניה.
ב-2012 הוחל באוניברסיטת מינכן בפרויקט ייחודי שנועד להקל על מדינות נחשלות וחלשות להתפתח, בדמות פיתוח רכב לעבודה חשמלי, אמין, פשוט מאוד, רב שימושי ובעיקר – זול. כבסיס הונחו המפתחים לתכנן רכב עם הנעה כפולה (4×4), כאמור – חשמלי נטען, קומפקטי ועם יכולת הובלת 2 נוסעים ו-1,000 ק"ג מטען, או סה"כ 10 נוסעים, בעל טווח נסיעה של 80 ק"מ בין טעינות, לפחות מהירות מרבית של 60-80 קמ"ש.

EVUM Motors aCar

EVUM Motors aCar

התוצאה עומדת בכל דרישות הסף, כאשר הממדים החיצוניים הנם 1.5 מ' בלבד לרוחב, 3.7 מ' לאורך הכולל (ללא מרכב) ו-2.1 מ' לגובה. משקל הרכב – כולל סוללות נטענות – הוא 800 ק"ג בלבד וניתן להטעינו ממצב ריק לגמרי למלא תוך 7 שעות בלבד, משקע חשמל ביתי רגיל. הסוללות הנטענות הן בספיקה של 20 קילו-ואט/שעה. על גג הקבינה מותקנים פאנלים סולאריים הממלאים את המצברים מאור השמש; לא נמסר מה השפעתם על טווח הנסיעה או על זמן הטעינה.

EVUM Motors aCar

EVUM Motors aCar

מתכנני הרכב מצאו אי אלו פתרונות מקוריים בכדי לשמר את הפשטות, הרב שימושיות והמחיר הנמוך; איך כאן מערכת הינע מכאנית, אלא מנוע חשמלי קטן בהספק 8 קילו-ואט (כ-11 כ"ס) המחובר לכל סרן בנפרד והמניע אותו. המנועים החשמליים מקבלים את החשמל מצבר הסוללות הנטענות ומערכת ניהול מנוע ממחושבת המעבירה את הכוח לפי הצורך לכל גלגל. כך ניתן היה גם לאפשר מרווח גחון ראוי ופשטות מכאנית בכל הקשור לשלדה (סולם) ומרכב, ובנוסף – קל יהיה בעתיד לשנות את הרכב בכל ממד, בהתאם לצורך או לדרישה (למשל: להאריכו, להוסיף סרן מניע מאחור, לשנות את ממדי הרוחב או הגובה, וכמובן – לחבר מרכבים שונים ומגוונים. מתכנני הרכב תכננו אפשרות לניתוק ההינע הקדמי במטרה לחסוך באנרגיה, בכל עת שלא נדרשת מלוא האחיזה.

EVUM Motors aCar

EVUM Motors aCar

כיום, עם שפע הידע והגישה לחומרים מרוכבים ומתקדמים, מערכות אלקטרוניקה ומחשוב חכמות ומערכות עזר בטיחותיות מתוחכמות הפך התכנון של רכב "פרימיטיבי" ופשוט ככל הניתן למאין משימת חזרה בזמן. ה-aCar תוכנן לתפקד במדינות בהן כלי הרכב – כאשר ישנם – הם מיושנים ופרימיטביים, וכך גם כל התשתיות התומכות (מוסכים, שירות, אכיפה וכיו"ב). מכאן שהיה צורך לייצר רכב שניתן לתקן ותחזק עם רתכת, כלי עבודה בסיסים ובתנאי שטח רחוקים מלהיות סטריליים. חלקי המרכב עשויים ברובם יריעות פח ישרות, חיבורים רבים נעשים באמצעות ברגים וניטים והשלדה עשויה קורות פלדה פשוטות. גם החישוקים, הצמיגים, יחידות הישיבה, החלונות וכיו"ב הם כולם בנויים באופן שניתן יהיה לתקנם באמצעים הפשוטים שיש באותם השווקים.

EVUM Motors aCar

EVUM Motors aCar

החזון של Evum Motors הוא לא פחות מ"שינוי התחבורה של סחורות ובני אדם באפריקה", עם דגש על שימוש חקלאי במדינות רחבות הידיים אך העניות בטכנולוגיה ובמשאבים. ברוב שטחי מדינות אפריקה הדרכים כלל אינן סלולות ולכן התחבורה ושינוע הסחורות והאנשים ממקום למקום הוא לא פעם עניין מורכב עד בלתי אפשרי. ה-aCar בעל ההנעה לכל הגלגלים, קל המשקל והפשוט לתפעול, תחזוקה ותיקון, אמור לחולל את ה"מהפיכה" ולהצעיד מדינות עניות קדימה. הרכב הפשוט והקשוח צריך נקודת חשמל סטנדרטית להטענה, ומשם הוא עצמאי ואינו תלוי בתשתיות או בתחנות דלק (עוד מצרך נדיר באפריקה). ה-aCar יכול גם לשמש כספק חשמל בעצמו, והפעיל גנרטורים, משאבות מים, רתכות וציוד נוסף במקומות ללא רשת חשמל.

EVUM Motors aCar

EVUM Motors aCar

במהלך 2018 יוצרו 10 אבות טיפוס של ה-aCar ששימשו לבחינה וניסויים אינטנסיביים בגרמניה, בגאנה, בניגריה ובקניה. התכנון הוא לייצר בגרמניה 1,000 יחידות ראשונות בשנת 2020 – שנת הייצור הסדרתי הראשונה המתוכננת, ובמקביל להקים מפעלי ייצור והרכבה במדינות באפריקה, ואולי ביבשות נוספות. העניין שהרכב הבסיסי והפשוט עורר באירופה הוא קטליזטור להציע את ה-aCar גם ביבשת הישנה, גם כאן למטרות עבודה בתחומי החקלאות והשירות המוניציפלי בעיקר, אך גם כרכב חלוקה לטווחים קצרים בתוך העיר.

EVUM Motors aCar

EVUM Motors aCar

המחיר הצפוי עבור גרסאות בסיס אלו הוא כ-20,000 יורו, וזה כולל את כל הנדרש בכדי לעמוד בתקני המחמירים הנדרשים בשוק זה. באפריקה צפוי הרכב להימכר בכ-10,000 דולר, כאשר בין היתר נשמר המחיר הנמוך על ידי ויתור על מזגן, רדיו, הגה כוח ומערכות בטיחות נוספות.
עד לשנת 2025 שואפים אנשי Evum Motors להקים 11 מפעלי הרכבה ברחבי העולם ולהגיע לייצור של למעלה מ-100,000 מכוניות. אנו נמשיך לעקוב אחר מיזם שאפתני זה ולדווח