, ,

יצרניות המיכון החקלאי הגדולות בעולם – 2019

בשנים האחרונות נע מחזור מכירות מיכון חקלאי בעולם – טרקטורים, מקצרות, קומביינים וכיו"ב – סביב ה-100 מיליארד דולר מדי שנה. חמשת הקונצרנים הגדולים בעולם אחראים לבדם על למעלה מ-80% מסך המכירות, כאשר שלושת המובילים רשומים על יותר ממחצית מחזור מכירות המיכון החקלאי בעולם.
הרשימה שלהלן מתייחסת לדירוג חמשת יצרניות המיכון והציוד החקלאי הגדולות בעולם, בסדר יורד, לפי מחזורי המכירות הכלליים של הקונצרנים, הכוללים לא פעם תחומי עיסוק מקבילים כמו ציוד מכני הנדסי, מנועים וכיו"ב. אז מי הן חמשת היצרניות המדורגות כיום כגדולות בעולם, מבחינת המחזורים, ומה היה מחזור מכירותיהן ב-2018?

מקום 5: קלאאס – 4.4 מיליארד דולר

הקונצרן הגרמני קלאאס ממוקם חמישי מבין יצרניות המיכון החקלאי הגדולות בעולם מבחינת מחזור מכירות, ומדובר בהישג יוצא דופן; קלאאס הוא הקונצרן היחיד ברשימה הנמצא בבעלות משפחתית, ובנוסף: הוא היחיד שהצלחתו מבוססת על מוצר אחד עיקרי, בו הפך למוביל עולמי – גם בהשוואה לגדולים ולחזקים בעולם: קומביינים. קלאאס קנה לעצמו שם – כמעט מתחילת דרכו – כיצרן הקומביינים לירק ולתבואות הטובים בעולם, ומזה שנים הוא מוביל עולמי בסגמנט זה.
בשנים האחרונות, כתוצאה מרכישת חטיבת המיכון החקלאי של רנו הצרפתייה, עולה וגובר חלק הטרקטורים בארסנל קלאאס וזהו התחום הצומח במהירות הגבוהה ביותר בקונצרן. מחזור קלאאס ב-2018 צמח בכ-3.4% ביחס לזה של 2017, והוא היחיד – יחד עם AGCO בהמשך – המתייחס כולו למיכון חקלאי, תחומי העיסוק הבלעדיים של שני הקונצרנים.

קלאאס הוא מוביל עולמי בתחום הקומביינים, אבל כוחו עולה בהתמדה גם בקטגוריית הטרקטורים הנמצאת בצמיחה ומתבססת על האגף החקלאי של רנו שנרכש ב-2003

מקום 4: AGCO (אג-קו) 9.4 מיליארד דולר

מה שהחל מרכישת שרידי יצרניות המיכון החקלאי האמריקאיות Allis-Chalmers ו-Gleaner עם הקמת החברה ב-1990 התגלגל להיות קונצרן המיכון החקלאי הרביעי בגודלו בעולם, ואחד הרב תחומיים והמגוונים שבהם. שם הקונצרן, אגב, נוצר מחיבור אותיות בשמות שתי היצרניות 'המייסדות': Allis-Gleaner Corporation. כיום בבעלות הקונצרן מותגים מצליחים ומוכרים כמו מסי פרגוסון הקנדי במקור, ואלטרה הפיני, פנד הגרמני, צ'לנג'ר האמריקאי ועוד.
AGCO גלגל מחזור מכירות של 9.4 מיליארד דולר ב-2018 המהווה צמיחה מרשימה של יותר מ-12.5% ביחס למחזור 2017, ומשקף את הגידול המתמיד של הקונצרן

AGCO הוקם ב-1990 על בסיס חברות אמריקאיות, בתוכן מומחית הקומביינים Gleaner. המותג קיים עד היום בקונצרן ומתחרה בשוק האמריקאי

מקום 3: קובוטה – 16.6 מיליארד דולר

קובוטה – שנוסד ב-1890 כחברה למוצרי פלדה – הפך בשנים האחרונות מקונצרן יפני בינוני המוכר בעיקר באסיה או באמצעות הציוד ההנדסי הקל שלו ל'ענק הכתום' – יצרן טרקטורים ומיכון חקלאי הגדל וצומח בצעדי ענק מדי שנה, בעיקר באמצעות שיפור מתמיד של היצע הטרקטורים שלו והתאמתם לטעם הלקוחות בצפון אמריקה ובאירופה ורכישה אסטרטגית של יצרניות מובילות בתחום המיכון החקלאי המגוון, כמו Kverneland הנורבגית ו-Great Plains האמריקאית. קובוטה עוסק בעיקר – בנוסף למיכון וציוד חקלאי – בייצור ציוד מכני הנדסי קומפקטי, מנועים, צנרת פלדה,ציוד גינון ועוד. מחזור המכירות הכולל של הקונצרן ב-2018 – כ-16.6 מיליארד דולר – מהווה המשך מגמת הצמיחה מדי שנה וגידול לעומת מחזור 2017.

קובוטה פועל בנחישות במטרה להפוך לשחקן מוביל בתחום הטרקטורים והמיכון החקלאי בעולם המערבי, ועושה זאת בהצלחה רבה. בין יתר התוכניות של הקונצרן נמצאים טרקטורים גדולים שיתחרו בארה"ב מול המותגים האמריקאיים המסורתיים

מקום 2: CNH Industrial (קייס-ניו-הולנד) 29.7 מיליארד דולר

שמות המותגים המרכיבים את קונצרן CNH Industrial האמריקאי במקור (בבסיסו חיבור בין CASE ו-New Holland), וכיום בבעלות פיאט האיטלקי, מוכרים לרוב הציבור הרבה יותר משם הקונצרן המחזיק בבעלותם; בתוך אלו נמנה את קייס וניו הולנד, כאמור, מיצרניות המיכון החקלאי והצמ"ה המפורסמות והנודעות בעולם, אבל גם את שטאייר האוסטרי (Steyr), איווקו, אסטרה, מאגירוס, FPT Industrial (מנועים) האיטלקיים, ועוד.
קייס ומק'קורמיק הם ממותגי המיכון החקלאי ומאוחר יותר הטרקטורים הוותיקים בארה"ב ונחשבים מתחרים מסורתיים של ג'ון דיר – הקונצרן הגדול בעולם המיכון החקלאי, כאשר לפרקים בהיסטוריה אף גברו עליו מבחינת היקף המכירות וכמויות הייצור. קצרה היריעה מלפרט את כל היסטוריית המותגים, החיבורים, המיזוגים, המכירות והרכישות שעברו על הקונצרן עד הגיעו לימינו אנו, מוקם שני מבין יצרניות המיכון החקלאי והצמ"ה הגדולות בעולם.
שנת 2018 הסתיימה עם מחזור מכירות כולל של כמעט 30 מיליארד דולר – עלייה משמעותית ביחס למחזור 2017, שעמד על כ-27.4 מיליארד דולר.

CASE האמריקאי הוא מותג מיכון וציוד חקלאי עם עבר עשיר ושם המוכר לא פחות מג'ון דיר – במולדתו. גם כיום מהווה המותג קייס את אחד היסודות המרכזיים של הקונצרן, שנמצא בבעלות פיאט האיטלקי

מקום 1: ג'ון דיר – 37.3 מיליארד דולר

קשה להאמין מה צמח מסדנתו הצנועה של ג'ון דיר באילינוי, אותה הקים ב-1837 עם התמחות בייצור אתים, חרמשים וכלי עבודה חקלאיים ידניים נוספים, מאז ועד היום, עת ממוקם הקונצרן הנושא את שמו מזה שנים כראשון בעולם מבין יצרניות המיכון והציוד החקלאי. ג'ון דיר החל כאיש עסקים כושל שאף נמלט בשלב מסויים בחייו מאימת הנושים, אך המחרשה המהפכנית אותה המציא – מלהבים משומשים של מסורי עץ גדולים – שהתאפיינה במשקל קל ובגמישות חסרת תקדים, היתה לאחד מסמלי כיבוש המערב ואינספור אייקרים נחרשו ועובדו באמצעותה. ג'ון דיר עמד במהרה בראש יצרנית המיכון החקלאי הגדולה בארה"ב, ורק צחוק הגורל מנע מהאיש ששמו מזוהה יותר מכל עם המונח 'טרקטור חקלאי' לראות אחד כזה בעצמו; ג'ון דיר נפטר ב-1886, כאשר הטרקטור הראשון שיוצר על ידי החברה יצא את שערי המפעל רק ב-1918, וגם זאת כתוצאה מרכישת חברות מתמחות.
ג'ון דיר סיים את 2018 עם מחזור מכירות של למעלה מ-37 מיליארד דולר – גידול ביחס ל-2017 כאשר השנה (2019) מצופה המשך המגמה עם גידול מוערך של לפחות 7% במחזור המכירות.

אין הפתעות בפסגה, כמו בכל השנים האחרונות, והיא צבועה ירוק. ג'ון דיר הוא לא רק מותג הטרקטורים המוכר בעולם – הוא גם הגדול והנמכר ביותר, ובפער שאינו נתון למחלוקת