כתב: עמית שמר*; תמונות: Stihl


לאחר שלמדנו כיצד לבחור חרמש מוטורי המתאים לצרכינו ולאחר שקיבלנו הדרכה כיצד עובדים עם החרמש ומקפידים על הוראות הבטיחות, הנה לפניכם הפרק השלישי והמסכם בסדרת כתבות ההדרכה לעבודה נכונה עם חרמש מנועי. עמית שמר, מנכ"ל ש. ונציה – יבואנית Stihl לארץ – מסביר בפרק זה על האבזור המקצועי בתחום החרמשים, איזה אבזור מתאים ולמה, כיצד בוחרים ציוד קצה ועל מה יש להקפיד בסוגי העבודה השונים.

אביזרי קצה:
אביזרי כיסוח נחלקים לשני סוגים עיקריים: הראשון היא ה'קסטה' עם חוט ניילון, והשני הוא להב כיסוח ממתכת ("נינג'ה"). בשוק מגוון קסטות רבות וגם להבי מתכת נפוצים בגדלים וצורות שונות. הצורה הנפוצה מכונה 'נינג'ה' ולה שלוש צלעות כיסוח. לעיתים מגיע להב מתכת בצורה מרובעת או בצורה של דיסק עם שיני מסור. בנוסף מוצעים גם אביזר כיסוח עם להבי פולימר (פלסטיק).

עם איזה סוג אביזר כיסוח כדאי לעבוד – ומתי?
כאשר עובדים בעשביה קשה ויבשה מומלץ לעבוד עם אביזר מתכת. כאשר עובדים בעשב ירוק שעדיין רך יחסית מומלץ לעבוד עם חוט ניילון. זו החלוקה באופן כוללני למדי, אך יש מקומות שלא כדאי בכל מצב לעבוד עם להבי מתכת – בעיקר במקומות בהן יכול להיגרם נזק למכשיר או לעצמים בשטח, דוגמת מקומות עם הרבה אבנים, שטחים המסומנים או המגודרים בבזנ"טים (כמו גדרות) או בשטחים עם עצים/שיחים, כאשר חשוב להימנע מפגיעה בהם. בנוסף – גם בשטחים חקלאיים שמותקנת בהם השקיה לא מומלץ לעבוד עם אביזרי כיסוח ממתכת על מנת לא לגרום נזק במידה ופוגעים בציוד ההשקיה.

אביזרי מתכת:

הנפוץ ביותר הינו להב עם שלושה סכינים המכונה כאמור 'להב נינג'ה'. יש גדלים שונים בשוק, המותאמים בעיקר לגודל החרמשים השונים. בנוסף יש להבים בעלי שני סכינים בדומה ללהב של מכסחת דשא – אלו קצת פחות יעילים אך בחרמשים קטנים יותר הם מומלצים לא פעם שכן הם דורשים פחות כוח ומאמץ מהמנוע.

יש מספר סוגים שונים של דיסקים (צלחות) עם מספר שונה של כמות וגודל השיניים החותכות (מנסרות במקרה זה). דיסקים אלו מיועדים לעשבייה קשה מאוד עד "עצית", כולל ניסור של נביטה של עצים קטנים וענפים נמוכים שיוצאים בחלק התחתון של גזע בזנים מסוימים ('חזירים'). יש דיסקים עם שיני 'וידיאה' לעץ קשה לכסוח או ניסור של עצים קטנים, המשמשים (בעיקר באירופה) לדילול של צמחיה ביערות.
הערת בטיחות חשובה: קיימים בשוק מספר אביזרי מתכת כמו קסטות/דיסקים עם להבי מתכת או שרשראות. אסור בתכלית האיסור לעבוד עם אביזרים כאלו! אביזרים אלו מסוכנים מאוד בעיקר כאשר הם מתחילים להתבלות או נפגשים עם גורמים קשיחים בשטח (כמו אבנים) ואז חלקים עלולים להתפרק ולעוף בעוצמה רבה למרחקים לא קטנים; חתיכת מתכת כזו דומה לקליע של אקדח קטן, ושום ציוד מגן לא יעזור בפני פגיעתה.

קסטות עם חוטי ניילון:

יש בשוק מבחר ענק של קסטות. עיקר ההבדלים בין הסוגים השונים הם באיכות, האורך החיים ובנחות התפעול.
קסטה בסיסית הינה כזו שהחוט מסובב על ליבת הקסטה ויוצא דרך שני מובילים. כאשר חוט הניילון מתקצר ניתן להאריכו שוב באמצעות מכה קלה של הקסטה על הקרקע ומכוח הצנטריפוגלי של הסיבוב נמשך עוד קצת חוט החוצה מתוך הקסטה. קסטות אלו הן הפופולריות ביותר בשוק. ברובן, על מנת לטעון מחדש את חוט הניילון יש לפתוח ולגלגל חוט על ליבת הקסטה. יש דגמים בהם אין צורך לפתוח את הקסטה על מנת לטעון חוט ודי בהכנסת קצה חוט בליבת הקסטה, או בקסטות מסוימות – מעבירים את החוט מצד לצד עד שליבת הקסטה במרכז החוט שאנו רוצים לטעון, ואז מתחילים לדרוך את החוט פנימה אל תוך הקסטה.
קיימות בשוק גם קסטות אוטומטיות; אלו מנצלות את הכוח הצנטריפוגלי הנוצר כתוצאה ממהירות הסיבוב של הקסטה ובעזרת משקולות קטנות החוט – כאשר הוא נשחק – נדחף החוצה באורך הנדרש. יתרון גדול של הקסטות הנ"ל הוא בכך שאין צרוך להכות בקרקע בכדי להוציא עוד חתיכת חוט: הקסטות נשחקות פחות וכל הזמן עובדים עם חוט באורך המתאים.

בשנים האחרונות נכנסו לא מעט קסטות בהן רק נועצים חתיכת חוט מבחוץ; ניתן לרכוש כיום חוטים חתוכים לאורך המתאים או לגזור את החוטים מסליל של חוט ניילון. היתרון הגדול של קסטה זו היא בכך שאין התעסקות בטעינת החוט – פעולה איתה לא מעט מפעילים מסתבכים. החסרון בשיטה זו הוא בכך שחלק גדול של החוט פשוט נזרק לפח (35-50% ממנו) מכיוון שהוא תקוע בקסטה לאחיזה, וכאשר החוט מתקצר אנו שולפים אותו ומחליפים בחדש.
יש גם קסטות אוניברסליות שבהן מכניסים חוט מצד לצד ואפשר להטעין יותר מחוט אחד – דבר המאפשר עבודה עם 4 זנבות ולא שניים.

חוטי הניילון:
בשוק היצע ומגוון רחב של דגמים, סוגים, איכויות וכמובן מחירים שונים של חוטי ניילון.
עובי חוט ניילון: ככל שחוט הניילון יהיה דק יותר הוא בעל שטח פנים קטן יותר וכך יחתוך בצורה טובה יותר. אבל, כאשר החומר המכוסח הינו עבה, קשה או יבש, החוט ייקרע (ישחק) מהר יותר ובכך יש יותר התעסקות רבה יותר עם טעינה מחדש של החוט ויותר גזירה ושחיקה של החוט בהשוואה לכיסוח. מצד שני חוט עבה מדי יגרום לעומס ועבודה איטית יותר של פעולת הכיסוח. לכן צריך לשלב בין הצרכים ולעיתים בכל סוג עשביה (כל שטח וסוג עשביה שלו) יש לעבוד עם סוג עובי שונה של חוט על מנת למקסם יעילות. לעיתים נמצא גם באותו השטח כמה סוגי עשבייה שונים, ובמצבים כאלו העבודה עם חוטים מתאימים תהיה יעילה ומהירה משמעותית.
החוטים מגיעים בדרך כלל בעובי של 2.4, 2.7, 3.0 או 3.3 מ"מ. כאשר משתמשים בקסטות הרגילות לא מומלץ לעבוד עם חוטים מעבר לקוטר זה. רוב החוטים מגיעים בחתך עגול אך יש גם חוטים בחתך מחומש ו/או משוננים; אם מבינים את עקרון הפעולה של החיתוך ניתן להבין שצורת שטח הפנים שמכסחת את העשב לא ממש משנה.

קיימים גם חוטים העשויים חומרים מרוכבים כאשר ליבת החוט או החוט עצמו מיוצר משניים או שלושה סוגי פולימר שונים. חוטים אלו הם בדרך כלל איכותיים יותר ונשחקים פחות מכיוון שהם מיוצרים מחומרים איכותיים יותר – ומן הסתם מחירם גבוה יותר. למרות המחיר הגבוה יותר, מומלץ לנסות לבדוק אופצייה כזו מאחר ולא פעם יסתבר שבסופו של יום הם כדאיים יותר כלכלית בהשוואה לחוט ניילון רגיל.

קסטה עם להבי פולימר:

קסטות אלו קיימות כבר מספר שנים בשוק ובזמן האחרון הפכו לנפוצות יותר ובמקביל הוכנסו בהן שיפורים (המשפיעים בעיקר על קלות בהחלפה).
קסטות אלו נועדו למלא מקום של אביזר הכיסוח ממתכת, לעבודה במקומות בהם יש חשש לפגיעה בעצמים קשים כגון עצים וגדרות, אך בהם – מצד שני – חוט הניילון עדין מדי ולא מספק את התוצאות הראויות ולמשך זמן.
יתרונם של להבי הפולימר הוא בכך שהם ניתנים להחלפה בקלות, אינם נשחקים כמו חוטי הניילון מכיוון שהם עבים יותר ומיוצרים מפולימר איכותי יותר. כמו כן – להבים אלו מחוברים על ציר ('צפים') והם מתיישרים מכוח הסיבוב כלפי חוץ. במידה ולהבי הפולימר פוגעים בעצם נייח וקשיח הם מתקפלים לאחור.

טיפול ותחזוקה:

כמו שהזכרנו במאמרים קודמים שעסקו במסורים, יש להתייחס לחרמש כמו אל כל מכשיר אחר שאנו עובדים איתו והנמצא ברשותנו. המשמעות: יש לדאוג לטיפול עונתי או יותר מכך אם עובדים ימים אינטנסיביים, לדאוג להחלפת מסנן אוויר ודלק ובדיקה תקופתית של חומר סיכה (גריז) בממסרת. יש להקפיד על שימוש בדלק תערובת טרי (לא יותר מחודש מעורבב בג'ריקן), ובסיום העבודה לפני אחסנה של חודש ימים ויותר יש לרוקן את הדלק ממיכל הדלק של החרמש ולהניע אותו עד לכיבוי עצמי של החרמש (כך יובטח שלא יישאר דלק במערכת). בסוף יום עבודה חשוב לבדוק שאין חבלים או עשבים שהסתבכו סביב לממסרה ואביזר הכיסוח; ובמידה ויש כאלו יש להסירם למניעת נזקים לממסרת.

*הכותב הנו מנכ"ל חברת ש. ונציה, יבואנית ציוד הגינון והיערנות המקצועי של Stihl לארץ