כתב: עמית שמר*; תמונות: Stihl

בפרק הראשון בסדרת הכתבות על החרמשים המנועיים קיבלנו רקע כללי והסבר על סוגי הכלים השונים מעמית שמר, מנכ"ל חברת ש. ונציה – יבואנית הציוד של Stihl הגרמנייה; בפרק השני בסדרה נלמד על ציוד בטיחות ושיטות עבודה מקצועיות.

ציוד בטיחות:

בעבודה על חרמש מנועי חובה לעבוד עם נעלי עבודה, מכנסים ארוכים, משקפי מגן, מגן פנים ועם כפפות; יש מגני רשת לפנים הכוללים אוזניות מגן מובנות. כאשר עובדים עם חרמש חובה גם לעבוד עם מגני אוזניים (אוזניות מגן).
לפני תחילת העבודה חובה לבדוק את שלמות הכלי ולוודא שאין שברים או חלקים שאינם תקינים, ושכל הברגים מחוזקים.
חשוב מאוד שמגן החרמש התחתון היה מורכב על המכשיר; למגן זה חשיבות כפולה: ראשית – בטיחות לעובד, בהגנה בפני העפת עצמים כל שהם לכיוון המפעיל. שנית – שמירה על כוח המנוע של החרמש; במגן מורכב על פי רוב להב לחיתוך חוט ארוך מדי. כאשר החוט ארוך מדי סיבובי המנוע יורדים ואיכות החיתוך נפגעת מאחר והכוחות הצנטריפוגליים המשפיעים עליו נמוכים יותר.
בעת התנעת החרמש יש לשים לב שאין אף אדם לפני הכלי, מאחר וכאשר מניעים את החרמש הממסרת ואביזר הקצה מתחילים מיד להסתובב, ובמידה ויפגעו באבנים או ענפים קטנים הם יעופו קדימה או לצדדים ופגיעתם עלולה להיות כואבת, אם לא מעבר לכך.
כאשר עובדים מספר מפעילים יחד יש לשים לב ביתר שאת שקצב התקדמות העבודה תהיה זהה לכל העובדים ולשמור על קוו אחיד ("קו יורים") על מנת שלא יהיה מפעיל שיכול להיפגע מעצם שעף מחרמש של מפעיל שנמצא מאחוריו.

עבודה עם חרמש:

העבודה עם החרמש מתבצעת באמצעות "נהיגת" (הזזת) החרמש מצד לצד במקביל לקרקע בגובה נמוך – בדומה לעיקרון הפעולה בחרמש הקלאסי המוכר.
חרמשים הגדולים מגיעים לעיתים עם ידיות כידון. בחלק מהדגמים ניתן לבחור מבין כמה סוגי ידיות.
כאשר עובדים עם ידית כידון החרמש תלוי על רתמה/מנשא על הכתפיים, נתון המפזר את המשקל בצורה נוחה, ו"נוהגים" את הכידון ימינה ושמאלה כמו שאבותינו עבדו עם חרמש בשדות. היתרון בכך הוא שניתן לעבוד בכיסוח בשני הכיוונים ובצורה יעילה. עבודה עם ידיות כידון מהווה גם יתרון מבחינת נוחות המפעיל; האחיזה והתפעול נוחים יותר לכן חרמשים בעלי ידיות כידון הם הנפוצים יותר ברוב מדינות העולם כאשר מדובר בעבודה מקצועית.

שיטות כיסוח:

עשביה גבוהה: כאשר עובדים עם חרמש בכיסוח עשביה גבוהה מכסחים את העשבים בשני שלבים, שלב ראשון: חצי גובה, ושלב שני בגובה הקרקע; כלומר: מזיזים את החרמש מימין לשמאל בגובה של בערך כחצי מטר וחוזרים משמאל לימין בתנועה מקבילה לקרקע כמה שיותר קרוב אל פני הקרקע. שיטת עבודה זו יוצרת חיתוך של העשב הגבוה לשניים, מורידה עומס בעת ביצוע הפעולה ומקלה בכך על התקדמות העבודה. שיטה נוספת הינה הנעת החרמש מעלה ומטה בדומה לפעולת נחיתת מסוק על העשב המכוסח ובכך קוצצים אותו עוד יותר ומקטינים את נפחו (ריסוק העשב). כמובן שניתן לשלב בין שתי השיטות

שטחים נרחבים: כאשר ניגשים לשטח גדול לכיסוח הדבר הראשון המומלץ הוא לבדוק שאין גורמים שיכולים לפגוע או לעצור את עבודת הכיסוח, כגון בזנ"טים, סלעים, קרשים וכדומה. במידה יש כאלו בשטח כדאי לסלקם או לסמנם על מנת לא לגרום לנזק. בשטח רחב מתקדמים בדומה לעבודת עיבוד קרקע עם דיסקוס או מחליק ארגז מישר בגידולי שדה; פותחים שורה של כיסוח, מתקדמים לאורך כל השטח וחוזרים חזרה במקביל. אפשר בצמוד או אפשר לפתוח שורה חדשה ולהתקדם אחת כלפי שניה. בשטחים גדולים ורחבי ידיים כגון שטחים חקלאיים עדיף לעבוד עם חרמש עם ידיות כידון. העבודה נעשית בצורה מהירה יותר, קלה יותר וכוללת פחות עומס על המפעיל.

עבודה במדרון: עבודה במדרון הינה קצת יותר מסובכת וגלומה בה סכנה גדולה יותר בהשוואה לעבודה רגילה בשטח מיושר, לכן תמיד כיוון הכיסוח יתבצע מלמלה כלפי מטה בכיוון אלכסוני ולא ניצב לזווית השיפוע.

כיסוח סביב עצים: במצבים בהם יש עצים בשטח המיועד לניקוי, תמיד נתחיל לכסח סביבם ורק לאחר מכן נעבור לכיסוח יתר השטח. הגישה לכיסוח סביב לעץ היא כאשר מגן החרמש (המגן שמגיע עם החרמש בחלקו התחתון) הוא החלק שמתקרב לעץ, במטרה שמגן החרמש יפגע ראשון בגזע ולא אביזר הכיסוח, ובכך למנוע נזק לגזע ולעץ. חשוב מאוד שכאשר עובדים בשטח עם עצים, לעבוד עם חוט ניילון ולא עם אביזר כיסוח ממתכת, במטרה למזער נזקים כתוצאה מפגיעה בעץ או בציוד השקייה.

*הכותב הנו מנכ"ל חברת ש. ונציה, יבואנית ציוד הגינון והיערנות המקצועי של Stihl לארץ