כתב: עמית שמר*; תמונות: Stihl

החרמש, על כך יעידו זקני הכפר, הנו כלי עבודה חקלאי עתיק יומין שנועד במקור לקצור עשב, ירק או דגנים. מבנהו – מוט ארוך שבקצהו להב גדול הניצב לו ב-90 מעלות בקירוב – מאפשר חיתוך צמחים בגובה נמוך, ללא הצורך להתכופף, לדחוף ידיים אל תוך העשבייה ובכמות גדולה יחסית בכל פעולה. החרמש הקלאסי הוא כלי עבודה שמתקשר בקלות למילים כמו "כושר גופני גבוה", "כוח פיסי", "מיומנות בהפעלתו" וגם "גב שבור" ו"קריעת תחת"… מזה כמה עשרות שנים מוצעות מכונות המחליפות את פעולת החרמש המקורי, ולמרות שהמשותף היחיד בינן לבין אותו החרמש הוא האורך, מה שמאפשר עבודה בעמידה, הרי שמדובר במכונה שפועלת שונה לגמרי מהחרמש הדומם; אם בחרמש המקורי פעולת החיתוך התבצעה על ידי כוח המפעיל, הרי שכאן פעולת החיתוך נעשית תוך סיבוב מהיר של להב או חוט, והכוח היחיד הנדרש מהמפעיל הוא בסחיבת המכונה והנעת החרמש שמאלה וימינה.
גיזום עשבייה חוזר לימיו הגדולים, לימים שלא היו חומרי הדברה. כיום, החקלאות בכלל, לבטח במדינות מערביות מתקדמות, דוגלת בשימוש מינימאלי של מדבירי עשבים ובמקומם נדרשת או מועדפת פעולת קיצוץ או חיתוך מכאנית. מכאן שהחרמש המנועי – המכונה גם "מכאני", "חוטית", "קוצץ קנטים" או "גרין משין" – חוזר לאופנה ובגדול, וביתר שאת משנה לשנה. השוק מוצף חרמשים מכאניים, שעיקרם מנוע בקצה אחד (הקרוב לגוף המפעיל), מוט המשמש כהארכה, בתוכו עובד כבל או ציר מנוע, ויחידת חיתוך בקצה השני, המתרגמת באופן מכאני את תנועת הציר/כבל לתנועה סיבובית של חוט ניילון קשיח או להב.
ביקשנו מעמית שמר, מנכ"ל חברת ש. ונציה – יבואנית שטיל (Stihl) הגרמנית, המציע מגוון רחב ביותר של חרמשים מכאניים מכל הסוגים לעשות קצת סדר בבלאגן: אילו סוגי חרמשים קיימים? מהם ההבדלים ביניהם? מה מתאים לכל סוג שימוש וכיו"ב. אז הנה לפניכם: המדריך השלם לרוכש חרמש מכאני ולמפעילו.

תפקידו של החרמש המכאני לכסח עשב גבוה או שולי מדשאות, מקומות אליהם לא מגיעה מכסחת הדשא. אין ייעודו להחליף מכסחת, מאחר ואינו קוצץ את הדשא לחתיכות זעירות, אינו מכסח את המדשאה בצורה אחידה ולבטח אינו אוסף אותה. מגוון החרמשים בשוק הינו רחב מאוד וכולל מכשירים אשר מיועדים לבית הפרטי, כלים 'חצי מקצועיים' וכמובן כלים מקצועיים לשעות עבודה רבות. ההבדלים בין הכלים מתמקדים בגודל המנוע, במשקל הכלי ובאיכויות היצור. בכלי אשר מיועד לעבודה קשה ומרובה משקיעים יותר באיכות החומר על מנת להאריך את חיי הכלי, ובנוסף – לא פעם מוטמעות טכנולוגיות מתקדמות לחסכון בדלק ושיפור ביצועים.
החרמש בנוי משלושה חלקים: חלקו העליון מותקן המנוע ובחלקו התחתון ממסרת (גיר) העברת כוח ושינוי זווית סיבוב המנוע. בין שני חלקים אלו מוט מקשר אשר מעביר את כוח וסיבוב המנוע אל הממסרה ומשם לאביזר קצה אשר חותך את העשב. בשוק החרמשים מוצע מגוון רחב של מנועים ומספר גדול של אביזרי קצה לכיסוח.

עקרון העבודה:

אביזר הכיסוח אשר פוגש את הגבעול במהירות רבה יחתוך את הגבעול. על מנת שנקבל את התוצאה הטובה ביותר מהירות סיבוב האביזר צריכה להיות גבוהה, ובנוסף – קוטר האביזר צריך להיות דק/צר ביותר, כך שטח הפנים של אביזר הכיסוח שפוגע בגבעול הינו כמו סכין דקה ובמהירות גבוהה.
לכן חשוב להקפיד על מהירות סיבוב מנוע גבוהה תמיד ולא לעבוד בשיטה של לעלות ולהוריד סל"ד ('לתת גז' ולעזוב ולתת גז שוב – וחוזר חלילה). ככלל בכלים מוטורים בעלי מנוע שתי פעימות עדיף לעבוד עם סל"ד (סיבובי מנוע לדקה) מקסימום: מקבלים קירור מנוע יעיל יותר בעבודה בהשוואה לסל"ד שעולה ויורד, ובנוסף עלול להיגרם נזק למצמד. בחלק מהכלים ציר העברת הכוח הינו ציר גמיש ולא ציר קשיח; ברוב מדינות העולם חרמשים אלו נחשבים חרמשים ביתיים/'חצי מקצועיים'. ציר גמיש אינו מיועד לעבודה אינטנסיבית והוא מוריד מכוח המנוע כאשר הוא פועל בעומס. מכאן, לנדרשים לחרמש מקצועי חשוב לבדוק בין היתר איזה סוג ציר העברה מסתתר בתוך הצינור שמקשר בין המנוע לממסרת.

המנוע:

המנוע יכול להיות מנוע בנזין או מנוע חשמלי; כמובן שגם בתחום החשמלי נכנסו בשנים האחרונות כליםם עם סוללה מתחלפת או סוללה מובנית. יש כמובן משמעות וחשיבות רבה לכוח המנוע, ועיקרה מתייחסת לדרישות ולעומס הצפוי על הכלי, בהתאם לתנאי העבודה; בעבודה סטנדרטית אין צורך להשתמש בחרמש בעל מנוע גדול על מנת לכסח עשביה ירוקה (איכות הכיסוח הינה שילוב בין מהירות הסיבוב ועובי אביזר הכיסוח). מתי כן כדאי להשתמש במנוע גדול וחזק (ובדרך כלל גם כבד יותר)? כאשר עובדים ימים מלאים וארוכים בכיסוח, דוגמת חקלאים הפועלים בשטחים אורגנים שנדרשים לכסח שטח גדול, או קבלנים העוסקים בכיסוח לאורך כבישים, בכיסוח של עשביה גבוהה וסבוכה שמצריכה מאמץ רב וכיו"ב. יתרון של מנוע חזק הינו בעמידות לאורך זמן וכמובן – כאשר צריך הרבה כוח לסובב את אביזר הכיסוח תחת עומס.
לעומת זאת, כאשר השימוש בחרמש הינו לעבודות תחזוקה וגינון, אחזקת גינות, כיסוח סביב למפרט השקיה ולאורך שוליים של שדות, מטעים, לולים ושאר אזורים חקלאיים, אפשר ואף מומלץ לעבוד עם חרמשים בעלי מנוע קטן יותר – בדרך כלל 25 סמ"ק (כ-1 כ"ס) עד 31 סמ"ק (כ-2 כ"ס). בחירה של חרמש בעל מנוע קטן יותר הינה בדרך כלל בחירה בחרמש קל יותר, דבר המיעל ומקל את התפעול והשימוש בחרמש לאורך יום העבודה. יתרון של מנוע קל הוא בעבודה קלה ומהירה יותר, ובהפחתת העומס על המפעיל.

מנוע בנזין:

לרוב הכוונה היא למנוע בנזין שתי פעימות (קיימים בשוק גם מנועי 4 פעימות אך הם עדיין נדירים יותר בסגמנט זה). מנועים אלו מוצעים בנפח של 21 סמ"ק עד כ-50 סמ"ק בקירוב (שימו לב: לא פעם יש טעות בין הגדרות הסמ"ק והכ"ס אצל לקוחות…).
יתרונות: חזק, סיבוב מנוע במהירות גבוהה גם בעבודה בעומס, אמינות ואורך חיים ארוך במידה ומטופלים כראוי. מנועים בעלי נפח מנוע של עד 28 סמ"ק קלים יחסית וחזקים מספיק לרוב העבודות מקצועיות.
חסרונות: רועש, מעשן (בולט בעיקר בשל מיקומו של המנוע בחלקו העליון של החרמש ובשל כך – קרוב אל פני המפעיל), דורש טיפול והכנת דלק תערובת ומצריך מיכל לדלק וכלי מדידה מדויקים. בהכנת תערובת של דלק ושמן יש להקפיד שלא לאחסן או להשתמש בה למעלה מחודש לאחר הכנתה; איכות השמן בתערובת יורדת עד לרמה של פגיעה במנוע! מנועים בעלי טכנולוגיה מתקדמת דורשים דיוק רב יותר בהכנת התערובת. כלים בעלי נפח מנוע של 30 סמ"ק ומלה הינם כבדים יחסית דבר אשר משפיע על עבודה לאורך זמן.
כוח המנוע בכלים אלו נע על פי רוב בין 1.0 לכ-5.5 כ"ס, תלוי בדגם, בנפח וביצרן.

חרמש חשמלי מוזן באמצעות כבל:

ההיצע כולל על פי רוב מנועים של 0.2 קילו-וואט עד 1 קילו-וואט (השווים לכ-0.27 עד 1.37 כ"ס, בהתאמה). כלים אלו משמשים בעיקר לגינות פרטיות ולכיסוח שולי דשא.
יתרונות: שקט, נוח לתפעול עבור המשתמש הביתי, כלים קלים יחסית בהשוואה לכלים עם מנועי בעירה פנימית.
חסרונות: יחסית חלש (למרות שלרוב מספיק חזק עבור גינה פרטית), חייב מקור מתח חשמלי וכבל מאריך.

חרמש חשמלי נטען:

ההיצע מתחיל בחרמשים לבית הפרטי המקבילים לחרמשים החשמליים הניזונים באמצעות כבל, ועד לכלים חזקים המקבילים לחרמש מוטורי עם מנוע בנזין 36 סמ"ק עם כ-2.0 כ"ס. חשוב לציין שבכלים אלו צריך לבדוק את הכוח ומהירות הסיבוב וההתאמה לסוללות שונות. כדאי לבדוק מול המוכר בנקודת המכירה או באתרי היבואנים והמפיצים את הנתונים של מהירות סיבוב, זמני עבודה והתאמה לעבודה (בחלק מהכלים אפשר להרכיב אביזרי קצה מקבילים לכלים מקצועיים ובחלק אי אפשר, מכיוון שאין להם מספיק כוח).
יתרונות: כלים אלו מתאימים לכל קשת המשתמשים. שקט, נוח לתפעול, טיפול ותחזוקה ברמה מינימלית, קל משקל, חסכון בעלויות לאורך זמן. לרוב הסוללה מתאימה לעבודה גם בכלים נוספים מבית אותו היצרן, ומכאן הם מתאימים לבעלי גינות הנדרשים לעבוד עם כלים נוספים כגון גוזמת גדר חי, מסור שרשרת, מכסחת דשא או מפוח. גם בכלים המקצועיים ניתן להעביר את הסוללה בין מכשירים לפי הצורך, מה שמהווה יתרון משמעותי בעלויות מכיוון שניתן לרכוש מכשירים ללא סוללה ומטען ולהעביר ממכשיר שכבר יש ברשותנו.
חסרונות: כיום יש חרמשים נטענים מקצועיים אשר מקבילים למנועים מוטורים בכוח ומשקל אך לא פעם יצרנים/יבואנים ומפיצים מוכרים כלים שלא מתאימים לעבודה מקצועית (מוכרים מחיר זול במקום מוצר איכותי). בכלים נטענים קצת יותר קשה לבדוק ולהשוות ביצועים ויכולות, לכן חשוב מאוד לבדוק מהי מהירות הסיבוב של המנוע ואיך המהירות עוברת לאביזר הכיסוח (מוט מעביר כוח או מנוע בחלק התחתון ישירות לאביזר כיסוח ללא ממסרת). יש לא מעט חרמשים נטענים אשר מהירות סיבוב המנוע אינה מספיקה למרות שהמנוע יחסית חזק. חסרון נוסף הינו עלות רכישה גבוהה יחסית (כאשר רוכשים חרמש כולל סוללה ומטען) – מחיר שיכול להגיע ל-25% ויותר בחישוב של חרמש עם סוללה ומטען בהשוואה לכלי מקביל בביצועיו המונע באמצעות מנוע בנזין. כאשר רוכשים רק חרמש נטען נטו (ללא סוללה ומטען), המחירים דומים לחרמשים המוטורים.

*הכותב הנו מנכ"ל חברת ש. ונציה, יבואנית ציוד הגינון והיערנות המקצועי של Stihl לארץ