טרקטור מנסל מסדרה F5
טרקטור מנסל מסדרה F5

טרקטור מנסל מסדרה F5

בסוף 2015, לאחר מידור ומיסוך ארוכים, נחשף מותג טרקטורים חדש באירופה – ארבוס. ענקית התעשייה הסינית Foton Lovol פיתחה גישה חדשה לכניסה מוצלחת אל שוק המיכון החקלאי האירופאי: רוכשים שם עבר אירופאי שורשי (במקרה זה נרכשו הזכויות על שם המותג האיטלקי Arbos-Bubba), רוכשים מפעל הרכבה ישן ולאחר שיקומו והשקעות ניכרות מתחילים לייצר בו טרקטורים, כאשר העיצוב מנסה לפנות לטעם האירופאי, אנשי השיווק ואנשי ההנהלה יושבים באירופה ומקפידים להשתמש ברכיבים 'מערביים' מוכרים ובעלי מוניטין. בהמשך נרכשה גם יצרנית במשבר (גולדוני) ובאחת יותר משהוכפל והורחב היצע הכלים – וקדימה לדרך!
בינתיים מסתבר שהנוסחה הזו אולי עושה הרבה רעש ואפילו קצת מטרידה ומלחיצה את היצרניות המקומיות הוותיקות – אבל, איך לומר בעדינות: העסק לא מתרומם. מסתבר שהחקלאים בכלל, ולבטח חקלאי אירופה שמרנים הרבי יותר ממה שהסינים חשבו, והם לא ממהרים לשים את כספם על מותג "יש מאין" שצץ כך פתאום, גם אם הוא עטוי חליפות "אירופאיות" למראה ועיצוב מערבי לכל דבר, שמסתיר היטב את השורשים מהמזרח.
אנשי קונצרן המיכון החקלאי, המשאיות והצמ"ה הסיני YTO כנראה שלא מתרגשים מכישלון ארבוס עד כה, ומנסים באופן דומה לבצע את פלישתם ליבשת הישנה. YTO הוא קונצרן ענק המייצר – לטענתו – הכי הרבה טרקטורים בסין, וגם אם פרט זה אינו מדוייק, מדובר עדיין במספרים דמיוניים בכל קנה מידה.

טרקטור מנסל מסדרה F5

טרקטור מנסל מסדרה F5

זה עתה, במסגרת תערוכת SIMA לציוד ומיכון חקלאי הנערכת בפריז, הושק מותג חדש: Mancel. וכן, מיותר לנחש מי עומד מאחוריו. הפעם מדובר בשם ובלוגו חדשים, ללא עבר והיסטוריה מוכרים, עם הרבה תקוות להצליח היכן שארבוס נכשלה (עד כה). הייצור, הפיתוח וישיבת הנהלת החברה ממוקמים במפעל מחודש ב-Saint-Dizier שבצרפת, מפעל וותיק ומוכר מעולם המיכון החקלאי מאז סוף שנות ה-40'. המפעל הוקם במקור על ידי International Harvester והוא עבר לייצר בהמשך טרקטורים מתוצרת קייס עבור השוק האירופאי. בשיאו, תחילת שנות ה-80') העסיק המפעל כ-5,000 עובדי ייצור. לאחר שבהמשך יוצרו במקום הן טרקטורים של קייס והן טרקטורים של ניו הולנד (לאחר איחוד החברות תחת CNH) הועבר הייצור לאתר אחר והמפעל נמכר לארגו – יצרנית הטרקטורים לנדיני ומק'קורמיק. ב-2011 נרכש המפעל על ידי YTO ומאז הושקעו בו סכומים ניכרים – למעלה מ-60 מיליון יורו, לדברי אנשי מנסל – במטרה להפכו למפעל ייצור טרקטורים מתקדם ומודרני.
דוכן מנסל עורר כצפוי לא מעט תשומת לב אצל באי התערוכה והתקשורת המתמחה. החברה השיקה כליין ראשון את סדרה F5 שכוללת בשלב זה חמישה דגמים, בטווחי הספק שבין 110 ל-145 כ"ס – כולם מוצעים עם קבינה סגורה וממוזגת והינע כפול בסטנדרט. מובן מאליו שהבסיס המכאני חייב להיות מוכר וידוע, לכן הבחירה – והדגש שהיצרנית מטילה על כך – היא של ספקים מוכרים בתחום; תיבת ההילוכים מגיעה אמנם מ-YTO, אך היא מיוצרת בצרפת. מדובר ב-Semi-Powershift ארבע-שלבי המוצע כסטנדרט עבור כל הגרסאות, כאשר בהמשך תוצע תיבה רציפה כאופצייה (CVT). המנוע הוא 4-צילינדרי בנפח 4.5 ליטר מתוצרת FPT (פיאט) העומד בתקני שלב 5 האירופאים. הסרנים מגיעים מקררו, כאשר כאופציה ניתן לקבל סרן קדמי משוכך. האבזור נדיב יחסית, וכולל קבינה המבטיחה מרווח, שדה ראייה מצויין ובידוד ראוי, ובין היתר מציעה מצלמת רוורס סטנדרטית המותקנת על הגג תצוגה של הנעשה מאחור, המשודרת אל מסך המותקן מול עיני המפעיל.
תוכניות מנסל, על פי הצהרת הכוונות של דובר החברה, הן מרחיקות לכת; ייצור סדרה F5 צפוי להתחיל לקראת סוף השנה ותחילת 2020. במקביל יוחל בייצור שתי סדרות נוספות של טרקטורים, האחת בטווחי ההספק שבין 50 ל-75 כ"ס והשנייה בטווחי ההספק שבין 85 ל-105 כ"ס. במקביל כבר פועלים בתנאי ניסוי בסין אבות טיפוס של טרקטורים גדולים, עם 300 עד 400 כ"ס, שישלימו בסופו של דבר את ההיצע כלפי מעלה. יחד עם טרקטורים עדכניים המיוצרים זה מכבר תחת המותג YTO המתחילים בגרסאות ע0 15 כ"ס, צפוי למותג החדש היצע רחב במיוחד של טרקטורים, מ-15 ועד 400 כ"ס עד לסוף שנת 2020, תחילת 2021. בכוונת מנסל להגיע לנפח ייצור של כ-8,000 טרקטורים בשנה (בצרפת) עד לשנת 2025.
מנסל תתחיל בשיווק הטרקטורים החדשים בצרפת, בשלב ראשון, במקביל להקמת רשת סוכנים ומוסכים. השלב הבא הוא התפרסות לעוד מדינות באירופה, בתקווה שהצלחת המותג תהיה מרשימה יותר מדשדוש ארבוס במקום. ימים – וכמובן גם המחיר, שטרם פורסם – יגידו.