מאת: עמית שמר*


בכתבה זו נעסוק במכשיר שלא מקבל מספיק התייחסות ואין הרבה חומר עליו, למרות שהוא מכשיר קבוע ב"ארגז הכלים" של כל העוסקים בגינון ובנוסף משמש לא מעט חקלאים – גוזמת גדר חיה, או בשמותיה הנוספים: מגזמה או מגזמת. גם אם יש כמה שמות למכשיר זה, הכוונה היא לאותה המכונה, שיעודה הבסיסי הנה גיזום ענפים דקים במהירות ובכמות רבה יחד, ולפיכך היא משמשת בעיקר עבור גיזום גדר חיה, קרי: גדר העשויה שיחים. ברשותכם נקרא למכונה בכתבה זו 'גוזמת'.
מבנה הגוזמת הבסיסי כולל יחידת מנוע וממסרה, מהם יוצאים זוג להבים הצמודים זה לזה ואשר פעולת המנוע גורמת לתזוזתם האחד בצמוד ומעל לשני, הלוך וחזור, ובכך מתאפשרת פעולת החיתוך.

השימוש העיקרי בגוזמות הוא בגינון – החובבני והמקצועני, אך גם יותר ויותר בתחומי החקלאות, דוגמת גיזום "חצאית" (מנגו ועוד), פתיחת "חלון" (רימונים), קדם זמירה (כרמים) ועוד.
בשוק מוצע כיום מגוון רחב מאוד של גוזמות, שבמבט ראשון נראות רובן דומות למדי האחת לשנייה. חשוב מאוד להבין את הצרכים שלנו, בעיקר כאשר מדובר בצורך מקצועי, ולרכוש את הגוזמת המתאימה לייעודנו. מומלץ מאוד לבחור במותג ידוע, עם "אבא" הכולל יבואן מוכר ובעיקר – שירות יעיל. ההתייעצות לפני הרכישה הנה קריטית ותחסוך עוגמת נפש, כאשר כמובן במקביל תקל עליכם את הבחירה במוצר הנכון. ההבדלים בין הכלים השונים אינם רק במחיר, אלא לא פעם, כפועל יוצא, באיכות ומאסיביות המכלולים השונים, במשקל, במבנה הארגונומי, בכוח, ובסופו של דבר – בתפוקה.
על מנת לקבל יעוץ כמו שצריך אני ממליץ לגשת לאחת מתחנות השרות לציוד; אותן חנויות שגם מוכרות וגם נותנות שרות לציוד. היתרון הגדול של בעלי אותן חנויות הוא בידע ובהיכרות הציוד שלהם, למי ולמה כל כלי מתאים וככל הנראה ימליצו על מכשיר שיהיה להם קל לתת שרות יעיל בעתיד.

לפני הכל: בטיחות!

חובה תמיד לאחוז ולעבוד עם שתי ידיים אוחזות בכלי. חובה להשתמש בכפפות עבודה (הסכינים חדים), משקפי מגן או מגן פנים ואוזניות כאשר עובדים עם גוזמות מוטוריות.
בנוסף, שימו לב: לעיתים תנועת הסכינים נמשכת גם לאחר עזיבת ידית המצערת!
חשוב מאוד להיות בקשר עין כל הזמן עם הלהבים ולוודא שאינם פוגעים בעצמים לא רצויים וכמובן שלא פוגעים בנו המפעילים (לא פעם פגשתי מפעילים עם פגיעה בירך בעקבות "התנגשות" עם הלהבים).

מה בשוק?
הגוזמות מתחלקות לשני סוגים עיקריים: "סטנדרטי" – גוזמת יד, והסוג השני – גוזמת גובה.
בגוזמת יד הסכינים והממסרה צמודים למנוע, דבר הגורם למכשיר להיות קומפקטי יחסית (למעט אורך הלהבים).
בגוזמות גובה מפריד בין יחידות המנוע והלהב מוט ארוך, בתוכו עובר ציר (קשיח או כבל פלדה. מומלץ ציר קשיח), בדומה למוכר מחרמשים מנועיים, למשל. ציר זה מעביר את פעולת הסיבוב של המנוע וגורם לגוזמת להיות ארוכה דבר המקל על גיזום ועבודה בגובה. וזה כמובן יתרונה – וייעודה: אפשרות עבודה רחוק יותר מאורך יד המפעיל, שזו יכולה להתבצע בגובה או גם בכל מצב בו הגישה מקרוב אינה נוחה.

גוזמות הגובה עצמן נחלקות לשני סוגים: האחד מאפשר כיוון זווית של הלהבים ביחס לציר המניע, והשני כולל זווית להבים קבועה.
יכולת כיוון זווית הלהבים מעניק למשתמש גיוון רב יותר בצורת העבודה ונוחות רבה יותר בביצוע הגיזום.
בשנים האחרונות יותר ויותר חקלאים וגננים עוברים להשתמש במגזמות גובה מתכווננות הודות לנוחות, גם כאשר עבודת הגיזום אינה מתבצעת בגובה.

סוגי הלהבים
היצע הגוזמות בשוק כולל סוגים שונים של להבים; הנפוצים ביותר הנם להבי אשר רק בצד אחד שלהם יש סכינים, והוא נקרא 'להב חד כיווני'. להב דו-כיווני כשמו כן הוא – להב עם סכינים, החותך משני צדדיו.
נציין כי אצל חלק מיצרניות הגוזמות יש סוגים שונים של ממסרות (גיר) עבור מהירות חיתוך שונה. בממסרה המציעה מהירות נמוכה יחסית מרווח הסכינים על הלהב יהיה על פי רוב גדול יותר. כאשר המהירות גבוהה מרווח הסכינים יהיה קטן יותר .
מהו השימוש ומהם יתרונות כל סוג להבים? במהירות סכינים גבוהה מספר התנועות של שני הלהבים אחד ביחס לשני (מעל 4,500 תנועות לדקה) מאפשר חיתוך מהיר ואיכותי יותר עבור ענפים דקים. בדרך כלל המרווח בין הסכינים בלהבים יהיה עד 30 מ"מ ומתאים לפיכך לגיזום עלווה, ובחקלאות מתאים לצמחים כגון הדס ומשמש לעיתים גם במשתלות.

בגוזמת בעלת מהירות סכינים נמוכה הלהבים נעים בקצב איטי יותר (עדיין מעל 3,000 תנועות לדקה) ומרווח הסכינים יהיה גדול יותר: מעל 35 מ"מ, דבר המעניק כוח גיזום חזק יותר ומתאים לפיכך לגיזום ענפים קשיחים יותר.
כמובן שניתן למצוא גם אורכים שונים של להבים לשימושים שונים; לגיזום גדר חי נוח יותר לעבוד עם להב ארוך. בחקלאות עבודה עם להבים קצרים יותר נותנת יתרון של משקל ונוחות עבודה לאורך יום שלם. וכיו"ב.
נקודה חשובה נוספת: להב דו-צדדי מאפשר עבודת גיזום בתנועה חוזרת לשני הכיוונים ובלהב חד-צדדי העבודה הינה בכיוון אחד, כך שלפחות באופן תיאורטי מאפשר להב דו-צדדי עבודה מהירה יותר.
יתרון ללהב חד-צדדי הוא באפשרות להרכיב על הלהבים בצד שאין סכינים "מגש" לאיסוף הגזם; זה מתאים בעיקר לשיחים צפופים וכאשר חשוב לא להשאיר את הגזם על השיח.

סוגי ההינע
גם בתחום הגוזמות נכנסים יותר ויותר מנועים חשמליים עם סוללה נטענת כשיטת הינע, במקביל למנועי הבנזין הוותיקים. אנקדוטה מעניינת: ממחקרים שערכו מספר חברות נמצא שלגודל המנוע וכוח המנוע אין השפעה משמעותית על איכות הגיזום. מה שבהחלט משפיע יותר מכל על איכות הגיזום הם הלהבים, או נכון יותר: איכותם וחדותם. מכאן שמומלץ, כבסיס, לנסות להשתמש דווקא במנועים קטנים יותר וקלים יותר על מנת להקל על העובד, הודות להורדת המשקל שהנה משמעותית לעבודה נוחה ויעילה יותר ולאורך זמן רב יותר. גם כאן אני ממליץ להתייעץ עם המומחים בתחנות השרות. הם מכירים את איכות הלהבים ויוכלו להמליץ על המכשיר הנכון.
מנוע בנזין: במנועים מוטורים חשוב לשים לב שלגוזמת שרוכשים יש בולמי זעזועים, דבר אשר מקל ומיעל מאוד על מהלך יום העבודה.

יתרון משמעותי בגוזמות בעלות מנוע בנזין הינו יכולת העבודה לאורך יום שלם ללא החלפת סוללה (יתרון שהולך ומצטמצם בתקופה האחרונה) ומאפשר עבודה לאורך הרבה מאוד זמן ללא תלות בסוללות ובטעינה.
מנוע חשמלי נטען: הכלים הנטענים מציעים מספר יתרונות בהשוואה לכלים מונעי הבנזין, כאשר החשוב ביותר בא לידי ביטוי בגוזמות הגובה; באלו מוצעת אפשרות (לא בכל הדגמים) לקבל מוט טלסקופי, קרי: בו ניתן להאריך או לקצר את אורכו בשל היותו עשוי שני צינורות הנתונים האחד בתוך השני. בכלים נטענים עובר בתוך המוט רק חיווט חשמלי, ולא ציר כבד ומאסיבי יותר ממתכת, הנדרש גם למיסבים וחיזוקים נוספים. בכלים הנטענים אין תוספת משמעותית למשקל בהשוואה בין גוזמת גובה סטנדרטית לגוזמת גובה טלסקופית – מה שמאפשר עבודה נוחה וקלה יותר, בעיקר לאורך זמן. יתרון נוסף המוצע בגוזמות חשמליות נטענות הוא באפשרות לבחור בין מספר מהירויות עבודה ע"י כפתור בידית המפעיל (מהירות תנועת הלהבים) – תכונה המוצעת אצל רוב הכלים מבית רוב היצרניות.

גוזמות גדר חי נטענות הן חסכוניות בצריכת אנרגיה (בהשוואה למכשירים נטענים אחרים) לכן בדרך כלל מספיקה סוללה אחת למשך עבודה ארוך מאוד (3 שעות נטו גיזום עם סוללה סטנדרטית, אצל חלק מהיצרניות ניתן לרכוש סוללת גב המאפשרת זמן עבודה של מעל 10 שעות ברצף).
בשנים האחרונות החברות המתמחות מציעות יותר ויותר גוזמות גדר חי נטענות מקצועיות, המצוידות במכלולי תמסורת, מסבים ומבנה החלקים השונים מאסיביים ועמידים בדומה למוכר מתחום הגוזמות המונעות בנזין. זאת אומרת: כיום ניתן בהחלט לעבוד עם ציוד נטען בעומסים ובתפוקה שאינה שונים מהמוכר מכלים המוזנים בנזין.
יש יצרניות המציעות גוזמות מקצועיות נטענות בהן גלגלי השיניים, המסבים בממסרת והלהבים הם אותם החלקים המשרתים גם בגוזמות המוטוריות.

תחזוקה – מנוע וממסרה
כפי שהדגשתי בכתבות קודמות כאן באתר שעסקו במסורי שרשרת, גם בגוזמות חשוב לעשות טיפול תקופתי כמו בכל כלי העבודה האחרים במשק (טרקטור, רכב, מסור, ועוד כלים חקלאיים). הטיפול התקופתי כולל החלפת מסנן אוויר ודלק, החלפת מצת (פלג) ובדיקה של כמות הגריז בממסרת.
בגוזמות הנטענות מומלץ לוודא שסביבת המנוע נקיה על מנת לאפשר זרימת אוויר לקירור.

בניגוד לממסרות או תיבות הילוכים/העברה בציוד אחר, שם מקובל ברגע שכמות הגריז/שמן יורדת למלא את החסר, בגוזמות הכלל הזה אינו ברור או מובן מאליו; ממסרות בגוזמות בנויות באופן שונה בהשוואה לממסרות אחרות, ואין צורך שהן תהיינה מלאות לגמרי בגריז או בשמן. כמובן שסוג ואיכות הגריז/השמן הנו משמעותי ביותר, וכל כלי צריך לקבל את הגריז/שמן המומלץ על ידי היצרן; הממסרה בגוזמות תכוננה כך שמהירות סיבוב גלגלי השיניים "תזרוק" את הגריז/שמן לדפנות הממסרה (על ידי הכוח הצנטריפוגלי) ובעזרת חום הממסרה (מתחממת בזמן עבודה) הגריז יטפטף חזרה אל בין גלגלי השיניים. מכאן חשוב להשתמש בגריז מתאים לסוג פעולת שימון זו. לכל מכשיר יש הוראות כל כמה זמן צריך לבדוק גריז וכמה למלא. מומלץ מאוד להיצמד להוראות היצרניות.

תחזוקה – להבים
מומלץ מאוד בסוף כל יום עבודה לשמן את הלהבים בספרי שמן (לשחרור – WD40, לדוגמה) ולהריץ את הלהבים ע"י פעולת המנוע במהירות למשך כמה שניות וזאת על מנת להוריד את השרף ושאר החומרים האורגניים שנדבקים ללהבים במהלך יום העבודה, ואשר לא פעם מתקשים מאוד כתוצאה מהחום שיוצר החיכוך, עד כדי מעין שכבת "זכוכית" קשה. לעיתים השרף גורם להדבקות של הלהבים אחד אל השני – דבר שיוביל לבעיות כבר עם תחילת העבודה הבאה שלנו. נזק נוסף שנגרם כתוצאה מלכלוך הלהבים הוא הרחקת הלהבים זה מזה; כאשר לכלוך נתפס ונדבק על פני הלהבים, עוביו מרחיק את הלהבים האחד מהשני. מצב זה פוגע משמעותית באיכות ויכולות החיתוך של הסכינים, ומן הסתם באיכות העבודה, בעיקר בשל "שבירת" הענפים במקום חיתוכם.

כמו בכל להב או סכין גם את סכיני הגוזמת צריך להשחיז מדי פעם. אפשר להשחיז כל להב בנפרד באמצעות פצירה או לגשת לתחנת שרות. לעיתים הלהבים מתכופפים – דבר הנגרם בדרך כלל מעייפות החומר, מעבודה עם להבים כהים או משימוש לא נכון ופגיעה בעצמים קשים. במקרים אלו כדאי לבדוק האם יש טעם ביישור הלהבים (אם רק קיבלו מכה חד-פעמית) או שהגיע זמנם וכדאי להחליף אותם (עייפות החומר). מומלץ תמיד להחליף זוג להבים יחד ולא כל להב בנפרד.
עלות הלהבים אינה זולה ויכולה לנוע מכמה מאות ועד לכאלף שקלים לסט, הכולל את כל החלקים המרכיבים אותו (להבים, סרגל, בוקסות, ברגים וכיו"ב). כמובן שיש הבדלים באיכויות, דבר הבא לידי ביטוי במחיר. לכן – חשוב מאוד לשמור על ניקיון והשחזה של הלהבים.
עבודה מהנה!

* הכותב הנו מנכ"ל חברת ש. ונציה, יבואנית ומפיצת ציוד היערנות והגינון של Stihl בישראל