,

המערכה על הודו

קובוטה היפנית וקבוצת Escorts Ltd ההודית מודיעות על שיתוף פעולה אסטרטגי ועסקי בהודו; על פי ההודעה מדובר על הקמת מיזם משותף "לתכנון, ייצור ושיווק מקומי ועולמי של טרקטורי פרימיום", מה שנשמע על פניו כהיצע חדש לגמרי של טרקטורים, כאשר ההגדרה 'פרימיום' מרמזת כי קובוטה תהיה הדומיננטית והמובילה מבחינת הטכנולוגיה והעיצוב. החלוקה בין היצרניות היא 60% לקובוטה ו-40% ל-Escorts. החברה המשותפת תיקרא Escorts Kubota India Ltd.

נשיא קובוטה, מסטושי קימטה (מימין) ונשיא אסקורטס ההודית – ניקיל ננדה בעת טקס חתימת שיתוף הפעולה בין שתי החברות

Escorts מייצרת ומשווקת טרקטורים בטווח ההספק שבין 12 ל-90 כ"ס תחת המותגים Farmtrac ו-Powertrac. החברה היא יצרנית הטרקטורים השלישית בגודלה בהודו (אחרי מהינדרה ו-Taffe) והיא מעסיקה למעלה מ-10,000 עובדים. הטרקטורים מתוצרת החברה – תחת שני שמות המותג – משווקים כמובן בהודו, אך גם ב-40 מדינות נוספות.
קובוטה מייצרת ומשווקת בהודו מגוון טרקטורים קומפקטיים בסיסיים, בהתאם לדרישות השוק המקומי הענק. בנוסף מוצעים בהודו על ידי קובוטה קומביינים לקציר אורז, מכונות לשתילת אורז, טרקטורים חד-סרניים ומנועים.
על פניו מדובר במיזם שנראה כי כולם ירוויחו ממנו; Escorts 'תעלה ליגה' הודות לידע ולאיכויות הייצור וההרכבה המוכרות של קובוטה – מותג יפני הנחשב כפרימיום בכל העולם והמתחרה במובילות שביצרניות המיכון החקלאי כיום. הידע של קובוטה יחסוך ל-Escorts הון עתק שהיה נדרש לפתח סדרה או סדרות טרקטורים חדשות, על אחת כמה וכמה כאשר השאיפה היא להגיע לרמה תחרותית גם בשווקים אירופה וארה"ב האנינים והדורשניים יותר.

טרקטור Farmtrac

עבור קובוטה הרווח ברור אף הוא, שכן מבחינת הכתומים מיפן נפתח מעתה שער גדול ורחב בהרבה לשוק הטרקטורים ההודי העצום (הגדול בעולם מבחינה מספרית: בשנה החולפת (2018) נמכרו בהודו למעלה מ-700,000 טרקטורים!); קובוטה שיווקה בהודו טרקטורים שיוצרו במפעל קובוטה מקומי, על פי הדרישות והמפרט המקובל בשוק ההודי המעדיף בעיקר כלים קומפקטיים, בסיסיים עם עד 70-80 כ"ס, כאשר את נפח השוק הגדול ביותר (למעלה מ-80%) תופסים טרקטורים בקטגוריית ההספק שבין 30 ל-50 כ"ס. עתה מדברים על כמויות ייצור ענקיות – עד 50,000 טרקטורים בשנה – שישווקו הן דרך סוכני קובוטה ובעיקר דרך כמות הסוכנים הגדולה של Escorts (תחת המותגים, כאמור – Powertrac ו-Farmtrac). השיווק ברחבי העולם יבוצע על ידי קובוטה; בשלב זה לא ידוע כיצד ימותגו הטרקטורים, אך עבור קובוטה מדובר יהיה ביכולת להציע באותם השווקים טרקטורים תחרותיים, זולים ופשוטים יותר בהשוואה להיצע הקיים שלה.
בהודעה לעיתונות דווח על השקעה מתוכננת של 38 מיליון יורו בהקמת מפעל משותף במדינת הריאנה שבצפון הודו. הפעל יהפוך לפעיל, על פי התוכניות, בינואר 2020 ויגיע לכושר הייצור המרבי שלו עד אמצע השנה.

טרקטור קובוטה המיוצר בהודו

העמקת חדירת קובוטה לשוק ההודי אינה מתרחשת בחלל ריק; המתחרה הגדולה של קובוטה בשוק הטרקטורים והמיכון החקלאי ההודי היא ג'ון דיר, שכמוה נחשבת כיצרנית פרימיום המנסה לנגוס במכירות הטרקטורים בתת היבשת, מכירות שעדיין רובן ככולן נשלטות על ידי יצרניות מקומיות.
ג'ון דיר מודיעה אף היא בימים אלו – במקרה או שלא – על העמקת השקעותיה בשוק ההודי, אך לא דרך שת"פ עם יצרנית מקומית אלא באמצעות הרחבת מפעל המנועים שלה. ג'ון דיר מייצרת את המנועים עבור הטרקטורים המיוצרים והמשווקים בהודו – בהודו, והעלייה המכירות הטרקטורים של הירוקים בשנים האחרונות הובילו להחלטה להשקיע בייצור המנועים. ג'ון דיר מדווחת על עלייה של כ-35% במכירות הטרקטורים בהודו ב-4 השנים האחרונות, עד לכדי נתח שוק של כ-3.5%, והחברה פשוט הגיעה למצב שהיא לא מסוגלת באמצעים הקיימים לייצר מספיק מנועים…

מפעל ג'ון דיר בהודו

ההשקעה של ג'ון דיר במתקניה שבהודו לא נועדה רק בכדי למלא אחר דרישות השוק המקומי (כאמור – העצום). ג'ון דיר משתמשת במפעליה שבהודו לייצור טרקטורים בסיסיים, זולים ותחרותיים, שמשווקים במדינות רבות בעולם כאלטרנטיבות תחרותיות הנושאות את השם המפורסם. מהודו משווקים טרקטורים למדינות רבות באסיה, מזרח אירופה, אפריקה ועוד.