, ,

מסור שרשרת: ציוד בטיחות

כתב: עמית שמר*; תמונות: Stihl

לכתבה הראשונה בסדרה: בחירה נכונה של מסור שרשרת

מסור שרשרת הנו כלי עבודה יעיל ביותר ורב עוצמה, אך בשל מבנהו – הכולל שרשרת משוננת הנעה במהירות על מסילה – הוא יכול להיות גם מסוכן מאוד. מכאן חשוב להפנים שבעבודה עם מסור שרשרת יש להתייחס לכלי שבידינו בזהירות המרבית בכדי למנוע הפיכת יום עבודה ליום פחות נעים. עוד בטרם נתניע את המסור שבידינו, מומלץ להכיר את הציוד הבטיחותי הנדרש לעבודה. מדובר בציוד המהווה חלק בלתי נפרד מכל יציאה לשטח עם מסור לצורך עבודה.

1. כללי: הן החוק והן ההיגיון הבריא מחייבים עובד עם מסור שרשרת להשתמש במכנסי מגן, כפפות ייעודיות לעבודה עם מסור ונעלי/מגפי בטיחות. מי שעובד בגיזום ענפים הגבוהים מגובה הכתפיים נדרש בנוסף גם למיגון לראש – קסדה, מיגון פנים ואוזניות מגן. בעבודה שעיקרה חיתוך עץ לשימוש להסקה – שאינה כוללת עבודה בגובה מעל לכתפיים – ניתן להסתפק במגן פנים ומגני אוזניים. בשל יכולות הקריעה והחיתוך הגבוהים מאוד של שרשראות המסורים הממונעים יש להשתמש בביגוד מגן ייעודי המותאם למטרה זו. ציוד הבטיחות המותאם לעבודה עם מסורים מסומן בתקן 'Class 1' שמשמעותו יכולת עמידה מיטבית כנגד כוחות המסור והשרשרת.
2. הנעלה: נעלי/מגפי מגן יכללו לרוב מיגוני מתכת או חומרים עמידים מתקדמים אחרים, עור או חומר סינטטי דמוי עור עבים וקשוחים, סוליה מאסיבית עם פרופיל המציע אחיזה גבוהה גם על מצע חלקלק.

3. מכנסים: מכנסי מגן – כמו גם מעילי מגן (פחות נפוץ בארץ) – עשויים מסיב מיוחד ממנו מיוצר הבד. הסיב הינו חזק במיוחד וארוך (עד לק"מ לסיב!) שמטרתו לעמוד בפני כוחות המסור ולא להיקרע. הסיב מתלפף סביב גלגל השיניים המניע עד כדי יכולת לעצור את פעולתו. פעולה זו מתרחשת לשבריר שנייה וההבדל בין השימוש בביגוד מבד הגנה ייעודי לביגוד עבודה סטנדרטי יכול להיות ההבדל בין פציעה קשה לקרע במכנס.

4. כפפות: למרות שלא פעם הן נראות כמו כפפות עבודה סטנדרטיות, חשוב להקפיד לעבוד עם מסורי שרשרת עם כפפות ייעודיות לכך. אלו שונות ונבדלות מכפפות סטנדרטיות בעיקר במבנה ובתצורת הייצור, וכמובן – בשימוש בחומרים העמידים יותר מעור סטנדרטי בפני יכולות החיתוך של להב ושרשרת ממונעים. תפקיד הכפפות הוא להציע עמידות בפני חתכים מענפים, חדירת קוצים וענפים ליד, כמו גם הגנה בפני חום (הלהב, המנוע והמפלט מגיעים לעיתים לטמפרטורות גבוהות מאוד בעבודה). על הכפפות להיות נוחות ככל הניתן ובנויות כך שנוכל לבצע גם פעולות עדינות ומדויקות יותר עם הכפפות על היד (תדלוק, מילוי שמן וכיו"ב), כאשר המטרה היא להישאר עם הכפפות ככל הניתן על הידיים בזמן העבודה.

5. מיגון ראש: אצל רובנו מהווה הראש איבר חיוני למדי, לכן חשוב להגן עליו ביתר שאת. מיגון מינימלי לפני כל התנעה של מסור הן משקפי מגן ומגני אוזניים. לגבי קסדה – ראו סעיף 1.

* הכותב הנו מנכ"ל חברת ש. ונציה, יבואנית ציוד הגינון והיערנות המקצועי של Stihl לארץ, אשר בין היתר מעביר הדרכות מקצועיות ובטיחות למסורי שרשרת מזה כ-20 שנה